INLEIDING BIOINFORMATICA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
Welkom bij het CMBI Bioinformatica.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Hulpwerkwoorden can must may etc.
De zoektocht naar functionaliteit in het post-genoom tijdperk
User Centred Development
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
BIO-INFORMATICA OEFENZITTING 1: INFORMATION RESOURCES Deel I: Informatie over een menselijk gen Deel II: Het vinden van homologen m.b.v. BLAST Deel III.
Deltion College Engels A1 Luisteren[Edu/001] thema: One hundred and Eighty!!!! Can I have your phone number??? can-do : kan getallen verstaan.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/002] thema: Ough! I don’t feel good…. can-do : kan eenvoudige informatie geven.
Deltion College Engels
Mechanica College in Studiejaar Afdeling Natuurkunde en Sterrenkunde Vrije Universiteit Amsterdam.
Writing an All Right! 3hv Unit 2 lesson 3.
In samenwerking met De nieuwe Electronische Identiteitskaart (EIK)Diepenbeek 15 Maart 2005.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
I made this presentation, which will not been published, for those who like soft music. Enjoy it. I maakte deze presentatie, die niet gepubliceerd wordt,
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Project “Horizon Verbreden”
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek i-science IsFast Prof. dr. Henk Sips Program committee chairman.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Sprint 4 Deliveries Project 1 – Web development. Last lesson (Monday 27 October)  During the lesson, each group presents its product to the rest of the.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
WELKOM BIJ BIOINFORMATICA (MOL029). Bioinformatica (MOL029) Logistiek People Rooster Blackboard Cursusinhoud: Website Opzet & werkwijze Verwachtingen.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
The Wonderful World of RNA
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

INLEIDING BIOINFORMATICA Dr. Chris Evelo INLEIDING BIOINFORMATICA

OTHER INSTRUCTORS (pictures left to right) BLOKCOORDINATOR Dr. Ir. Chris Evelo (chris.evelo@bigcat.unimaas.nl) ORGANISATION Dr. Drs. Lars Eijssen (l.eijssen@bigcat.unimaas.nl) OTHER INSTRUCTORS (pictures left to right) Ir. Michiel Adriaens (michiel.adriaens@bigcat.unimaas.nl) Dr. Susan Coort (susan.coort@bigcat.unimaas.nl) Drs. Stan Gaj (stan.gaj@bigcat.unimaas.nl) Dr. Ir. Martijn van Iersel (martijn.vaniersel@bigcat.unimaas.nl) Ir. Thomas Kelder (thomas.kelder@bigcat.unimaas.nl) Drs. Martina Kutmon (martina.kutmon@bigcat.unimaas.nl) Drs. Jahn-Takeshi Saito (jahn.saito@bigcat.unimaas.nl) Student assistant: Sarah Baetke

ENKELE PRAKTISCHE PUNTEN De lezingen en practica worden in het Nederlands gegeven De slides zijn wel grotendeels in het Engels De middagpractica en de Perl practica (2e helft blok, ochtenden) zullen worden afgetekend nadat de opdrachten af zijn De groepsopdracht (meer informatie volgt zo meteen) zal op grond van een voldoende beoordeling van de bevindingen en de presentatie worden afgetekend In juni hebben de middagpractica afwijkende tijden (korter) en ruimtes. Dit komt door beperkingen rond de beschikbaarheid van pc zalen in die maand De stroomtoets wordt afgenomen op 6 juli, van 13.45-17.45 in pc ruimtes 1 en 2 – het is een open boek tentamen in de pc ruimte 3

CURSUSMATERIAAL ELEUM Een blokboek, dat per onderwerp de leerdoelen, een samenvatting, en literatuurreferenties bevat Na elk college: de slides van het betreffende college Voor aanvang van elk practicum: de practicumopdrachten Enkele weken na elk practicum: de uitwerkingen van de opdrachten Zo nodig nog wat ondersteunend materiaal LITERATUUR (beschikbaar op het studielandschap) Bioinformatics and Functional Genomics Jonathan Pevsner Understanding bioinformatics M Zvelebil and J.O. Baum Learning Perl Randal L. Schwartz and Tom Phoenix 4

Onderwerpen Introduction and Genome Sequences Biological Databases Genetic Variation Sequence Alignment Blast CpG islands, SNP and miRNAs Protein Structures Gene Expression Data Clustering and Pathway analysis Introduction Systems Biology 2e helft stroomblok: Perl: bioPerl (8.30-10.30)

De groepsopdracht

DE GROEPSOPDRACHT (I) Om alles wat jullie in dit blok leren te integreren, gaan jullie werken aan een groepsopdracht Het is de bedoeling dat elke groep zelf tijd en afspraken maakt om aan de opdracht te werken (zo nodig buiten lestijd); elke groep mag zelf weten hoe dat wordt ingevuld – taken verdelen, bij elkaar komen etc. In het algemeen zal er bij de middagpractica wat tijd over zijn om aan de opdracht te werken, maak hier zelf afspraken over met je groep Let op dat in juni de practica korter zijn, dan zal er weinig of geen tijd over zijn tijdens de practicumuren 7

DE GROEPSOPDRACHT (II) Op 28 juni om half 9 houden we gezamenlijke presentatiesessies waar elke groep in 10-15 minuten de bevindingen zal presenteren Locatie: Deb1 D003 en D005 (4 groepen per ruimte) Er zullen door ons en/of medestudenten vragen gesteld worden Je mag zelf bepalen wie uit de groep de presentatie houdt/houden Maar de vragen moeten door andere groepsleden beantwoord worden 8

DE GROEPSOPDRACHT (III) Elke groep krijgt de naam van een transcriptiefactor (TF) Het is de bedoeling dat jullie over deze TF allerlei informatie gaan verzamelen Dit kunnen jullie doen aan de hand van wat jullie in de colleges en practica leren Jullie mogen het werk zelf onderling verdelen We hebben een aantal vragen gesteld die je als richtlijn kan gebruiken om te bedenken wat je allemaal gaat opzoeken en hoe (volgende slide) Let op: je kan dus niet meteen alle vragen beantwoorden, ze sluiten aan bij diverse onderwerpen die gedurende het stroomblok aan bod komen 9

DE GROEPSOPDRACHT (IV) Vraag 1 Veroorzaken mutaties in dit eiwit een genetische aandoening? Zo ja, is dit een zeldzame aandoening? Komt hij overal over de wereld even veel voor? Vraag 2 Is dit gen genoeg geconserveerd dat je het ook met behulp van muizen kunt bestuderen? Beantwoord dezelfde vraag voor zebravis, C.elegans, en S.cerevisiae. Welke eiwit domeinen zijn het meest geconserveerd? Hoe verhouden de eiwitten zich tot elkaar in een phylogenetische boom? Vraag 3 Speelt alternative splicing een rol in dit eiwit? Hoeveel alternative splicing varianten kun je vinden? Welk splicing variant komt het meeste voor? Hoe is de verdeling over verschillende weefsels? Vraag 4 Kun je een genetische mutatie in dit eiwit relateren aan de 3D eiwitstructuur? Kun je dat ook relateren aan een functie of een eiwit domein? Vraag 5 In welk cellulair proces speelt dit gen een rol? In welke biologische pathway speelt dit gen een rol? Waardoor wordt dit eiwit gereguleerd en wat reguleert het? 10

DE GROEPSOPDRACHT (V) Dit zijn de transcriptiefactoren waarmee jullie aan de slag gaan: groep1 en groep5 Estrogen receptor (ESR1) groep2 en groep6 Pparα (PPARA) groep3 en groep7 BRCA1 groep4 en groep8 GATA1 reserve p53 (TP53) 11

Introduction and Genome Sequences

What is Bioinformatics? Bioinformatics uses “informatics” techniques (from applied math, computer science, statistics, etc.) to understand and organize biological information, like genes, proteins and molecules on a large-scale.

Why Bioinformatics? DATA KNOWLEDGE CONVERT DATA TO KNOWLEDGE GENERATE NEW HYPOTHESES Experimental DATA KNOWLEDGE Public Databases DESIGN NEW EXPERIMENTS

Central dogma of Molecular Biology Transcription Translation Gene (DNA) mRNA Protein Cells express different subset of the genes in different tissues and under different conditions

Gateways to the genome sequences Presentation on the Human Genome Project (lecture 1b) Gateways to the genome sequences

Genome browsers Over the last few decades a gigantic amount of information on DNA sequences, gene locations, gene transcripts, protein functions and so on has been gathered Now we will discuss several websites that provide all this information collection, and that you will use in the afternoon session

* We will use the UCSC browser later during the course Genome Browsers NCBI UCSC* http://www.ncbi.nlm.nih.gov/Genomes http://genome.ucsc.edu/ Ensembl http://www.ensembl.org/ * We will use the UCSC browser later during the course

Comparison Similarities Differences All browsers display the same sequence information (based on the same database build) All browsers support ‘annotation tracks’ to show genes, SNPs etc. Differences Different ‘annotation tracks’ available Look and feel, user interface

NCBI Genome mapviewer

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/mapview/

NCBI offers a human map viewer

Filter on Gene

Filtered on genes

Map viewer: RBP4 on chromosome 10 Click to customize the tracks on this map

Options in the MAP viewer

OMIM protein HomoloGene Genomic location

Filter on Transcript RefSeq

Evidence viewer

NCBI’s evidence viewer provides data on gene models (e.g. mapping ESTs to genomic DNA)

NCBI evidence viewer: gene structures

NCBI evidence viewer: gene structures Evidence for a discrepancy (e.g. sequencing error or polymorphism)

Ensembl Genome viewer

HOMEPAGE: WWW.ENSEMBL.ORG

HUMAN GENOME

KARYOTYPE

SUMMARY CHROMOSOME 16

Markers are visible!

Synteny