Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Advertisements

Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
College 2 Between-subject en within-subject designs
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Risico’s en gevaren van techniek
Betrouwbaarheid en validiteit: Alleen een kwestie van goed meten ?
Betrouwbaarheid en Validiteit
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Arousal, angst & stress Definities
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
Meten bij marktonderzoek
Het onderzoeksontwerp
variabelen vaststellen
dataverzamelformulieren
Bronnen van ‘fout’ Validiteit (en precisie)
Vormen van studie (ontwerp)
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Voorspellende factoren van post-CVA depressie
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
Variabelen in onderzoek
Onderzoeksmethoden en -Technieken
Betrouwbaarheid.
Validiteit.
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Experimentele designs en resultaten
Psychologische Test.
recipients’ impressions of senders’ likability
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Groepsdynamica.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Selectie en validatie van interne controles voor immuunhistochemie
Blindering in klinische onderzoeken
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Transcript van de presentatie:

Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)

Controle Over Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables) INTERNE VALIDITEIT komt in het gedrang door Bijkomende variabelen (extraneous) zijn andere dan de onafhankelijke variabele die effekt hebben op afhankelijke variabele Verwarrende variabele (confounding) is een bijkomende variabele die systematisch varieert samen met de onafhankelijke variabele Controle Elimineren (bvb afleiders, geluid, …) indien onmogelijk dan differentiële invloed ervan op verschillende onderzoekscondities (=waarden van onafh. Var.) Uitschakelen door Constant houden Eenvoudig: geslacht, woordvolgorde, … Moeilijk: interesse, leervermogen, … (moeilijk meetbaar, variabel tijdens experiment) Randomisatie (Meten)

Gevaren Voor Interne Validiteit Een experiment is intern valide indien het bekomen effect op de afhankelijke variabele ontegensprekelijk toegeschreven kan worden aan de manipulatie van de onafhankelijke variabele Geschiedenis (gebeurtenis tussen pre- en post-test) Maturatie (biologische of psychologische wijzigingen in het individu door normale ontwikkeling) Instrumentatie (wijziging in meting van de afhankelijke variabele, bvb door observatoren) Statistische regressie (naar het midden van de schaal van extreme scores (= selectie criterium voor groepen) door onbetrouwbaarheid van de test Selectiefout (vergeleken groepen voldoen aan verschillende criteria) Mortaliteit en non-participatie

= > Mortaliteit Besluit? literatuur: vrouwen > mannen Behandeling 10 vrouwen + 10 mannen -5 mannen = > Besluit? 10 vrouwen + 10 mannen -5 vrouwen Placebo

Selektiefout Diagnose A = > Besluit? Diagnose B

Statistische Regressie Komt voor als de groepen deelnemers die worden vergeleken worden samengesteld op basis van hun score op de pre-test Deelnemer Pre-test Selectie Post-test D1 110 D3 123 116 D2 46 103 D8 105 98 D4 92 D7 99 90 D5 59 D6 73 D9 67 70 D10 84 D11 61 65 63 D12 96 57

Deelnemerseffekten Veronderstelde vereisten (wat deelnemer DENKT dat van hem/haar wordt verwacht) Positieve zelfpresentatie (vooral als indruk leeft dat onderzoeker in echt gedrag van deelnemer geïnteresseerd is, niet enkel in gedrag dat volledig door het experiment wordt bepaald) INTERtreatment interaction Reactie waarbij feedback uit voorgaande condities gedrag bepaalt in latere condities INTRAtreatment interaction Dezelfde conditie kan door verschillende deelnemers verschillend geïnterpreteerd worden waardoor ze andere dingen gaan doen om zich zo goed mogelijk voor te doen (bvb hard werken <> schokken incasseren)

Perceptie Van Experiment Door Deelnemers Experiment (Carlston & Cohen, 1980), met 2 experimentele groepen: Deelnemen aan experiment en zich daarbij “goed”, “trouw”, “negatief”, “ongerust” voordoen Controle “rolgedrag” beïnvloedt testresultaat niet Replicatie (Christensen, 1982 ; Carlopia et al., 1983) Deelnemers kan men indelen in 2 groepen Geloven in experimentele hypothese  rolgedrag resulteert in BIAS Niet geloven in experimentele hypothese  Carlston & Cohen, 1980 Resultaten van onderzoek zijn beïnvloed door perceptie van deelnemers en niet uitsluitend door manipulatie van onafhankelijke variabele

Onderzoekerseffekten Kenmerken van de onderzoeker Biosociaal: uiterlijk, gender, leeftijd, ... Psychosociaal: zenuwachtigheid, behoefte aan sociale erkenning, … Situationeel: vroeger contact, ... Mogelijk effect: Geen Effect op afhankelijke variabele is hetzelfde voor alle deelnemers Effect op afhankelijke variabele is VERSCHILLEND voor alle deelnemers Verwachtingen van de onderzoeker Bij uitvoering, data-collectie (“Clever Hans”) Bij data-analyse Effect op deelnemer Omgaan met verwachtingen Vaak zeer subtiel onderscheid qua gedrag tov deelnemers op basis van verwachtingen van onderzoeker (vb. Omgang met proefdieren,...) Grootte van het effekt van verwachtingen Vaak GROTER dan effekt van manipulatie

Grootte van Verwachtingseffekt (Burnham in Rosenthal & Rubin, 1978) Vergelijking van ratten MET/ZONDER lesie op discriminatietaak Onderzoekers dachten LESIE/NIET LESIE Ratten waren Verwachtingseffekt kan zeer groot zijn

Overige Te Controleren Effekten Sequencing effekt Effekt van deelname aan voorgaande condities Voorkennis van de deelnemers Kennis van psychologie en / of psychologische experimenten