Trends in de media Speelgoed <50 jaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
Advertisements

T USSENTIJDSE PRESENTATIE CV202D Milou Remeeus en Laurence Enting.
3 voor 12 Succesfactoren. • Interessante nieuwsfeiten • Alle muziek in één oogopslag • Social media.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
De branche in kaart gebracht.
Armoede Live! Arm in een rijke samenleving: boek, film en website
Je eigen online actiepagina voor UNICEF. Wat hebben deze events gemeen?
Billboard.com Wat zijn de trends op de website
 Speelveld wordt sneller en complexer  Demografische trends: regionale krimp, ontgroening, vergrijzing en verkleuring  (Overheids) financiën onder druk.
Gebruik Educatief videomateriaal en NTR-Jeugdprogramma’s in het basisonderwijs In de jaarrapportage over het gebruik van educatief videomateriaal.
Economie, juni 2013.
Delen van kennis Interactie Social Media TED Print 2.0 De trend 2.0 Print Het Concept Duurzame verandering.
Slimmer Organiseren voorbij “Het Nieuwe Werken”. Slimmer organiseren Een flexibiliserende arbeidsmarkt en moderne communicatiestructuren levert vragen.
ANALYSE AALYSE Te veel zwerfjongeren, te weinig opvangplekken en nog steeds wordt de gehele capaciteit niet benut.
Zhivago Holwijn & Caspar Worst
Joeri Haan Jorne Kats Maarten van der Linde Floriske van Os.
Zoeken + Vinden voor trendanalyse: Google en meer Jaroen Kuijper, informatiespecialist.
V1 Kern Technologie & Innovatie Hoorcollege 6: Trends in technologie.
Using Media ’09/’10 Blok 1 Werkcollege 4. OPDRACHT 1-communicatiecampagnes (60 minutes) Vorm groepjes van 4 personen (met dezelfde case/opdrachtgever)
IAM V2 Trendanalyse 6 sept 2007 Intro. IAM - HvA Trendanalyse Vandaag Relevantie > waarom doen we dit Relatie met V2 kernproject IAM themalijnen Toetsing.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Media & Creativiteit 5 - Trends MEDMEC05 – Les 7 Roelof de Vries Feedback.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Social media in de Zorg Evert Jan de Voogt.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
Belastbaarheid en Leefstijl
Waarom lid worden van BVB ? 1 Toegevoegde waarde voor u & voor uw onderneming / administratie / instelling.
Communicate This Tim Versluijs CDM3. Inhoud Beroepsprofiel Interview Actieplan Toekomstvisie Motivatie Vragen.
EMEG-LIJST BEZOEK DE SITE WAT IS Een site waar je allerlei informatie kan vinden overal alles wat ook maar een beetje.
Trends in de evenemtenbranche. Trend #1 Crowdfunding Financieren van project (evenement) Onvoldoende kapitaal Online platform Sponsoren en subsidies.
DE GROTE REGIOBEURS Stadskanaal. TRENDS Vergrijzing Vergrijzing Social media Social media Mobiele telefonie Mobiele telefonie.
Sjors IJspelder & Florentijn Marinissen Volg een week het nieuws.
De trend Duurzame verandering PRINT 2.0 Op weg naar duurzame verandering en vernieuwing binnen Facilitair Management & Inkoop DE TRENDHET CONCEPTHET BOEKPR.
Met het oog op vrouwenmarketing “Vrouwen aan de macht”
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Branche analyse Boekhandels 2014
Studium Excellentie What you get is what you see.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
6. Conversie Minor Digital Marketing E-commerce is vooral gericht op conversie Doelstellingen zijn vaak gericht op conversie Conversie is succesfactor.
“An amazing invention - but who would ever want to use one?” (Rutherford B. Hayes in 1877 over de telefoon)
Emoties in Communicatie
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM Marketingmix?
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
Toepassingen 5L week 11: ‘Reclame’ een breuk of een procent nemen van een getal 5L week 11: ‘Reclame’
Vrijetijdsomnibus 2014.
Nieuwe technieken: kans of bedreiging? Eureka Challenge SEMINARIE 1.
Exclusive Sneakerstore SYMEN DODEMONT 1MEBC. marktanalyse  Concurrenten vaak niet al hun schoenen in alle maten  Er zijn veel concurrenten op de markt.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Workshop Video Marketing Roadmap naar vrijheid Anton van Schendel.
Yanick, Lygia en Janelle Drinken-eten. Indeling Concept Persona Doelgroep Moodboard Social Media Benchmark Online strategy map Top 10 zoekwoorden Customer.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Mediagedrag van Millennials
Bits & Bytes Magazine Media.
Bits & Bytes Magazine Media 2017.
1.
Communicatie Christel
Sociale media Door liam van den ende.
Viral Marketing Groep A.
Trends & ontwikkelingen
Social media Wat deel je wel en niet?.
Transcript van de presentatie:

Trends in de media Speelgoed <50 jaar Trends CV202D The blog for green toy Trends                                                                                                           Eindpresentatie CV202D Trends in de media Speelgoed <50 jaar

Agenda Resultaat interview doelgroep Resultaat interview doelgroep Moodboard Conclusie Het idee Trendpiramide Feedback idee Bronnen Hoofd- en deelvragen Doelgroepomschrijving Trend en trendfactoren Kansen & bedreigingen Inzichten doelgroep Inzichten speelgoed Meningen experts Resultaat interview doelgroep

Hoofd- en deelvragen Hoofdvraag Welke trend(s) leven er op het gebied van speelgoed onder kinderen van 5 tot en met 10 jaar ? Deelvragen Trends • Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van vrijetijdsbesteding. • Welke trend(s) spelen er op het gebied van speelgoed? • Welke trendfactor(en) horen daarbij? Doelgroep • Wat zijn de behoeftes van de doelgroep? • Wat zijn de wensen van de doelgroep? • Wat is kenmerkend gedrag voor de doelgroep? • Zit er verschil tussen jongens en meisjes in hun speelgedrag? • Wat houdt de doelgroep bezig?

Onderzoeksmethode Interviews met experts Observatie kinderen Enquêtevragen aan kinderen Feedback experts Internet Kranten Tijdschriften

Doelgroepomschrijving Communicatie doelgroep zijn kinderen tussen de 5 en 10 jaar oud Beïnvloedbaar en anticiperen op nieuwe uitvindingen Marketing doelgroep zijn de ouders van de kinderen, de ouders zijn gemiddeld tussen de 36 en 41 jaar oud Ouders doen de daadwerkelijke aankoop

Trendfactoren Technologie Gamen, sociale netwerksites Cultuur en sociologie/demografie Vrijetijdsbesteding, ontwikkeling en gezondheid Ecologie Duurzaam is grote trend, toys go green Economie Economie wordt beter, behoefte samen spelen

Kansen en bedreigingen Technologie Kansen: technologische gadgets voor kinderen en ouders Bedreigingen: technologische gadgets voor kinderen, slecht voor de ontwikkeling van kinderen. Cultuur en sociologie/demografie Kansen: actief spelen, beweging Bedreigingen: gebrek aan vrije tijd, minder tijd om te spelen. Ecologie Kansen: weinig spellen zijn duurzaam Bedreigingen: duurzame producten zijn duur

Inzichten doelgroep Hele gezin maakt gebruik van digitale gadgets (SCP,2011) Games en digitale gadgets populairst onder kinderen Kinderen hebben uitleg van ouders nodig in verkennen van media en gebruik van digitale gadgets Overmatig gebruik van media door kinderen is slecht voor ontwikkeling Ouders besteden meer tijd aan opvoeding; moeders 14 uur, vaders 6 uur per week

Inzichten speelgoed Speelgoed voor peuters en baby`s wordt steeds minder Speelgoedtrends zijn tegenwoordig gericht op zelfstandig spelende kinderen Speelgoed moet ecologisch, technologisch en nostalgisch zijn Speelgoedtrends zijn afhankelijk van seizoen: zomer of winter/binnen- of buitenspelen Speelgoed van vroeger komt vaak weer terug in nieuw concept Houten speelgoed blijft trend in bepaalde leeftijdscategorieën

Meningen experts Marina Vasenna organisator van Jeugd Vakantieland “Kinderen willen steeds meer zelf doen en maken, ook is beweging erg belangrijk tegenwoordig”. “Kinderen moeten er veel plezier in spelen hebben maar moeten er ook zeker wat van leren. Daarnaast vinden wij van JVL groepsspellen erg belangrijk hierbij kunnen kinderen leren wat interactie inhoudt”. Interview met Kevin Roofthooft, directeur van speelgoed Clics “Een groot deel van het jaarlijkse speelgoedassortiment wordt bepaald door licenties en dan vooral licenties op animatiefilms die uitkomen in dat jaar. Voor 2011 zijn de Smurfen 3D en Cars 3 een bepalende licentie”. “Hype-items scoren enorm goed voor een bepaalde periode maar zijn meestal ook snel uitgeput”. “Goed speelgoed is dus eigenlijk de combinatie fun & educatief”.

Resultaat interview doelgroep Kinderen spelen het liefst buiten Spelen graag met ouders/broertjes/zusjes Vinden bordspellen leuk (Party&Co) “Het aller-leukste bordspel is Party&Co” “Ik speel meestal met mijn kleine broertje”

Het ideale leven van de doelgroep

Conclusie Doelgroep Kinderen van 5 tot 10 jaar zijn beïnvloedbaar, leren van spelen met speelgoed Kinderen houden van buitenspelen Kinderen vinden bordspellen zoals Party&Co leuk Kinderen spelen graag spellen samen met familie Gamen is populair onder kinderen Product Tegenwoordig wordt er meer buiten gespeeld Nostalgie voor de ouders, bijv. Ganzenbord Speelgoed moet geluid maken en het moet ‘flikkeren’ Kinderen vinden bordspellen nog steeds leuk Onderzoek wijst uit naar ons idee 

Het idee Levensgroot bordspel/speelmat met verschillende functies Kinderen in beweging Voor kinderen vanaf zes jaar Wel bedoeld voor het hele gezin Familiegevoel, kinderen krijgen uitleg van ouders Ouders speelden vroeger Ganzenbord, nostalgie Technologische gadgets erin verwerkt Vlakken geven licht, geluid uit vlakken Energiebesparing Zonnepanelen

Trendpiramide Megatrend Digitalisering Consumertrend Nostalgie van vroeger met techniek van nu Microtrend Bordspel met digitale gadgets

Feedback idee Feedback Marina Vasenna organisator Jeugd Vakantie Land “Mooi concept met een goede interactie van de spelers”. “Stem moet niet de opdrachten geven maar aangeven uit welke stapel je de vragen c.q. opdrachten moet halen, zo blijft verrassend”. “Maak er pakket van zodat je het spel kan oprollen of opvouwen”. “Ik denk dat het ook zeer geschikt is voor scholen voor educatieve doeleinden die op een recreatieve manier gegeven worden”. Feedback Kevin Roofthooft “Het spel is voor meerdere personen, educatief, duurzaam en het geeft een beleving. Wat dat betreft denk ik dat veel aspecten wat een goed spel moet bevatten erin verwerkt zitten”. “Let op het vernieuwende, denk aan de Wii en de Kneckt”. “Ik vind het opdrachten element erg leuk, omdat dat vaak de lachspieren in werking brengt!”.

Bronnen Onze blog: http://trendscv202d.wordpress.com/ Interview met experts over speelgoed Interview/enquete met docenten en kinderen Marketingfacts.nl Youngmarketing.nl Oudersonline.nl Rtl nieuws Sociaal en Cultureel Planbureau : Gezinsrapport 2011

Bedankt voor jullie aandacht Zijn er nog vragen?                                                                                                           Bedankt voor jullie aandacht Zijn er nog vragen?