Kinderen en hun sociale talenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Omgaan met goed gedrag / pbs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Workshop Relationele en seksuele vorming
Observeren en rapporteren
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Aan pesten doe ik vaak mee Met een leger tegen één Kwetsende kanonnen struikelen over mijn lippen Wie stopt dit gevecht?
PAD Mindfulness en Yoga
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Dossier Empowerment.
Altijd online!.
Kinderen en...hun sociale talenten
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling en de basisschool
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
H3 Wat is normaal?.
Netweten Cyberpesten.
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
ProDemos schuift aan: Recht van spreken
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Implementatie Code Goed Gedrag COC …2017
Gedragsproblemen en stoornissen
SEL Les 2: normen en waarden.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Kinderen en hun sociale talenten Julianaschool Arnhem en ouderplatform 2 oktober 2013

Kinderen en hun sociale talenten Een methode richt zich op het vergroten van sociale competenties. Kinderen leren om rekening te houden met de eigen belangen, die van een ander en met de waarden en normen van de maatschappij. Waarom….?

Sociaal!?

Filmpje: gepeste slaat terug

Feiten over pesten: % neemt toe 2013 9% geeft aan structureel te worden gepest. 2,7% geeft aan te pesten Cyberpesten 18% 2008 8% wordt structureel gepest. 3,8% geeft aan te pesten Cyberpesten 9% Bron: http://www.nji.nl/Cijfers-over-pesten Hoe manifesteert pesten zich….

Hoe manifesteert pesten zich? Meer verbaal dan fysiek De schuld geven van dingen die kinderen niet hebben gedaan Uitschelden Roddelen en kwaad spreken Buitensluiten Uitlachen /bespotten Hoe lossen kinderen het op….

Hoe lossen kinderen het op 50% loopt weg. 39% gaat aar de leerkracht of een andere volwassene +50% praat er niet met de leerkracht over als zij gepest worden. +50% weet niet (altijd) wat zij moet doen als ze gepest worden. Gevolgen van pesten…

Gevolgen van pesten Gepeste kinderen Kinderen die pesten verdrietig voelen boos zijn alleen voelen 21% geeft zelfs aan zich bedreigd te voelen Kinderen die pesten Goede prestaties, populariteit en zelfwaardering (schijnpopulariteit: klasgenoten bewonderen de pesters uit angst) Grotere kans op sociale problemen in adolescentie Onaangepast sociaal gedrag In aanraking met politie en justitie  Sociale competenties en pesten..

Sociale competenties en pesten De ontwikkeling van sociale competenties is van grote invloed op het sociale klimaat in de klas. Een goed sociaal klimaat is van essentieel belang bij de aanpak van pesten. Een prettig en veilig schoolklimaat levert meer tijd en energie op voor andere activiteiten. De methode....

Kinderen en hun sociale talenten – de methode De methode is interactief en schrijft niks voor, maar laat kinderen met elkaar de beste manier ontdekken. Kennis wordt direct toegepast in situaties buiten de lessen. Bijvoorbeeld op het schoolplein Elke les beslaat een periode van twee weken, waarin één doel centraal staat. Het komt 8 jaar lang in iedere groep terug Zelf ervaren!!