Kinderen en hun sociale talenten Julianaschool Arnhem en ouderplatform 2 oktober 2013
Kinderen en hun sociale talenten Een methode richt zich op het vergroten van sociale competenties. Kinderen leren om rekening te houden met de eigen belangen, die van een ander en met de waarden en normen van de maatschappij. Waarom….?
Sociaal!?
Filmpje: gepeste slaat terug
Feiten over pesten: % neemt toe 2013 9% geeft aan structureel te worden gepest. 2,7% geeft aan te pesten Cyberpesten 18% 2008 8% wordt structureel gepest. 3,8% geeft aan te pesten Cyberpesten 9% Bron: http://www.nji.nl/Cijfers-over-pesten Hoe manifesteert pesten zich….
Hoe manifesteert pesten zich? Meer verbaal dan fysiek De schuld geven van dingen die kinderen niet hebben gedaan Uitschelden Roddelen en kwaad spreken Buitensluiten Uitlachen /bespotten Hoe lossen kinderen het op….
Hoe lossen kinderen het op 50% loopt weg. 39% gaat aar de leerkracht of een andere volwassene +50% praat er niet met de leerkracht over als zij gepest worden. +50% weet niet (altijd) wat zij moet doen als ze gepest worden. Gevolgen van pesten…
Gevolgen van pesten Gepeste kinderen Kinderen die pesten verdrietig voelen boos zijn alleen voelen 21% geeft zelfs aan zich bedreigd te voelen Kinderen die pesten Goede prestaties, populariteit en zelfwaardering (schijnpopulariteit: klasgenoten bewonderen de pesters uit angst) Grotere kans op sociale problemen in adolescentie Onaangepast sociaal gedrag In aanraking met politie en justitie Sociale competenties en pesten..
Sociale competenties en pesten De ontwikkeling van sociale competenties is van grote invloed op het sociale klimaat in de klas. Een goed sociaal klimaat is van essentieel belang bij de aanpak van pesten. Een prettig en veilig schoolklimaat levert meer tijd en energie op voor andere activiteiten. De methode....
Kinderen en hun sociale talenten – de methode De methode is interactief en schrijft niks voor, maar laat kinderen met elkaar de beste manier ontdekken. Kennis wordt direct toegepast in situaties buiten de lessen. Bijvoorbeeld op het schoolplein Elke les beslaat een periode van twee weken, waarin één doel centraal staat. Het komt 8 jaar lang in iedere groep terug Zelf ervaren!!