Onderzoek naar de pronatie- en supinatiebeweging van de onderarm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gelijkmatige toename en afname
Advertisements

Bouw en functie van het kniegewricht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Toolbox Kleurzin-stoornis • Circa kleurenblinden in Nederland • Meestal aangeboren • Vooral problemen: rood / groen Foto’s: > links normaal >>
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Stichting RechtenOnline
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Wat is het? »Interactieve manier om informatie te bekijken over het vondelpark …
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Veiligheidssignalisatie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Portfolio Faculteit der Letteren
Zwarte Gaten Prof.dr. Paul Groot Afdeling Sterrenkunde
Kan het ook makkelijker?
Enkelvoudige harmonische trillingen
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Sportfysiotherapeut specialist in beweging wetenschap en beroepsinhoud Drs. J.K.C. Bloo, Dr. W. Hullegie Bestuurslid NVFS, Kaderlid NVFS Stand van zaken.
Bouw en functie van het ellebooggewricht en de onderarm
Bouw en functie van de gewrichten van pols en hand
Spierfuncties “Bovenste Extremiteit”
Hoofdstuk 2 Wereldbeeld: het wereldvoedselvraagstuk Paragraaf 11 t/m 15
Plexus brachialis letsel
Kerken en de Wmo in Utrecht Presentatie raadsinformatieavond op 18 juni 2009.
Prisoner’s Dilemma een experiment.
De zoon van de souk door Bilal.
Artrose en Osteoporose
De elleboog Verbinding onder- met bovenarm
TOEKOMST SCHOLEN IN NIJE GAAST Conclusies uit 7 eerste gesprekken 28 juni 2012.
Universiteit Utrecht Creativiteit in meervoud Prof. Dr. Henk Becker, Doorn Waarom een debat in de vorm van een ‘science court’?
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
H.C. Leopold en G.H. van Nie School voor Manuele Therapie Utrecht
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Symposium Differentiatie
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
STRESS Ik weet niet heel zeker hoe dit werkt, maar het is verbluffend accuraat. Lees de onderstaande uitleg voordat U naar de foto kijkt. De foto laat.
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
Exterieur beoordelen.
De invloed van het kinderdagverblijf op voeding en beweging
De conus in een luidspreker ( werkt andersom als de microfoon !!)
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Tenniselleboog Wat houdt dit in?
De nieuwe rol van het SRL in het sociaal wijkteam. Generalistische specialist of specialistische generalist?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Bij algoritmen horen datastructuren David N. Jansen 2 december 2015.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Cognitieve ontwikkeling bij kleuters
Van ‘evidence based’ naar ‘too much medicine’
Thema Zonnestelsel & Heelal
om er als Jezus God en je naaste mee te dienen
8.4 Oppervlakte bij vergroten Van vergrotingsfactor naar oppervlakte
16 FEBRUARI
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Osteologie van de hand Maandag
Blokje aan de veer Uitrekking (cm) Gewicht (N)   Meting 1.
Onderzoeksopzet Safety First
STRESS Ik weet niet heel zeker hoe dit werkt, maar het is verbluffend accuraat. Lees de onderstaande uitleg voordat U naar de foto kijkt. De foto laat.
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
M A R T X I W K U N E D S 2 M18 Bewijs: de eigenschappen van hoeken gevormd door evenwijdige rechten en een snijlijn © André Snijers.
Het passieve bewegingsapparaat
PROJECT INTERFACE.
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en klantgedrag
gemaakt door digibordonderbouw.nl
Fleximatrix.
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar de pronatie- en supinatiebeweging van de onderarm Huco Leopold Manueeltherapeut E.S. Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

Twee manieren van proneren? Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Twee manieren van proneren? Overeenkomsten en verschillen

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Lagerberg

Waarom bestaan er twee manieren Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Waarom bestaan er twee manieren om dezelfde beweging te maken?

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

'vers' preparaat met intacte elleboog, onderarm en hand Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Onderzoek aan preparaten; Universiteit Maastricht i.s.m. Prof. Dr. H. van Mameren 'vers' preparaat met intacte elleboog, onderarm en hand proefopstelling met gefixeerde Humerus en vrij beweegbare onderarm

Pronatie om de Ve straal

Pronatie om de IIe straal

R U Pronatie om de Ve straal Pronatie om de IIe straal Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Pronatie om de Ve straal Pronatie om de IIe straal R U

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht R U Voorbeeld van bewegings- projecties van de Radius ten opzichte van de Ulna bij pronatie om de Ve straal (zwart) en de IIe straal (rood).

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Conclusies: Bij 'bovenlangs' en 'onderlangs' proneren voert de Radius een identieke beweging uit ten opzichte van de Ulna.

Bij 'onderlangs' proneren roteert de Ulna nauwelijks om zijn lengte-as Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Conclusies: Bij 'onderlangs' proneren roteert de Ulna nauwelijks om zijn lengte-as

Bij 'onderlangs' proneren maakt de Ulna een Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Conclusies: Bij 'onderlangs' proneren maakt de Ulna een - extensie - exorotatie (± 15°)

Kinematica van deze lateraalwaartse beweging? Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Kinematica van deze lateraalwaartse beweging?

Hillen en Groen

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht

Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Conclusies: Het verdient aanbeveling om bij anamnese en bewegingsonderzoek onderscheid te maken tussen 'bovenlangs' en 'onderlangs' proneren

Eenvoudige bewegingen vragen veel kennis van zaken Stichting School voor Manuele Therapie Utrecht Conclusies: De Ulna speelt een grote (en moeilijk te analyseren) rol bij 'onderlangs' proneren Eenvoudige bewegingen vragen veel kennis van zaken