6.3 Kritische geesten kenmerkend aspect: de wetenschappelijke revolutie
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3 Naam Vakgebied Waarom beroemd? titel boek/ uitvindingen In hoeverre heeft deze persoon nog steeds invloed? Nicolaes Tulp (1593-1674) Simon Stevin (1548-1620) Jan Adriaansz Leeghwater (1575-1650) Christiaan Huygens (1629-1695) Antonie van Leeuwenhoek (1632-1723) Hugo de Groot (1583-1645) Baruch de Spinoza (1632- 1677)
Nicolaas Tulp (1593-1674) Arts, schreef een receptenboek voor apothekers en beschreef zo’n 200 ziektebeelden en sterfgevallen
Wis- en natuurkundige, schreef boeken over toegepaste meetkundige problemen: navigatie op zee, vestingbouw, waterhuishouding Simon Stevin (1548-1620)
Jan Adriaanszoon Leeghwater Molenbouwer en waterbouwkundige, maakte plannen voor het droogleggen van een groot aantal plassen en meren: Beemster (1612), Heerhugowaard (1625), Purmer (1622), Schermer (1635), Wormer (1626) Jan Adriaanszoon Leeghwater (1575-1650)
Wis- en natuurkundige, liet steeds betere instrumenten maken om zijn onderzoek te kunnen uitvoeren; golftheorie van het licht, verbeteren van lenzen waardoor hij met een sterke telescoop het heelal kon bestuderen, verbetering tijdwaarneming Christiaan Huygens (1629-1695)
Antonie van Leeuwenhoek Bouwde microscopen en maakte daarmee het ontzichtbare zichtbaar; schimmels, zweet, snot, ontlasting, sperma, bloed, bacteriën Antonie van Leeuwenhoek (1632-1723)
Hugo de Groot is een jurist die belangrijke boeken heeft geschreven over internationaal recht en volkenrecht Hugo de Groot (1583-1645)
Spinoza was een filosoof van joodse afkomst Spinoza was een filosoof van joodse afkomst. Hij wenste totale vrijheid van denken en spreken. Hij uitte kritiek op de bijbel en wilde verregaande democratie. Hij kwam daardoor in conflict met de joodse gemeente. Baruch de Spinoza (1632-1677)
Waarom vond er in de 17e eeuw in de Republiek een wetenschappelijke revolutie plaats? Waarom zijn deze wetenschappers duidelijk vertegenwoordigers van de Renaissance en het humanisme? Hoe werden deze nieuwe kennis en inzichten verspreid?