Lego Mindstorm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Advertisements

PSD Basisstructuren programmeren.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Programmeren van een humanoid robot
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Bouw een intelligente robot
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
21 januari 2012 Ben Vaessen (Metrisquare B.V.) in samenwerking met:
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
Energie.
Workshop First Lego League
Klas 2 m en herhaling voor klas 3 m
Intelligent Hummer Welkom…. De opdracht… Maak een auto die zelfstandig kan rijden Maak een auto die zelfstandig kan rijden Hij moet objecten herkennen.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
TIRPRJ01 (a en b) TIRPRJ01a – lesweek TIRPRJ01b – lesweek
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Drie soorten vragen over geluid door lucht
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
Race of champions, praktische informatie en reglement.
RoboCup Junior Bouwen van een robot Voor de NXT Versie
Opbouw Rescue Robot behorende bij Lego Mindstorms 9797 Hoofdstuk 1. Basis 2. Ultrasone sensor 3. Lichtsensoren 4. Blikjesvanger 5. Draadhouder 6. Motoren.
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Objecten oppakken en verplaatsen
Kennismaking met programmeren
Freinetschool Het Reuzenhuis Klas 5 & 6
Gevorderde programmeer les
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Parallelle balken GEVORDERDE EV3 PROGRAMMEERLES door Droids Robotics
Kennismaking met programmeren
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
INTRO Les 1.
Door Droids Robotics en de Hoosier Girlz
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
BBR programmeren met Ardublock
INGEBRUIKNAME & TESTEN
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
INGEBRUIKNAME & TESTEN
BBR programmeren met Ardublock
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
ROBOROBO.
Informatica - Robotica
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

Lego Mindstorm

Waaruit bestaat je robot ? Zijn “brein” waarmee sensors en motoren zijn verbonden. Het programma dat je op de PC schrijft wordt in deze blok opgeladen. 3 motors : A bestuurt de grijparm B en C laten de wielen bewegen 1 grijparm om objecten te grijpen. In dit geval : een balletje. Verschillende sensors.

Geïnstalleerde Sensoren Met de tastsensor die gevoelig is voor druk (soort schakelaar), gaat uw robot het “raken” kunnen ervaren ! De “lichtsensor” reageert op lichtintensiteit (licht aanwezig of afwezig). De “ultrasone sensor” ( Afstandsensor ) reageert op de nabijheid van objecten De “Geluidsensor” reageert op geluid ( bijvoorbeeld handgeklap).

De Lego Mindstorms Programmeren? De programma’s zijn een aaneenschakeling van grafische blokjes die men één voor één toevoegt. Men kan : De robot laten rijden hem laten wachten Hem laten praten, Een voorwerp laten grijpen, etc ...

Afspraken Respect voor elkaar Respect voor het materiaal Testen gebeuren op het circuit De robot is niet ‘slim’, deze rijdt gemakkelijk de tafel af. Laat het instructieboekje in de klas Vraag hulp

Opdracht 1 : Schrijf een programma dat de robot vooruit laat rijden. De robot stopt, zegt ‘hallo’ en rijdt vervolgens achterwaarts terug naar de beginpositie. Servomotor Een simpele oefening als kennismaking met de werkwijze. Duurtijd: 15 minuten

Opdracht 2 : Schrijf een programma dat de robot vooruit laat rijden tot tegen het balletje. De robot wacht gedurende 1 seconde, grijpt het balletje en rijdt achteruit naar de beginpositie. Tastsensor, servomotor Duurtijd: 15 tot 20 minuten

Opdracht 3 : Schrijf een programma dat de robot vooruit laat rijden tot tegen het balletje. De robot wacht op een hard geluid en grijpt dan het balletje. De robot maakt een draaiende beweging en rijdt dan voorwaarts. Als de robot over de zwarte band rijdt, stopt de robot en laat deze het balletje los. Als de lichtwaarde niet correct is, stopt de robot niet!! Tastsensor, geluidssensor, lichtsensor, servomotor Duurtijd: 20 minuten

Opdracht 4 : Schrijf een programma die de robot vooruit laat rijden naar een muur tegen een snelheid die afhankelijk is van de afstand tot de muur ( hoe dichter naar de muur hoe trager de robot rijdt ). De robot stopt als hij dichter dan 10 cm van de muur genaderd is. Herhaling / Schakeloptie

Opdracht 4 : Start Rij Vooruit Met max vermogen Afstand<100cm ? Ja Nee Lees Afstand Zet vermogen = Afstand Afstand<10cm ? Ja Nee Stop Motors Stop

Opdracht 5 : Schrijf een programma die de robot vooruit laat rijden over een zwarte lijn, en deze lijn blijft volgen. De robot stopt wanneer hij een voorwerp raakt met zijn tastsensor. Herhaling / Schakeloptie / calibratie