De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INTRO Les 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INTRO Les 1."— Transcript van de presentatie:

1 INTRO Les 1

2 Programma Vandaag Duur Bezigheid 15 minuten
Kennismaking+ Groepsnaam. Burak bedenkt hiervoor een spel/opzet. Na de introductie ontstaan er duo’s. Groepsnaam is echter voor de gehele groep! Introductie -> Filmpje Youtube? De cursus doornemen ed? Ahmet bedenkt wat leuk is qua filmpje om te laten zien. Bijv. Een sumoworstel gevecht. 60 minuten Bouwen. Blz 1-… We bouwen de basis volgens het boekje. Alleen nog met motoren. In de tussentijd kunnen we de software installeren, deze hebben we op een Stick staan. Zowel windows als OSX. Als kinderen al klaar zijn, dan mogen ze rijden met de robot. Evaluatie, wat hebben we vandaag geleerd? Laat de kinderen zelf antwoord geven en stuur een beetje. Wat gaan we volgende week doen? Laatste kwartier zijn de ouders welkom, zodat de kinderen ook kunnen laten zien wat ze gedaan hebben. Totaal 120 minuten Aan het eind van de les bouwen we de robots af, als het kinderen niet gelukt is om dit af te ronden. Kennismakingsspelletjes. Burak zal met hulp van Niels een aantal geschikte spellen uitzoeken. Gericht op: de naam, welke school?, hobbies, waarom opgegeven? Elke dag mogen ouders het laatste kwartier komen kijken wat hun kinderen die dag geleerd hebben.

3 Kennismakingspel Kennismaking Groepen vormen voor het groep
Duo’s vormen

4 Laatste kwartier Ouders en begeleiders zijn welkom
Wat hebben we geleerd

5 Actiepunten n.a.v. week 1 Betreft standardisatie software: MS office
Betreft r management

6 Rijden maar… Les 2

7 Voorbereiding Hoeveel kinderen waren er?
Hebben alle kinderen zelfde Robot?

8 Programma Vandaag - Motoren
Les 2 De wistjedatjes zullen gericht zijn op echte robots/machines. Programma Vandaag - Motoren Duur Bezigheid 15 minuten Opzetten en terugblik op vorige week. Introducite van Leskaart 2, bewegen. Hoe sluit je je Brick aan? Wat betekenen alle tekentjes en dergelijke? Opdracht 2 en 3. Wie klaar is, mag proberen de slinger te maken. (opdr 4) 45 minuten Bonus opdrachten: Rij in de vorm van een huis? Rij in de vorm van een driehoek. Kun je om een obstakel heen rijden? (Zonder sensoren nog). Deze opdrachten moeten we zelf gaan uitwerken! Evaluatie; Hoe beweegt de robot? Hoe laat je de robot draaien? Hoe geef je hem opdrachten? Ter aanvulling zal Burak wat ‘ wist je dat’-jes uitwerken. Kinderen vinden het leuk om met interessante feitjes thuis te komen. Totaal 120 minuten Deze les draait erom om te leren hoe de motoren werken.

9 Terugblik gisteren

10 Belangrijke onderdelen
Grote Motoren en Medium Motor KleurSensor, InfraroodSensor, TastSensor InfraroodAfstandbediening en EV3Steen Betekenis van tekens op het steen Wat kunnen ze?

11 Rijden met de Robot Opdracht 1 – Begin met programmeren
Opdracht 2 – Rij voor en achteruit Opdracht 3 – Maak 3 bochten Opdracht 4 – Bepaal de vermogen en aantal rondjes Opdracht 5 – Probeer de robot een viekant te laten rijden Opdracht 6 – Beweeg je robot in een slingertje Bunusopdracht – Rij in de vorm van een driehoek Eindopdracht – Obstakel ontwijken

12 Uitleg motoren DC motoren, Servo’s en Stappen motoren

13 SUMO Les 3 & 4 Zie ook word documenten op dropbox betreft les 3 & 4

14 Voorbereiding SumoRing

15 Programma: motoren, sensoren, vechten
Duur Bezigheid 15 minuten Opzetten+terugblik op vorige week - Hoe werkt de motor ook alweer? - Hoeveel cm is één wielspin? - Introductie: Leskaart 3 Wie weet nog hoe je een vierkant maakt? Hoe gaat dat sneller? (Herhalingsblokje) Wat is een oneindigteken? 30 minuten Leskaart 3 afronden Bonus opdracht: 1 vierkant van 50 cm, 1 van 40 cm, 1 van 30 cm. Kennismaken met de sumoring. Twee robots tegenover elkaar, hoe ga je de tegenstander eruit botsen? Laat de kinderen alvast nadenken over wat er mogelijk is, met alleen een motor. Rijden de robots uit de ring? Das lastig! Dit geeft ze het idee waarom sensoren zo belangrijk zijn. Evaluatie; + ’wist je dat’-jes Wat is een herhalingsblokje? Wat kun je hiermee? Een sumoworstelaar zonder sensorren is slecht! -Volgende week? Sensoren! Totaal 120 minuten Deze les is meer gefocust op het programmeren. Kinderen die les 2 lastig vonden hebben de mogelijkheid om extra te oefenen met de motoren. Het einddoel van het project is om de kinderen te laten sumoworstelen. Ik denk dat ze 3 lessen kunnen besteden om hun robot te ‘ perfectioneren’ . Ze kunnen een idee uitleggen en dat gaan proberen, na het proberen kunnen ze dit aan de klas uitleggen waarom het wel of niet gelukt is. In het laatste deel van de cursus komt ook het bouw gedeelte weer kijken, ze mogen hun robots uitbouwen hoe ze willen met alle stukken uit de basisset.

16 Uitleg Sensoren Volgende week gaan we veelal sensoren in bouwen

17 Ontwerpen & Programmeren
SUMO Les 5 Ontwerpen & Programmeren Zie ook word document les 5 – Sumorobot bouwen

18 Ontwerpen licht, klein, dat die rond slaat of zo
of juist zwaar en groot zodat die je tegenstander domineert of misschien iets in het midden is het beste robot met rupsband tegen wielen

19 Specificatie arena en Robot
De robot mag niet groter zijn dan een A4 blad. De robot mag niet te zwaar zijn. Je mag maar 2 motoren gebruiken. Ieder team heeft 1 van iedere sensor om te gebruiken. De robot moet in de ring blijven De robot moet proberen de tegenstander uit de ring te duwen

20 Programmeer & Ontwerp Les 4
Tenslotte kunnen we ook bijvoorbeeld een danschoreografie uitwerken? We moeten 1 keer iets doen met iets wat op een doolhof lijkt?

21 Begin Heb je ooit een cowboy duel gezien? Zo gaat ons robot gevecht ook, alleen dan zonder schieten. Iedere Robot begint met zijn/haar rug naar elkaar toe in het midden van de cirkel. Daarna doe je een aantal stappen (wielrotaties) naar voren voordat je je mag omdraaien … 3… GO!

22 Programmeren Welke werkt het beste? Kwestie van uitproberen ;)
Altijd programmeren en dan testen!

23 Tussen de Middag Website Microbit Knutselen Scratch

24 Nog uit te werken…


Download ppt "INTRO Les 1."

Verwante presentaties


Ads door Google