Marc Hooghe
Inhoud Wie is Marc Hooghe? Onderzoeksprojecten Publicaties: kenmerken Publicaties Thema’s Artikel: De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen. Mening van Marc Hooghe Bronnen
Wie is Marc Hooghe? Ph.D. in Political Science (Brussel 1997) Ph.D. in Sociology (Rotterdam 2002) Master of Arts in HumanEcology (Brussel 1991) Master of Arts in Contempory History (Gent 1987) Hoogleraar Coördinator Centrum voor Politicologie
Onderzoeksprojecten Evolutie van verenigingsleven en politieke partijen Sociaal kapitaal en politieke participatie Jeugdparticipatie en politieke socialisatie
Onderzoeksprojecten Belangenbehartiging Algemeen vertrouwen en politieke instellingen Genderverschillen in politieke participatie
Publicaties: kenmerken In de Nederlandse, Engelse, Franse of Duitse taal Onderzoek gebaseerd op opiniepeilingen Onderzoek van verkiezingen
Publicaties: kenmerken Politieke opiniestukken Papers voor (internationale) conferenties Recensies
Publicaties Nationaal : De Tijd, De Standaard, De Morgen, Ons Erfdeel, Tijdschrift voor Sociologie, Res Publica, Sociologische Gids Internationaal : Women and Politics, Zivilgesellschaft, Acta Politica, Ethical Perspectives, Everyday Life
Thema’s Samenleven in etnisch diverse gemeenschappen Politieke participatie Geloof Democratie Sociale politiek
Artikel: De lege schoolbank. Het Vlaams beleid tegen spijbelen. Spijbelen is het gevolg van schoolkenmerken. Spijbelgedrag van een paar leerlingen kan het pedagogisch gedrag van een hele school verstoren. De strijd tegen het spijbelen is een kerntaak van de school.
Mening van Marc Hooghe Participatie door leerlingen in een school kan via een schoolraad of een leerlingenparlement. Een gezagsvolle school is een school met een open klasklimaat en sterke participatie van de leerlingen.
Bronnen Hooghe&first=Marchttp://soc.kuleuven.be/pol/bib.php?name= Hooghe&first=Marc sid=513http:// sid=513 / /abstract?CRETRY=1&SRET RY=0http://www3.interscience.wiley.com/journal / /abstract?CRETRY=1&SRET RY=0