de psychologie van de intermenselijke verhoudingen Laurens Horré 1BATPa
3 ego- posities
Eigen vitale waarde Kind: Volwassene: Ouder: Intuïtie, scheppingskracht, vreugde, stuwkracht Volwassene: Zorgt voor het voortbestaan, verwerkt gegevens, eigen soorten teleurstelling, Ouder: Effetief optreden, maakt veel reacties automatisch
Transactionele analyse= 1+2 Transactionele prikkel (1) (p) De aanwezigheid van ander erkennen Transactionele reactie (2) (r) Inhaken of reageren op die prikkel
Soorten transactie Complementair kruistransactie
Complementaire reacties Ouder – Ouder: Prikkel: dat soort dingen hoefde ik vroeger niet te flikken Reactie: ja, ouders van nu zouden weer eens moeten gaan opvoeden Volwassene – Volwassene: Prikkel: Hoe groot is dat stuk hout? Reactie: Het is bijna twee meter Kind – Kind : met toezicht volwassene anders raken ze in kruisverband verzeilt
Complementaire reacties Ouder – Kind: Prikkel: Doe je jas aan, het is koud. Reactie: Natuurlijk, wil je me even helpen. Kind – Volwassene: Prikkel: Ik denk niet dat ik mijn examen haal. Reactie: Natuurlijk wel, je hebt er hard genoeg voor geoefend. Volwassene – Ouder: Prikkel: Ik weet dat ik moet afvallen; wil jij de koekjes verstoppen? Reactie: Natuurlijk, ik zal je wel helpen. Maar als je wilt afvallen, moet je niet meer snoepen.
kruistransactie Bv. de Volwassene aan de Volwassene van de ander een feitelijke vraag stelt, maar het antwoord krijgt van de Ouder. Prikkel: weet jij waar ik mijn sleutels heb gelaten (Volwassene - Volwassene) Reactie: zoek dat lekker zelf uit (Ouder -> Kind)
Transactie met bijbedoelingen Activiteit van meer dan 2 zijnswijzen van het ik zijn betrokken Vb. Verkoper: deze is beter maar die kunt u zich niet veroorloven Huisvrouw: ‘Die neem ik’
bronvermelding Afbeelding1: http://www.keizerco.nl/r53/ Afbeelding 2-3: Berne, E. (1981). Mens erger je niet : De psychologie van de intermenselijke verhoudingen. & alpha boek. 13, 18-27, Amsterdam: Bakker.
Bedankt voor de aandacht Mochten er nog vragen zijn laat het me weten