OPVOEDEN IN DE PUBERTEIT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Positief omgaan met pubers!
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Presentatie Ruud van Dijk: “Het puberende brein” van Eveline Crone
Sociale media op school
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Welkom op onze thema-avond
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Het Puberbrein Inleiding. Hersenonderzoek.
Dossier Empowerment.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
De kracht van positief opvoeden
De Deltamethode.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ontwikkelingspsychologie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Begeleiden van een zorgvrager
Gemaakt door Lars Courtens
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Jongerenwerking La Vie
Ontwikkelingspsychologie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

OPVOEDEN IN DE PUBERTEIT

De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft geen manieren, veracht alle gezag, heeft geen respect voor oudere mensen. Ze zijn meer geïnteresseerd in sport en spelen dan in werk en arbeid. Ze hebben geen discipline en hangen liever rond met hun vrienden dan te participeren aan belangrijke sociale gebeurtenissen. Ze schrokt de maaltijden naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders….

Socrates, 500 voor christus

Puberteit, wat is dat…? pu·ber·teit (de ~ (v.)) 1 levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt => apenjaren, rijpingsjaren pu·ber·teits·cri·sis (de ~ (v.)) 1 toestand van verhevigde emoties tijdens de puberteit pu·ber·teits·fa·se (de ~ (v.)) 1 periode waarin de puberteit plaatsvindt

Puberteit, wat is dat…? Periode waarin kinderen zich ontwikkelen tot volwassenen (12-18 jaar) Recent onderzoek leert ons dat deze fase verder duurt tot 25 jaar.

veranderingen Lichamelijk Groeispurt 10cm/j, 3kg/j Slungelachtig Onverzadigde honger Alle remmen los: overproductie van hormonen Bij jongens: tijdelijke toename aggressiviteit Bij meisjes: tijdelijke toename depressiviteit Seksuele rijping

Verstandelijk Abstract denken “stel dat, wat als,…” Voorste delen van de hersenen: plannen, organiseren, abstract denken: Verbindingen tussen linker en rechterhelft wordt sterker Kritisch Discussies uitlokken en er van genieten

Sociaal-emotioneel Identiteit: eigen persoon, eigen ik ontwikkelen Wat wil ik, wat kan ik, wat vind ik Thuis, op school, in de omgang met leeftijdsgenoten Taken: met een groep omgaan vriendschappen krijgen bepaalde interesses ontwikkelen Zelfstandigheid: los komen van de afhankelijkheidsrelatie met ouders

Behoeften: streven naar onafhankelijkheid door te experimenteren Gevoelens: onzekerheid, schaamte, verwachtingen, depressiviteit, eenzaamheid, emotionele jojo… Veel slaap nodig

Autonomie en identiteitsontwikkeling Voorkeur om alleen te zijn (privacy) Gaan anders over ouders denken Onafhankelijkheid betekent niet band met ouders verbreken Wil autonoom functioneren: zelf keuzes en beslissingen nemen

experimenteergedrag Om eigenheid te ontdekken Wisselingen Op verschillende terreinen: -sexualiteit/relaties -kledingdracht, haartooi, piercings,… -drugs, alcohol, lichamelijke grenzen opzoeken

Ontwikkelingstaken Vorm geven aan veranderende relaties binnen het gezin (los komen, eigen plaats bepalen binnen relaties in gezin en familie) Participeren in onderwijs (kennis, vaardigheden, attitudes, keuzes maken en uitoefenen) Invullen van vrije tijd (zinvolle vrijetijdsbesteding) Omgaan met autoriteiten en instanties (gezag aanvaarden, regels en codes respecteren) Zorg dragen voor gezondheid en uiterlijk (hygiëne, voeding, vermijden overdreven risico’s) Sociale contacten uitbouwen en onderhouden (vertrouwen geven en nemen, wederzijdse acceptatie,…) Vorm geven aan intimiteit en seksualiteit (mogelijkheden en wensen ontdekken in relaties)

85% van de jongeren geeft aan een goede relatie/band te hebben met hun ouders 2% van de jongeren heeft een strafbaar feit gepleegd (zwartrijden-diefstal-vandalisme) Gemiddelde leeftijd van actieve seksualiteit ligt op 15.5j en is stabiel

3 Opvoeden van pubers Veranderingen voor ouders, veranderingen voor jongeren: opvoeden is een interactief proces Invloed media > peer > invloed ouders Leefwereld wordt ruimer Ouders worden bevraagd/bekritiseerd Ouders blijven waarden en normen meegeven

4 opvoeden concreet Pedagogische vaardigheden: opvoeden is een complex geheel van zoeken naar evenwicht in: steunen - sturen - stimuleren

steunen Positieve betrokkenheid: interesse tonen, aandacht hebben en geven, tijd maken voor (kwaliteit versus kwantiteit) Positieve bekrachtiging: wat positief verloopt blijven zien en benoemen, complimenten, het “vanzelfsprekende” niet vanzelfsprekend vinden

sturen Grenzen stellen: regels opleggen en afdwingen, afgrenzen (in tijd, ruimte, wat mag en wat mag niet), realistisch en haalbaar Monitoring: toezicht houden, overzicht houden, weten waar men mee bezig is (wie, wat, waar, hoe), controle versus autonomie

stimuleren Problemsolving: onderhandelen, dagelijkse problemen bespreekbaar maken en aanpakken, geven en nemen, stimuleren om zelf naar oplossingen te zoeken, kiezen welke problemen lastig zijn en/of belangrijk

Lastige problemen en/of belangrijke problemen Belangrijke problemen zijn lastig voor het kind en kunnen de ontwikkeling belemmeren Belangrijke problemen zijn quasi universeel, worden erkend door de meeste ouders Lastige problemen zijn vooral vervelend en een last voor ouders Lastige problemen geven stof tot discussie Lastige problemen kunnen waardevol zijn voor de ontwikkeling van kinderen Lastige problemen kunnen belangrijke problemen worden

Het probleem is zeer belangrijk weinig belangrijk Zeer lastig A-probleem C-probleem zeer belangrijk zeer lastig maar en zeer lastig weinig belangrijk Weinig lastig B-probleem D-probleem zeer belangrijk weinig lastig en maar weinig lastig weinig belangrijk Ook een keuze naar dringendheid !

A- probleem: beslissen en eisen stellen B- probleem: beslissen en eisen stellen C- probleem: onderhandelen D- probleem: praten en adviseren (opletten voor preken, ongevraagd adviseren)

Het negatief proces Oeverloze discussies die tot niets leiden Is een patroon volgens geijkte procedure Opstart negatieve voortgang/ agressie reactie kickboksen irritatie open einde

Opstart: neutrale vraag, opmerking, eis of verzoek Opstart: neutrale vraag, opmerking, eis of verzoek. Dit wordt negatief waargenomen en geeft een Negatieve reactie: een neen, scheldwoord, afwijzing of een antwoord waarin een negatieve emotie fel doorklinkt Kickboksen: woordenwisseling, verhitte discussie, er wordt niet geluisterd, schreeuwen om andere te overtreffen Agressie/open einde: afbreken van contact zonder oplossing. “de rekening blijft open staan. De bui blijft in de lucht hangen en barst snel terug los of….. communicatie stopt. Belangrijk om te blijven regisseren ! Het is aan de ouder om uit de boksring te stappen.

SPELERS SCHEIDSRECHTER LIJNRECHTER TOESCHOUWERS

5 belang van communicatie Tijdens dagelijkse huis-, tuin- en keukensituaties Open communiceren Actief communiceren Niet enkel over problemen communiceren Openheid houden rond moeilijke thema’s Aandacht geven, andere mening accepteren, belangstelling tonen Leefwereld jongere is anders dan leefwereld ouders (verschillende behoeften, interesses, …) Communiceren is niet enkel overtuigen Jongeren hebben het recht om hun eigen fouten te maken (zorgen voor beveiliging)