JKZ 125 jaar sterk Samen weten van eten 14 oktober 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hartelijk welkom!.
Advertisements

Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Voorlichting over overgewicht voor leerlingen van het VJM College
Casus de heer van den Burg
Van voedselweigering naar kauwen Daniel Seys Diana Kroes
Yvonne Krooshof, sportdiëtiste
Gezonde voeding.
Casus 1 Joep.
De gezonde voedingstest
Anorexia en Boulimia Nervosa
Hartfalen De voedingsadviezen Barbara K. van Dam
Een handleiding voor deleerkracht
Plasklas.
2rootje ‘Die-eet’ De voedingsdriehoek.
VOEDING EN REUMA.
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Het Terneuzen Geboorte Cohort
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Casus 2 Dex.
De drie basis voedingsstoffen: Eiwitten Vetten
JGZ-richtlijn Voeding en eetgedrag
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
Gonnie Staaks tel
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Berdien van Wezel, dietist
Voedselovergevoeligheid bij kinderen
Pedagogische interventie PEP-poli
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Misselijkheid en braken
Scroll naar beneden voor de vragen en antwoorden
Wat voedt jou deel 1..
Diarree Buikloop.
JGZ-richtlijn Voeding en eetgedrag C.I. Lanting, N. Heerdink-Obenhuijsen, H.L.L. Schuit-van Raamsdonk, E.M.M. Hofman-van den Hoogen, E. H. Leeuwenburg-Grijseels,
Sondevoeding.
Informatiebijeenkomst
Hoofdstuk 6: Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Psychiatrie Eetstoornissen en voedings- en eetstoornissen bij het jonge kind Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Psychiatrie : Lesweek 3 Voedings- en eetstoornissen bij jonge kinderen
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Help! Mijn kind eet niet! “Eerste hulp” adviezen Kris Vliegen Logopediste Symposium 20 jaar kindergastroenterologie, 17/09/11.
Informatiebijeenkomst Berg en Terblijt “Workshop Gezonde voeding” Silvia Otten-Schiepers Diëtist GroenekruisDomicura.
Gezondheidscentrum Parklaan 25, 2300 Turnhout Stap voor stap: Het Preventief Medisch Onderzoek voor vier- jarige kleuters Stap voor stap: Het Preventief.
De noodzaak van eten bij kanker , Oncologiedag: Kanker meer dan een diagnose Ewine Armbrust & Bernadette van Meerkerk, diëtisten.
 Verschillende vormen van voeding allergieën  Wat is voedselovergevoeligheid  De drie begrippen  Dagrantsoen  Wat is koemelkallergie  Hoe ontstaat.
Obstipatie Definitie: Ontlasting komt minder vaak dan normaal en is hard(minder dan 3 maal per week), Gevolg: Verstopping.
Diabetes.
Voeding in de palliatieve fase
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Fysieke Ontwikkeling
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Leefstijl bij kanker Anika Adriaans en José Breedveld
Rol van de diëtist bij de behandeling van diabetes.
CKG de kleine parachute
Voeding en Vertering 2 VMBO – KGT Thema 2.
Voeding bij verschillende doelgroepen en culturen
Logopedie bij Parkinson
OK-project 2006 van start. Begin jaren 2000 al toename overgewicht.
Diabetes.
Praktische tips voor goede voeding bij dementie
Hoofdstuk 1 Leeftijdgebonden diëten
Diarree, obstipatie, gastritis
“Dilemma’s bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Reeks 14: ‘Ik ben toch niet gek?!’
Voor deze presentatie is gebruik gemaakt van de boeken
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

JKZ 125 jaar sterk Samen weten van eten 14 oktober 2010

Eetteam JKZ sinds maart 1997 kinder-MDL: Carolien Gijsbers, Danielle Hendriks logopedie: Ineke Gaster diëtetiek: Esther Smit, Sonja vd Ende pedagogische zorg: Suzanne Jansen, Mascha Akkerman GZ psychologie: Carolien Kruyff kinderpsychiatrie: Fleur Wetsteijn verpleegkunde: Monique Sommeling MKD: Peggy van Luijt (kinderarts), Nancy Akkermans (GZ psycholoog) Bronovo: Renske van Unnik (kinderarts)

Hoe werken wij? casus inbrengen multidisciplinair beoordelen vervolgtraject bepalen intern-extern

Het eetprobleem Wat is het probleem? Voedingsanamnese Hoe is het zo gekomen? Wat hebben de ouders al geprobeerd?

Lichamelijke oorzaak? Geeft het kind honger aan? Weigering van specifieke voedingsmiddelen? Alleen vloeibaar voedsel? Onrustig gedrag tijdens de voeding? hoofd wegdraaien, overstrekken Wordt het kind moe bij drinken? Slikproblemen, kokhalzen, regurgitatie, spugen? Buikpijn? Ontlastingspatroon? frequentie, consistentie, hoeveelheid

Diëtetiek Voedingsanamnese Per eetmoment: wat en hoeveel wordt gegeten en gedronken? Wat wordt aangeboden en wat wordt er gegeten? Hoe wordt hiermee om gegaan? (wie bepaalt wanneer/waar/wat?)

Logopedie Ontwikkeling mondmotoriek en -sensibiliteit: Observatie: orale reflexen overgang zuigen-afhappen-kauwen orale (over-)gevoeligheid Observatie: beweging lippen, tong, kaken tijdens voeding coördinatie daarvan met de ademhaling overgevoeligheidsreacties in het mondgebied type voeding + hulpmiddel waarmee het wordt aangeboden

Pedagogische zorg observatie van kind en ouders: afstemming ouders op kind, interactie, tempo, sfeer, verwachtingen ouders, eetgewoontes

Psychologie/psychiatrie Uitgangspunt Eetsituatie: interactie ouder/verzorger - kind Interactie: afstemming ouder/verzorger - kind. Kwaliteit van de afstemming o.i.v. kindfactoren (ziekte, temperament) ouderfactoren (stress, weinig kennis, ziekte) De ontwikkelingsfase van het kind op het moment van verstoorde interactie bepaalt hoe de stoornis eruit ziet hoe het behandeld moet worden.

Typen eetstoornissen gerelateerd aan de ontwikkelingsfase Van de homeostase (0-4 maanden) Van de hechtingsfase (4-18 maanden) Van de separatie-individuatiefase (2-3 jaar) behandeling vooral gericht op ouders Sensorische voedselaversie (18-24 maanden) behandeling gericht op kind èn ouders

Uitzondering Eetstoornis tgv een traumatische ervaring (verslikincident, heftig braken): kan in elke leeftijdsfase optreden is niet gerelateerd aan verstoorde interactie behandeling gericht op het kind

Diagnose Er is geen eetprobleem Lichamelijke oorzaak slechte eetlust door ziekte lichamelijk onvermogen om te eten/drinken verstoorde/vertraagde ontwikkeling van de mondmotoriek weigering uit angst voor gevolgen, bv KM-allergie, reflux Pedagogische oorzaak kleine eters; onvoldoende afstemming gedragsproblemen/interactieproblemen m.b.t. maaltijden (voldoende voedselinname) Psychologische/psychiatrische oorzaak stoornis van homeostase/hechting/separatie-individuatie sensorische voedselaversie, bv extreme kieskeurigheid posttraumatisch

Behandeling kindergeneeskunde Behandeling lichamelijke oorzaak

Behandeling diëtetiek Oorzaak Advies Onvoldoende groei door een mogelijke (onbekende) lichamelijke oorzaak energie-verrijkte voeding, supplementen, aanvullende sondevoeding, volledige sondevoeding Pedagogisch kleine porties, kleine tussendoortjes, structuur, rituelen Psychologisch/psychiatrisch volledige sondevoeding, voedsel alleen om te wennen/spelen

Behandeling logopedie Afhankelijk van diagnose: normaliseren van de gevoeligheid van het mondgebied mondcontrole-technieken aanpassen van de voeding, stapsgewijs tot normaal aanpassen houding bij voeding aanpassen hulpmiddelen

Pedagogische begeleiding gesprekken met ouders dagprogramma regels eventueel samen met kind eten eventueel video-interactie begeleiding

Behandeling psychologie Stoornis van homeostase/hechting/separatie-individuatie: behandeling gericht op ouders Sensorische voedselaversie: behandeling gericht op kind en ouders Posttraumatische eetstoornis: behandeling gericht op kind: systematische desensitisatie

Patiënt 1, jongen, 3½ jr Wat is het probleem? Hoe is het zo gekomen? eet en drinkt weinig, vraagt er nooit om, moet gevoerd worden voedsel moet gepureerd worden, kokhalst bij stukjes Hoe is het zo gekomen? vanaf de geboorte dronk hij “heel weinig” wilde geen bijvoeding Wat hebben de ouders al geprobeerd? alleen vast voedsel (3x 3 dagen geprobeerd) gezamenlijk eten, bord en lepel voor hem neerzetten, gezellig kauwen en slikken voordoen niet te veel nadruk op leggen naast ouders op de bank, voeren (enige dat lukt)

Voedingsanamnese pt 1 Ontbijt: 1 schaaltje pap van 200-250ml halfvolle melk en 12 mnd Bambix. Soms roomboter erdoor en honing Ochtend: Peuterspeelzaal- 1/4 appel in partjes en 100ml water Thuis- 2 stukken fruit geprakt en een paar slokjes water Lunch: 2 roomyoghurtjes van 125ml of 2 boterhammen met water Middag: Soms (3-4x per week) 1 roomyoghurt of brood Paar slokken water Diner: Een klein bordje rijst, groente en vlees, gepureerd. Dit wil hij nu niet meer. Als hij zelf kauwt (dus niet gemalen) doet hij er 2 uur over. Paar slokjes water.

Diëtistische diagnose/advies pt 1 Jongetje van bijna 4 jaar. Eet geen stukjes, eet niet zelf en eet alleen m.b.v. afleiding (tv, computer). Intake is nagenoeg volwaardig. Consult logopedie (slikt erg laat en kauwt erg lang?) Consult ped. zorg (eetsituatie lijkt zo gegroeid, dus interactie?) Eventuele onderliggende oorzaak vaststellen/ uitsluiten?

Pt 1, vervolg Algemene anamnese Lichamelijk onderzoek Groeicurve gezond geen aanwijzingen voor een lichamelijke aandoening ter verklaring van de eetproblemen obstipatie, waarvoor lactulose Lichamelijk onderzoek gezond, levendig Groeicurve normaal verloop van de curve

Diagnose pt 1 Er is geen eetprobleem Lichamelijke oorzaak slechte eetlust door ziekte lichamelijk onvermogen om te eten/drinken verstoorde/vertraagde ontwikkeling van de mondmotoriek weigering uit angst voor gevolgen, bv KM-allergie, reflux Pedagogische oorzaak kleine eters gedragsproblemen/interactieproblemen m.b.t. maaltijden (voldoende voedselinname) Psychologische/psychiatrische oorzaak stoornis van homeostase/hechting/separatie-individuatie sensorische voedselaversie, bv extreme kieskeurigheid posttraumatisch

Pedagogische adviezen Therapie Pt 1 Pedagogische adviezen Kleine, haalbare porties aanbieden Leiding geven i.p.v. vragen stellen Activeren, positief stimuleren Tempo afstemmen Zelf eten stimuleren Duur van de maaltijd beperken, doorbreken van gewoonte

Patiënt 2, jongen, 9 mnd Probleem: Voeding: spuugt v.a. leeftijd 2 mnd, veel, na elke voeding weigert de fles en weigert groente en fruit Voeding: gebruikt een KM-hydrolysaat sinds een week, helpt niet Wat hebben de ouders al gedaan? als moeder hem dwingt, drinkt hij wel, maar spuugt ook enkele malen SEH-bezoek: medicatie tegen het spugen + hydrolysaat

Pt 2, vervolg Algemene anamnese: Lichamelijk onderzoek: Groeicurve: al langer neusverkouden Lichamelijk onderzoek: diverse dysmorfieën Groeicurve:

Pt 2, diagnostiek Lichamelijk: lab: normaal X slokdarm-maag-dunne darm: normaal pH metrie: normaal KM eliminatie (voeding obv aminozuren) + provocatie: na 5 dgn spuugt hij niet meer groeit goed (“met sondevoeding”) provocatie: koorts, spuugt 2x grote golf, gewicht -175 g in 2 dgn weer eliminatie: spuugt nog 1x golfje, daarna –, koorts –

Pt 2, diagnostiek Psychosociaal: 5e kind, onverwacht, in voltooid gezin moeder is ziek geworden

Observatie pt 2 Voedselweigering: Huilt als hij de fles ziet Bijt kaken op elkaar Laat voeding uit zijn mond lopen Draait zijn hoofd voortdurend weg

Aversie t.g.v. ernstig interactieprobleem (lang onder dwang gevoed) Conclusie pt 2 Aversie t.g.v. ernstig interactieprobleem (lang onder dwang gevoed)

Diagnose pt 2 Er is geen eetprobleem Lichamelijke oorzaak slechte eetlust door ziekte lichamelijk onvermogen om te eten/drinken verstoorde/vertraagde ontwikkeling van de mondmotoriek weigering uit angst voor gevolgen, bv KM-allergie, reflux Pedagogische oorzaak kleine eters gedragsproblemen/interactieproblemen m.b.t. maaltijden (voldoende voedselinname) Psychologische/psychiatrische oorzaak stoornis van homeostase/hechting/separatie-individuatie sensorische voedselaversie, bv extreme kieskeurigheid posttraumatisch

Therapie pt 2, 1 KMA nog onvoldoende bewezen t.z.t. opnieuw provocatie (dubbelblind) nu sondevoeding thuis

Therapie pt 2, 2 negatieve ervaring laten ‘uitdoven’ ondersteuning voor moeder medisch kinderdagverblijf, MEE later: introductie voeding m.b.v. mondspelletjes

Conclusies, 1 Probleem goed inventariseren Multidisciplinair Eerst een diagnose, dan pas therapie

Conclusies, 2 Niet alle kinderen die weinig eten, eten te weinig Niet alle kinderen die mager/klein zijn, zijn te mager/te klein Kinderen met een afbuigende groeicurve en/of klachten moeten worden verwezen Een lichamelijke oorzaak voor eetproblemen komt ‘regelmatig’ voor!