November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Van Methode Naar Methodiek
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Onderzoek Een onderzoekslijn in de opleiding. Structuur van de opleiding P-faseK1-faseK2-faseK3-fase P1 P2 Eerste faseTweede fase.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Informatievaardigheden
Logical Framework Approach
Mediatheek en IVG.
Medmec04 – Engagement Les 5
Informatievaardigheid bij INHolland
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Workshop Informatievaardigheden
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Literatuur zoeken Workshop Literatuur Zoeken vrijdag 12 september 2014.
Workshop Literatuur Zoeken. Ook wel eens de weg kwijt in de digitale informatiebronnen? Ook het gevoel dat literatuuronderzoek meer is dan “googlen” ?
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Al doende leren training docenten
U mag kiezen!. RONDE 2 Specifieke informatiebehoefte scholieren (onderwijs)
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Politieacademie Mea Heringa.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop Informatievaardigheden
Workshop evalueren Dcp
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Informatievaardigheden Een eerste uitleg over het belang van informatievaardig zijn……..
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
OnderZOEK Informatiebronnen Strategieën September 2011 Nathalie van den Eerenbeemt.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Welkom bij DAIly NURSE.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 Agenda Informatiecyclus Leerlijn Good en bad practices NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 De informatiecyclus Stappen in de informatiecyclus: Stap 1: Benoem informatieprobleem en informatiebehoefte Stap 2: Benoem informatiebronnen en maak selectie Stap 3: Benader informatiebronnen met de juiste zoekvraag Stap 4: Verzamel en selecteer de bruikbare informatie Stap 5: Verwerk en structureer de gevonden informatie Stap 6: Evalueer het resultaat en het proces NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 De leerlijn Niveau 1 Bewust gebruik maken van informatie bij de stapsgewijze oplossing van een eenvoudig aangereikt probleem. Een eenvoudig informatieprobleem vertalen in een concrete zoekvraag. Geavanceerd zoeken met zoekmachines voor het internet. Voorbeeld leeractiviteit: workshops Google, databanken en catalogus gebruiken. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 De leerlijn Niveau 2 Informatiebronnen selecteren op bruikbaarheid en de informatie systematisch verwerken bij het oplossen van een complex aangereikt probleem. Een complex informatieprobleem vertalen in een concrete zoekvraag. Zelfstandig de juiste bronnen vaststellen voor een informatievraag. Bronverwijzingen maken volgens richtlijnen van de eigen academie. Voorbeeld leeractiviteit: workshops Engelstalige databanken. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 De leerlijn Niveau 3 Informatiebronnen selecteren op inhoudelijke kwaliteit en deze gebruiken bij het oplossen van een zelf geformuleerde probleemstelling. Zelf een informatieprobleem benoemen en hier een zoekvraag bij formuleren. Het gebruik van informatiebronnen baseren op geldende kwaliteitscriteria. Toetst de eigen kennis aan nieuwe gezichtspunten en stuurt hiermee de eigen kennisontwikkeling. Voorbeelden leeractiviteit: instructie literatuuronderzoek, instructie evidence based practice NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 Good en bad practices Workshop met instructie en vragenlijst, i.p.v. hoorcollege Evaluatie A4 voor alle deelnemers, voor feedback en bijsturing. Workshops aan docenten aanbieden via P&O. Workshops aanbieden na 4 uur. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans

November 2009 Ontdek ‘t zelf! NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans