November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 Agenda Informatiecyclus Leerlijn Good en bad practices NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 De informatiecyclus Stappen in de informatiecyclus: Stap 1: Benoem informatieprobleem en informatiebehoefte Stap 2: Benoem informatiebronnen en maak selectie Stap 3: Benader informatiebronnen met de juiste zoekvraag Stap 4: Verzamel en selecteer de bruikbare informatie Stap 5: Verwerk en structureer de gevonden informatie Stap 6: Evalueer het resultaat en het proces NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 De leerlijn Niveau 1 Bewust gebruik maken van informatie bij de stapsgewijze oplossing van een eenvoudig aangereikt probleem. Een eenvoudig informatieprobleem vertalen in een concrete zoekvraag. Geavanceerd zoeken met zoekmachines voor het internet. Voorbeeld leeractiviteit: workshops Google, databanken en catalogus gebruiken. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 De leerlijn Niveau 2 Informatiebronnen selecteren op bruikbaarheid en de informatie systematisch verwerken bij het oplossen van een complex aangereikt probleem. Een complex informatieprobleem vertalen in een concrete zoekvraag. Zelfstandig de juiste bronnen vaststellen voor een informatievraag. Bronverwijzingen maken volgens richtlijnen van de eigen academie. Voorbeeld leeractiviteit: workshops Engelstalige databanken. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 De leerlijn Niveau 3 Informatiebronnen selecteren op inhoudelijke kwaliteit en deze gebruiken bij het oplossen van een zelf geformuleerde probleemstelling. Zelf een informatieprobleem benoemen en hier een zoekvraag bij formuleren. Het gebruik van informatiebronnen baseren op geldende kwaliteitscriteria. Toetst de eigen kennis aan nieuwe gezichtspunten en stuurt hiermee de eigen kennisontwikkeling. Voorbeelden leeractiviteit: instructie literatuuronderzoek, instructie evidence based practice NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 Good en bad practices Workshop met instructie en vragenlijst, i.p.v. hoorcollege Evaluatie A4 voor alle deelnemers, voor feedback en bijsturing. Workshops aan docenten aanbieden via P&O. Workshops aanbieden na 4 uur. NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans
November 2009 Ontdek ‘t zelf! NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans