1. de stad als playground context: voorgeschiedenis - actualiteit / definities minor I research Crosslab herfst 2010 I 200010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
MENS VOOR DE LENS EEN TABLET VOOR DE ZORG Dr. Bart Visser Prof. Dr. Raoul Engelbert.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Be ready to get blown away!! Bart Venema Kevin Gerde Pleun Klootwijk CDM1B.
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Ubicomp / Pervasive computing
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 docent: Deanna Herst
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Maartje Romme: Andre van Heemstra:Wheels4All - man Irene van Staveren (Professor...) Danielle Hirsh (BothENDS): Tamara van Halm (Power of One):” Transforming.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
User Centred Development
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
MEDMEC Les 3 Presentaties opdracht 1.2 =cover, banner, poster, of anders. 2 min.p.p. Feedback opdracht 1.1 (mindmap, startformulering) Keuze bekend.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie: Storytelling En Datavisualisaties: Genres
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor I research Crosslab I Redactioneel herfst 10 I
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
Definities: Present Simple en Past Simple
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
"Genetisch Gewijzigde Organismen in relatie tot de voedselvoorziening in 't algemeen, en in 't bijzonder in ontwikkelingslanden” Discussie Forum 28 Januari.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
TRENDS and impact on your Business
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Transcript van de presentatie:

1. de stad als playground context: voorgeschiedenis - actualiteit / definities minor I research Crosslab herfst 2010 I

20 sep 10 > research: bespreking opdr.1 en 2 > thema: de stad als playground ontwerpen van stedelijke belevingen

eindopdracht kw 1: locative media De opdracht bestaat uit 2 onderdelen (wordt gespecificeerd) 1. Een onderzoeksdocument bestaande uit: - alle tussentijdse opdrachten gepubliceerd op je blog 2. Een statement over je narratieve en mediale keuze in het project. Het uiteindelijke statement is een weerslag van de research. Het verwoordt op heldere wijze: - je onderzoeksvraag: wat en hoe ga je de locatie visualiseren? - de keuze en uitwerking je verhaal / beleving - jouw benadering mbt mediakeuze en vormgeving - je onderbouwde visie (referenties naar definities, literatuur, eigen onderzoek, incl. min. 5 bronnen): woorden > presentatie bij de tussenbeoordeling, tegelijk met de praktijkopdr.

stappenplan research Stap 1: wat is locative media/ubicomp? definities en context: a.h.v. voorgeschiedenis - actualiteit research: deskresearch: voorbeeldprojecten Stap 2: welke verhalen / data, hoe ga je deze verzamelen? definities en context: storytelling research: verzamelen data over de locatie Stap 3: welke beleving wil je overbrengen? definities en context: culturele strategieen research: praktijkgericht, definieren onderzoeksvraag Stap 4: welke mediale vormgeving ga je inzetten? definities en context: nieuwe mediatoepassingen research: praktijkgericht, zie ook software lessen Stap 5: eerste concept, feedback Stap 6: presenteren

1e stap onderzoek: context / definities: fenomeen in kaart methode: deskresearch verzamelen van gegevens die al beschikbaar zijn over een onderwerp. Zo kan je voorkomen dat met jouw onderzoek wordt achterhaald wat feitelijk al bekend was. Wat is er al geschreven en gedaan op het gebied van locative media? ‘sneeuwbal effect’ > gebruik altijd de primaire bron: de ‘oerbron’ deskresearch kwalitatief onderzoek

opdr. 1 research: context in kaart brengen researchvraag: wat is ubicomp/ locative media? > definities ubiquitous computing en locative media? > geschiedenis: kernopvatting Mark Weiser? > actueel debat: huidige vraagstukken locative media? > deskresearch: kwalitatieve data: welke projecten mbt locative media/ ubicomp?

geschiedenis Most important, ubiquitous computers will help overcome the problem of information overload. There is more information available at our fingertips during a walk in the woods than in any computer system, yet people find a walk among trees relaxing and computers frustrating. Machines that fit the human environment, instead of forcing humans to enter theirs, will make using a computer as refreshing as taking a walk in the woods. Mark Weiser, The computer for the 21st century,

actualiteit / actueel debat Does the way locative media address their users and the maps, practices and geographies they produce lead to transformations in the actual city, its urban culture, ideas about citizenship and the formation of identity? And from a practical point of view, what does this blurring mean for professionals who have traditionally mainly focused on shaping our physical surroundings, such as architects, product and landscape designers, and artists? Likewise, what does this mean for the profession of those who are working in the field of new media design and development, who have traditionally designed for the screen only? The Mobile City. A Conference On Locative Media, Urban Culture And Identity.

opdr. 2 research: context in kaart brengen researchvraag: welke verhalen wil je vertellen? hoe? a.definities: non-lineair verhaal Les vorige week When storytelling goes online, Janet Murray on the future of Narrative in Cyberspace, b.research: interviews en verhalen: data verzamelen welke verhalen / informatie, hoe verzamel je deze? bv: interviews met betrokkenen (bewoners, experts etc.) deskresearch bibliotheken, archieven bv: Gemeentearchief RotterdamGemeentearchief Rotterdam visueel onderzoek visuele documentatie van je onderwerp, welke informatie ?

thema: de stad als playground researchvraag: welke beleving van de locatie wil je ontwerpen? 21 eeuwse stad als nieuwe desktop ‘computing’ verandert: van desktop naar omgeving [Weiser] > data-cities : > datastad: stad van informatie, wireless netwerken, RFID etc. > nieuw gebruik openbare ruimte: connected, mobiliteit

> vereniging van fysieke en virtuele data: - fysieke - virtuele netwerken - verkeer - datatraffic - gebouwen - informatiearchitectuur -> responsieve omgevingen en steden

> hoe kan je de hybride stad vormgeven (verhaal / beleving, datavisualisatie, interfaceontwerp) ? voorbeelden: “annotative” > interface / datavisualisatie: stedelijke en virtuele ruimte “phenomenological” > ontwerpen beleving: mobiliteit Auke Touwslager, Cellphone Disco

creatieve strategieën...actie publiek Situationisten [ ] > antibeweging: ‘society of spectacle’, Guy Debord, 1967 > tegen invloed van de massamedia strategie: > transformatie van ‘everyday life’ > psychogeografie: beleving van een locatie >ontwerpen van situaties / momenten > subjectieve ervaring van locatie > subjective mapping

dérive: ronddolen, verdwalen, speelsheid One of the basic situationist practices is the dérive [literally: “drifting”], a technique of rapid passage through varied ambiances. Dérives involve playful-constructive behavior and awareness of psychogeographical effects, and are thus quite different from the classic notions of journey or stroll. Guy Debord, circa

smartmobs politieke interventies I engagement > oorsprong: situationisten [Guy Debord] > ‘revolutie van het dagelijks leven’ > ontwerpen van interventies in de stad > nu: organisatie dmv mediatechnologie > toeëigening van de stad: zie derive > vertaling naar media in 2010?

> Smartmobs, Howard Rheingold, Smart mobs emerge when communication and computing technologies amplify human talents for cooperation. Street demonstrators in the 1999 anti-WTO protests used dynamically updated websites, cell-phones, and "swarming" tactics in the "battle of Seattle." A million Filipinos toppled President Estrada through public demonstrations organized through salvos of text messages.

rheingold: > hoe kan [mobiel] internet leiden tot nieuwe vormen van communities en acties in ‘real life’? > hoe worden online en offline communities verbonden? > mobiele netwerken en sociale organisatie ‘fysieke’ wereld

flashmobs

speelse interventies > oorsprong in performance kunst, happenings > eerste flashmob: Bills Wasik, 2003, Harper’s Bazaar “15 minutes of meaning” > gebruik sociale netwerken: facebook flashmobs

pervasive gaming de stad als gamedecor stad als playground: ‘alternate realities’ vertaling spel in de stad stad en historische data stad en narratief / storytelling

stad, media en ontwerpen van een beleving: mogelijke invalshoeken: > kritisch > speels > storytelling: geschiedenis, herinneringen > informatie: informeel, persoonlijk -> hoe en welke data verzamel je? -> welke beleving voor het publiek wil je ontwerpen? -> met welke mediavormgeving?

onderzoek minor: - locatie: betekenis, functie, geschiedenis welke beleving / informatie koppel je aan welke plek? - locatie en media: welke media zet je in om deze beleving tot stand te brengen? - locatie, associatie, beleving welke relatie is er tussen plek en beleving?

opdracht 3 Researchvraag: welke beleving wil je overbrengen? a. definities: vat (kort!) de kernconcepten / definities uit de les samen en publiceer op je blog - lezen, korte samenvatting op je blog publiceren: A Design Approach for the Geospatial Web, Julian Bleecker, 06/07/2005Julian Bleecker b. research: Beschrijf welke beleving je tot stand wil brengen. Vergelijk dit met min. 3 projecten die een soortgelijke beleving beogen. Vermeld: auteur, titel, datum Reflecteer op de visies van de kunstenaars of auteurs.

bronnen / projecten: voorbeelden