Minor CrossLab _Redactioneel 221010 Sem5_winter_2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
Crosslab Sensory Shopping
Gokverslaving.
Concept Development – 4 januari 2010
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Observeren en rapporteren
Steven C. Hayes, PH.D. Nico Warnez 1BaTP AO
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Medmec04 les 1 Game called life. Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen (co-creatie)
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
ruimte object beleving
Media & Creativiteit Pia Terstroet
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/002]/subvaardigheid ‘koken’….!
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 27 maart 2009.
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Datavisualisatie als informatie: research into design
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunt wanen, in opgenomen voelt, enz Werk van Ruud van Empel - voorbeeld Ruud van Empel 1.
Engagement Creativiteit Medmec04 zomer 2010 Herfst–creatieve technieken Winter–jezelf als ontwerper (identiteit) Lente–ontwerpen met jezelf en anderen.
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Kruip in de huid van Chema Madoz. Chema Madoz himself oftewel Jose Maria Rodriguez Madoz.
Echt of Onecht Is alles wat vroeger rechtstreeks werd ervaren in de hedendaagse media maatschappij vervangen door simulaties? Of maken reproductie en imitatie.
English and IPC How to teach content through English.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Identiteit.
NEMO vakdidactische opdracht
Medmec04 les 1 Engagement.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
WELKOM. Natuurbeleving met kinderen Laat je zinderen ! 11 maart 2015.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
LES 3. glusyndicates.nl Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment.
Religie het geloof in God of in goden
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Virtual Reality in het onderwijs
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Volksuniversiteit Zwolle
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Minor CrossLab _Redactioneel Sem5_winter_2010

Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen > ‘alternate realities’: verschillende werkelijkheden bestaan naast elkaar / wisselen elkaar af > geïntegreerde realiteiten: zie ubicomp, augmented reality etc. > we kunnen de werkelijkheid vormgeven als illusie / beleving /droom / game etc. > hoe definiëren we realiteit in dit tijdperk? > wat zijn de kenmerken van deze realiteiten (beeld- en mediacultuur)? > hoe geven we deze werkelijkheden vorm als droom of game?

3 onderzoeksthema’s- en vragen: 1. perceptie van realiteit [les 1] stelling: Het is niet meer mogelijk ervaringen te hebben zonder te refereren aan mediaervaringen. Je ziet het verschil niet meer tussen werkelijk en representatie. Mediarepresentaties zijn echter geworden dan echte dingen. Ze zijn echter geworden dan de dingen die ze representeren. Jean Baudrillard, Simulacra and Simulations, 1981 filosoof, media en realiteit [ ]

kernbegrippen Baudrillard Simulacra and Simulations - hyperrealiteit: de beeldwereld = kopie van de realiteit - simulacrum: het beeld = reproductie van de realiteit -theorie: we leven in een kopie / constructie van de realiteit -media[beelden] zijn onze werkelijkheid en waarheid geworden -massamedia = kopie / reproductie van de werkelijkheid. -we leven onbewust in werelden die door anderen zijn gemaakt -augmented reality: hyperrealiteit en realiteit zijn geintegreerd

onderzoeksvraag 1: hoe kan je deze verschillende realiteiten vormgeven? > welke aspecten in jouw ontwerp vertegenwoordigen realiteit of illusie? > wat zijn de ‘codes’ van ‘echt’ en imaginair? > hoe verhouden deze zich tot elkaar? > welke media / vormgeving gebruik je ?

2. Experience Design [les 2] - vormgeving belevenis > het ontwerpen van totaalervaringen > vereniging zintuigen, fysieke omgeving, beeld- /virtuele omgeving, > ontwerpen van tijdelijke belevenissen in de realiteit > ‘hyperrealiteit’ in het dagelijks leven > fysieke omgeving als décor van de beleving > voorbeeld: ‘Fun Theory’

onderzoeksvraag 2: Hoe kan je de openbare ruimte / het dagelijks leven gebruiken voor een belevenisontwerp? > welke kenmerken van de openbare ruimte kan je transformeren tot decor voor een beleving? > welke dagelijkse handelingen?

3. Play: gedrag ontwerpen [les 3] > gedrag ontwerpen voor ‘alternate realities’, versch. realtiteiten > Homo Ludens [1938], Johan Huizinga: de spelende mens Spel is een vrijwillige handeling of bezigheid die binnen zekere vastgestelde grenzen van tijd en plaats wordt verricht naar vrijwillig aanvaarden doch volstrekt bindenden regel met haar doel in zich zelf, begeleid door een gevoel van spanning en vreugde en door een besef van ‘anders zijn’ dan het ‘gewone leven’. > game- en speltheorie als methodes voor gedrag ontwerpen > storytelling, betekenisvolle spelervaring, spel- en gamerules

onderzoeksvraag 3: Hoe kan je spel- en gamemethodes inzetten om een belevenis te ontwerpen? > welke rol spelen aspecten als: - avatar - spelmissie - narratief?

thema 1: perceptie en realiteit Jean Baudrillard, Simulacra and Simulations filosoof, media en realiteit [ ]

hyperrealiteit: -de vervanging van de realiteit door beeld en informatie -de werkelijkheid als simulatie The real is not only what can be reproduced, but that which is always already reproduced: that is the hyperreal… which is entirely in simulation." massamedia en internet bepalen ons referentiekader en wereldbeeld (= constructie, subjectief)

simulacrum: Beeld- en informatiewereld: [the image] is the reflection of a profound reality; it masks and denatures a profound reality; it masks the ABSENCE of a profound reality; it has no relation to any reality whatsoever; it is its own pure simulacrum." > beelden als kopie van de werkelijkheid - zonder origineel > beelden verwijzen alleen naar elkaar

voorbeeld: Disneyland Baudrillard: Disneyland als ultiem simulacrum Disneyland is presented as imaginary in order to make us believe that the rest is real, when in fact all of Los Angeles and the America surrounding it are no longer real, but of the order of the hyperreal and of simulation. -hyperrealiteit: wat / waar is het origineel? -fake als ‘echt’ gepresenteerd - wat is ‘echt’? wat zijn de codes?

de beeldwereld is ons referentiekader voor realiteit. vragen: > kunnen we onderscheid waarnemen tussen representatie en werkelijkheid? > kunnen we nog ‘echte’ ervaringen hebben zonder te refereren aan de beeld/media wereld? > zijn onze zintuigen nog de enige verbinding met ‘echte’ ervaringen? > wanneer accepteren we een beleving als ‘echt’ / illusie? Bos ruikt naar shampoo, Koert van Mensvoort,

hedendaagse media: integratie hyperrealiteit / realtiteit > augmented reality

opdracht kw 2: alternate realities: life as game - droomontwerpen Schrijf een artikel (doelgroep: vakblad) over het begrip ‘alternate reality’ in relatie tot ontwerpen. Doe hiernaar onderzoek. Belangrijk: schrijf dit artikel in de 3 e persoon enkelvoud: dus niet in de ‘ik- vorm’! > Het artikel is gebaseerd op 1 onderzoeksvraag (zie 3 thema’s). > Ga in op de rol van vormgeving en media bij ‘alternate reality’ projecten. > Betrek bij je betoog tenminste 2 begrippen uit de lessen (bv: hyperrealiteit of augmented reality). en tenminste 3 cases uit je eigen onderzoek. (praktijkopdracht als 1 case). Vermeld minstens 5 serieuze bronnen in de literatuurlijst. aantal woorden: minimaal maximaal deadline: 10 januari 2011

opdracht 1: - lezen: Simulations and Simulacra, Jean Baudrillard simulations.html - research: realiteit / hyperrealiteit > zoek 3 voorbeelden (film, kunst- of ontwerpproject, game etc.) met verschillende realiteiten (‘alternate realities)’. > beschrijf kort hoe deze zich verhouden tot de ‘echte’ en de imaginaire wereld. Welke aspecten vertegenwoordigen Baudrillards ‘hyperrealisme’? Welke de ‘realiteit’? gebruik de mediatheek catalogus : databanken: