© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
© Copyright VIMC Introductie deelnemers; Stellingen Discussie Wat hebben we geleerd? Afsluiting Agenda
© Copyright VIMC Stellingen: - Strategische Spanningsvelden Telecom kosten bestaan uit P x Q (Prijs, Quantity) Q Telecom manager kan Q niet sturen. Die hoort in de business. Telecom Q-sturing : Maak mensen/functies accountable; geen anonieme devices / abo’s, maar op medewerker/manager. P P is afhankelijk van Q en dus risico op tegenvallende business cases. Voordeel P komt toe aan de business waardoor Telecom Manager geen development kan bekostigen. Telecom P-sturing : Forecast en manage totale kosten in goede harmonie met de business (Annual Telecom development planning) Er zit een bodem in de telecom kosten van een bedrijf Bij een te grote daling van telecom-kosten lukt het de leverancier niet meer om de verwachtte kwaliteit van ondersteuning te bekostigen (helpdesk, account management, consultancy, service management). Bereid je klanten voor op een bodem en zorg dat je elk jaar meer waar voor datzelfde geld krijgt. Management of expectation.
© Copyright VIMC Zijn Telecommunicatiekosten onder controle d.m.v. - outsourcing; - key figures voor applicatie en persoonlijk gebruik; - benchmarking? Door de integratie van Telecom en IT hebben we nu betere mogelijkheden om telecomkosten op applicatieniveau te kunnen managen; Het gehele TEM process is meer dan alleen het introduceren van een applicatie om telecommunicatiekosten inzichtelijk te maken. Start (TEM) met quick wins en simple business cases. Focus op mobiele communicatie, daar zijn kostenbesparingen en aanzien te behalen. Stellingen TEM
© Copyright VIMC Key Drivers Telecom Service Management (TSM) Telecom Service Management (TSM) Cost are High and Increasing Service Management Complexity Driven By Mobile Data Roaming Personal Spend Fragmentation New Services No Standard Processes Manual Handling Deliverables Insight Allocation Reduce Usage Standardization Automation Reduce Overhead Benefit 15 – 40 % savings on telecom spend > 50 % savings on service management overhead Cost / Benefit Ratio up to. Cost / Benefit Ratio up to. 7 ÷ 1 Telecom Expense Management (TEM) Telecom Expense Management (TEM) Telecom Cost Management Telecom Policy Management (TPM) Telecom Policy Management (TPM) Integration of Telecom in IC & Business Process Unclear and overlapping responsibilities New Opportunities/Applicat. IC/Telecom integration ICT Champion Support (HR, CIO, Procure. etc) Clear Process TEM & TSM savings can be realized. Substantial savings on Service Development Long term business support against lowest cost TCM: as seen by best in class