De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EU Immigration Onderzoeksresultaten. Drie van de acht bijlagen onderzocht • Metrobijlage in • Zweden • Hongarije • Nederland.

Verwante presentaties


Presentatie over: "EU Immigration Onderzoeksresultaten. Drie van de acht bijlagen onderzocht • Metrobijlage in • Zweden • Hongarije • Nederland."— Transcript van de presentatie:

1 EU Immigration Onderzoeksresultaten

2 Drie van de acht bijlagen onderzocht • Metrobijlage in • Zweden • Hongarije • Nederland

3 Doel • Waardering voor de bijlage onderzoeken • Inzicht krijgen in de houding van Metro lezers m.b.t. integratie en immigratie

4 • Respons 42% (=gemiddeld; beste respons in Nederland) • Alle drie goed ontvangen; het best in Hongarije Survey Stats 201 respondents 136 respondents 354 respondents

5 Bereik en waardering

6 Is de bijlage opgemerkt Recall: ‘I remember having seen this insert’ ; Thoroughness: ‘I read the whole insert/most of the insert’ ; Overall Score: ‘I rate the look/feel of this ad between 7 to 10’; Layout: ‘Totally/somehow agree that the layout is eye-catching’; Interest: ‘Totally/somehow agree that the articles are interesting’; Clear Message: ‘ Totally/somehow agree that the articles are clear and easy to understand’ ; Novelty: ‘Totally/Somehow agree that the articles offer new information’ ; Relevancy: ‘Totally/somehow agree that the articles are relevant to me’ ; Enjoyability: ‘Totally/Somehow enjoyed reading the articles’ ; Right-Mix: ‘Totally/Somehow liked the mix of articles and photos’; Up-to-date: ‘Totally/somehow agree that the insert offers up-to-date information’. Base: 607 question responses / Weighted base: 580 Aantrekkelijk, begrijpelijk en een goede mix aan artikelen, maar voor de lezer zelf niet altijd even relevant

7 Hongarije scoort het vaakst Recall: ‘I remember having seen this insert’ ; Thoroughness: ‘I read at the whole insert/most of the insert’ ; Overall Score: ‘I rate the look/feel of this ad between 7 to 10’; Layout: ‘Totally/somehow agree that the layout is eye-catching’; Interest: ‘Totally/somehow agree that the articles are interesting’; Clear Message:‘ Totally/somehow agree that the articles are clear and easy to understand’ ; Novelty: ‘Totally/Somehow agree that the articles offer new information’ ; Relevancy: ‘Totally/somehow agree that the articles are relevant to me’ ; Enjoyability: ‘Totally/Somehow enjoyed reading the articles’ ; Right-Mix: ‘Totally/Somehow liked the mix of articles and photos’; Up-to-date: ‘Totally/somehow agree that the insert offers up-to-date information’. Alleen bij opvallendheid scoort Hongarije niet het hoogst Base: 175 question responses

8 Nederland: hoogste totaalscore Recall: ‘I remember having seen this insert’ ; Thoroughness: ‘I read at the whole insert/most of the insert’ ; Overall Score: ‘I rate the look/feel of this ad between 7 to 10’; Layout: ‘Totally/somehow agree that the layout is eye-catching’ ; Interest: ‘Totally/somehow agree that the articles are interesting’; Clear Message: ‘ Totally/somehow agree that the articles are clear and easy to understand’ ; Novelty: ‘Totally/Somehow agree that the articles offer new information’ ; Relevancy: ‘Totally/somehow agree that the articles are relevant to me’ ; Enjoyability: ‘Totally/Somehow enjoyed reading the articles’ ; Right-Mix: ‘Totally/Somehow liked the mix of articles and photos’; Up-to-date: ‘Totally/somehow agree that the insert offers up-to-date information’. Best opgemerkt, hoogste totaalscore en een goede mix, maar voor de lezer minder relevant Base: 330 question responses

9 Zweden het meest gedegen Recall: ‘I remember having seen this insert’ ; Thoroughness: ‘I read at the whole insert/most of the insert’ ; Overall Score: ‘I rate the look/feel of this ad between 7 to 10’; Layout: ‘Totally/somehow agree that the layout is eye-catching’; Interest:‘Totally/somehow agree that the articles are interesting’; Clear Message: ‘ Totally/somehow agree that the articles are clear and easy to understand’ ; Novelty: ‘Totally/Somehow agree that the articles offer new information’ ; Relevancy: ‘Totally/somehow agree that the articles are relevant to me’ ; Enjoyability: ‘Totally/Somehow enjoyed reading the articles’ ; Right-Mix: ‘Totally/Somehow liked the mix of articles and photos’; Up-to-date: ‘Totally/somehow agree that the insert offers up-to-date information’. Vrij lage scores, maar wel de meest gedegen artikelen Base: 102 question responses

10 Houding van de lezer m.b.t. immigratie en integratie

11 Nederland

12 Visie van lezers op illegaliteit Demografische variaties • Maar: • slechts 39% van de (2e generatie) migranten denkt dat illegaliteit eenprobleem vormt • Slechts 38% van de hoger opgeleiden vindt dat illegaliteit bestraf moet worden. Base: 354 question responses % = “Totally/Somehow agree”

13 Visie van lezers op inburgering Demografische variatie • Hoger opgeleiden geloven het meest in de combinatie verplichte inburgering gecombineerd met eigen verantwoordelijkheid • Lager opgeleiden zijn van mening dat de staat niet moet opdraaien voor de kosten van inburgering

14 Wat zijn de obstakels voor integratie Top 3: • Gebrek aan taalvaardigheid, 35% • cultuurverschillen, 15% • Onwil om te integreren 15% Demografische variatie • Lager opgeleiden vinden cultuurverschillen het belangrijkste obstakel

15 Hoe denkt de lezer over de rechtspositie Na vijf jaar zou men recht moeten hebben op • Staatsburgerschap voor de kinderen, 36% • Staatsburgerschap voor zichzelf, 31% • Landelijk kiesrecht, 14% • Lokaal kiesrecht23% • Dubbele nationaliteit, 14% Demografische variatie: hoger opgeleiden staan positiever t.o.v. landelijk kiesrecht :

16 Wat is een graadmeter voor integratie Wat is de beste indicatie voor integratie? • Aanpassing aan normen en waarden van het land, 42% (Vooral lager opgeleiden) • Actieve deelname aan arbeidsmarkt en samenleving 42% (Vooral hoger opgeleiden)

17 Beeldvorming via de media • 40% van de respondenten denkt dat media migranten regelmatig stigmatiseren • Demografische variatie Van de hoger opgeleiden vindt 44% dat en van de (tweede gfeneratie) 51%

18 Waardering voor media Media die een de multiculturele samenleving goed weergeven • In print: Metro, 29% • On TV: DWDD, NOS nieuws and Puberruil, 20% Media die de multiculturele samenleving slecht of niet weergeven: • In print: Telegraaf, 22% • On TV: RTL boulevard, 13%

19 Ter vergelijking: Zweden en Hongarije Andere vraagstelling; gelijksoortige resultaten.

20 Ter vergelijking: Hongarije Hoewel 48% van de respondenten zegt dat multiculturalisme de maatschappij versterkt (statement 1), meer dan de helft dat ze migranten geen stemrecht zouden moeten hebben (statement 3) en dat immigratie afgestemd moet zijn op de behoefte van de arbeidsmarkt) (statement 4). 1 2 3 4

21 Ter vergelijking: Zweden Base:136 interviews % = “Totally/Somehow agree” • Opvallend hoog is de mening dat immigratie een positief effect heeft op de economie (statement 2) • Interessant is het antwoord op de vraag over tweetalige opvoeding. Van degenen die daar zelf het meest mee te maken hebben (migranten en hun kinderen, denkt slechts 28% daar negatief over 44% van de autochtonen denkt dat een tweetalige opvoeding leidt tot slechter Zweeds spreken.

22 Thank You Contact: Alice Barani, Head of Consumer Insight alice.barani@metro.lu Svetla Koleva, Consumer Insight Assistant svetla.koleva@metro.lu


Download ppt "EU Immigration Onderzoeksresultaten. Drie van de acht bijlagen onderzocht • Metrobijlage in • Zweden • Hongarije • Nederland."

Verwante presentaties


Ads door Google