Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Voorrangsregels bij rekenen (2)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Wat is CKV CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming. In dit vak maak je kennis met kunst. Tijdens de lessen zie je verschillende vormen van kunst.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
havo B 5.1 Stelsels vergelijkingen
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Enquête.
Op reis naar een dierentuin
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Digitaal Vrouwenplein Drenthe
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
priemgetallen priemgetal:
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Transcript van de presentatie:

Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL 1 Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Jos Jaspers en Marcel Broeken Capaciteitsgroep Onderwijskunde Universiteit Utrecht

Opzet presentatie Aanleiding onderzoek: problemen CSCL 2 Opzet presentatie Aanleiding onderzoek: problemen CSCL Oplossing: Visualisatie van participatie Operationalisatie: Participation Tool Onderzoeksvragen en –opzet Resultaten Conclusie Discussie

Problemen CSCL Soms: Communicatie via computer moeilijk Conflicten 3 Problemen CSCL Soms: Communicatie via computer moeilijk Conflicten Duurt langer Lage participatie Minder gelijkwaardige participatie / meelifterseffect

Oplossing: Visualisatie van participatie? 4 Oplossing: Visualisatie van participatie? Visualiseert de bijdrage van groepsleden aan het groepsproces Maakt bijdrage van groepsleden zichtbaar Kan motivatie verhogen: Zelfevaluatie Sociale evaluatie Sociale vergelijking

Oplossing: Visualisatie van participatie? 5 Oplossing: Visualisatie van participatie? Geeft externe feedback in de vorm van informatie Kan gebruikt worden om groepsproces te monitoren Kan bewustzijn van groepsprocessen verhogen Kan gebruikt worden voor evaluatie van het groepsproces (group processing) Mediërende rol: maakt externalisatie en articulatie mogelijk

Operationalisatie: Participation Tool 6 Operationalisatie: Participation Tool

Klas met daarin een aantal groepen Relatieve activiteit van groepen 7 Klas met daarin een aantal groepen Relatieve activiteit van groepen Groep met daarin leerlingen

Grootte: Grootte van de berichten Afstand: Aantal berichten 8 Groep leerlingen Leerlingen Grootte: Grootte van de berichten Afstand: Aantal berichten

Onderzoeksvragen Invloed van de Participation Tool (PT) op: 9 Onderzoeksvragen Invloed van de Participation Tool (PT) op: Participatie en gelijkwaardige participatie? Bewustzijn van groepsprocessen en -activiteiten? Manier van samenwerken?

Onderzoeksopzet 69 leerlingen, 5-VWO Vak: Geschiedenis 10 Onderzoeksopzet 69 leerlingen, 5-VWO Vak: Geschiedenis Praktische opdracht over Heksen en Heksenvervolgingen Duur: 8 lessen 52 lln. (=17 groepen) met PT vs. 17 lln. (=5 groepen) zonder PT Groepsgrootte: 3 of 4 leerlingen

Data analyse Probleem: Nonindependence 11 Data analyse Probleem: Nonindependence Invloed van groep op het individu Ondermijnt assumptie van statistische methodes Oplossing: Multilevel analyse

12 Participatie Analyse eenheid? Aantal berichten? Aantal getypte woorden? Oplossing: Aantal dialooghandelingen Aantal lange (> 5 woorden) en korte dialoog- handelingen Verschillen tussen lln. in tijd doorgebracht in omgeving

Participatie Wel PT (N=51) Geen PT (N=15) M (SD) Coeff. 13 Participatie Wel PT (N=51) Geen PT (N=15) M (SD) Coeff. Dialooghandelingen 301.21 (159.86) 235.24 (75.32) 27.34 - Lang 114.08 (70.99) 72.89 (30.39) 19.11* - Kort 187.13 (96.69) 162.35 (60.53) 8.34

14 Participatie Geen effect PT op aantal dialooghandelingen en aantal korte dialooghandelingen Wel effect PT op aantal lange dialooghandelingen t(21) = 1.76, p < .05

Gelijkwaardigheid participatie 15 Gelijkwaardigheid participatie Gini coëfficiënt 0 = Gelijkwaardige participatie 1 = Ongelijkwaardige participatie Maat op groepsniveau

Gelijkwaardigheid participatie 16 Gelijkwaardigheid participatie Wel PT (N=17) Geen PT (N=5) M (SD) t Dialooghandelingen .17 (.09) .09 (.04) 1.73 - Lang .18 (.11) .14 (.06) .81 - Kort .12 (.05) 1.05

Bewustzijn van groepsprocessen en -activiteiten 17 Bewustzijn van groepsprocessen en -activiteiten Vragenlijst van 14 items, 5-puntsschaal 2 factoren: Bewustzijn van participatie en van taken van groepsleden

Bewustzijn van groepsprocessen en -activiteiten 18 Bewustzijn van groepsprocessen en -activiteiten Wel PT (N=51) Geen PT (N=15) Bewustzijn van… M (SD) Coeff. Participatie 3.71 (.56) 3.76 (.61) -.149 Taken groepsleden 4.18 (.59) 4.02 (.80) .093 Wel verschil: Leerlingen met PT geven aan beter te weten wanneer groepsleden weinig deel nemen aan het groepsproces, t(21) = 2.43, p = .01.

Manier van samenwerken 19 Manier van samenwerken Codeerschema dat manier van samenwerken in kaart brengt 4 hoofdcategorieen: Taakinhoudelijk Regulatie van taakprocessen Sociale processen Regulatie van sociale processen Technisch en overig/nonsense

Manier van samenwerken 20 Manier van samenwerken Overzicht: Wederzijds begrip, M = 63.06 (22%), SD = 38.30 Plannen taakuitvoering, M = 52.38 (19%), SD = 31.72 Bewaken taakuitvoering, M = 36.29 (13%), SD = 19.83 Informatie uitwisselen, M = 30.73 (9%), SD = 41.03 Positief groepsklimaat, M = 20.07 (7%), SD = 14.94

Manier van samenwerken 21 Manier van samenwerken Groep met PT: Meer begroetingen: t(21)=1.89, p = .04 Minder positief groepsklimaat opmerkingen: t(21)=-3.71, p=.00 Minder negatief groepsklimaat opmerkingen: t(21)=-2.84, p=.00 Meer planning van sociale processen: t(21)=2.46, p = .01 Minder nonsense opmerkingen: t(21)=2.82, p=.01

Samenvatting / conclusie 22 Samenvatting / conclusie PT stimuleert participatie (versturen van lange berichten) PT stimuleert bewustzijn groepsprocessen (weten wanneer iemand weinig participeert) PT stimuleert planning van sociale processen en begroetingen PT vermindert bijdragen over positief en negatief groepsklimaat en nonsense bijdragen

23 Discussie Stijging participatie niet te verklaren door stijging aantal “onzin”-berichten. Invloed van docenten. Klein aantal groepen en leerlingen. Mogelijkheid kanskapitalisatie bij analyses manier van samenwerken. Invloed participatie en manier van samenwerken op kwaliteit groepsproducten nog onduidelijk. Invloed groepsgrootte en –samenstelling.

Vragen … Website: http://edugate.fss.uu.nl/~crocicl/ E-mail: 24 Vragen … Website: http://edugate.fss.uu.nl/~crocicl/ E-mail: j.j.h.m.janssen@fss.uu.nl