Persoonlijke Stijl (DISC)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Casus 1 Jongen, 11 jaar Aanmeldingsreden: PDD-NOS
Advertisements

situationeel leiderschap
Persoonlijke Stijl (DSIC)
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Psychologie en energiebesparing
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Zelfsturing en executieve functies.
….een korte presentatie
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Van probleemstelling naar doelstelling
De kaart is niet het landschap
The Human side of Enterprise Douglas Mcgregor. conventional view ► Het management is verantwoordelijk de productie elementen ► Werknemers moeten aangemoedigd.
Premeting LSCI-onderzoek
De fundamenten van groepsgedrag
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Een eigen persoonlijkheid
EN VERDER… omgang met pijn door deze te dragen en te doorleven
De beste hypotheek tegen de laagste kosten! Door de kredietcrisis, eurocrisis, etc wordt het steeds lastiger om exact te berekenen hoeveel hypotheek u.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Natuurgerichte intelligentie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Welkom bij Netwerken voor je loopbaan
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Communicatie en relatie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Hoe meer zeggenschap Hoe minder mede zeggenschap.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Beslissen managen en macht beslissen Constant beslissingen nemen, zakelijk/prive Gestructureerde /ongestructureerde Ty pe be sli.
Beslissen managen en macht
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Beroepshouding en beroepscode
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Wat is Gedrag? Gedrag is volgens TSI……………
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Een situatie uitgelegd vanuit ‘De Wereld van Verschil’
De fundamenten van groepsgedrag
Maatschappelijk vraagstuk
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Team coaching en gedrags-communicatie
Gesprekstechnieken Les 4.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Premeting LSCI-onderzoek
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Cursus Interne auditor
Diersoortverdieping Hond
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke Stijl (DISC) De DISC Stijlen

Direct versus Indirect Een stevige handdruk Meteen een mening Benadrukt standpunten verbaal, gebruikt lichaamstaal en persoonlijk Introduceert zichzelf Nadrukkelijke beweringen zoals: “Ik weet zeker…” en “Natuurlijk is…” Neemt risico’s, besluiten, verandert makkelijk en snel Een niet stevige handdruk Gereserveerde mending Benadrukt strandpunten aan de hand van uitleg, bespreken Wil geïntroduceerd worden Voorwaardelijke beweringen zoals: “Ik denk…” en “Misschien…” Behoedzaam bij risico’s, besluiten en veranderingen

Taak versus Mens gericht Formelere begroeting Moeilijker te leren kennen Richt op taken, het resultaat Besluitvorming gericht op bewijsvoering, resultaten Behoedzaam in het uitten van gevoelens, minder open Werkt liever alleen, onafhankelijk Minder formele begroeting Makkelijk te leren kennen Dwaalt af van het onderwerp, taken, resultaat Besluitvorming gericht op gevoelens, overeenstemming Makkelijk in het uiten van gevoelens, ontvankelijk Werkt graag samen met anderen

De vier temperamenten

De vier temperamenten D TEMPERAMENT I TEMPERAMENT S TEMPERAMENT DIRECT CONTROLEREND I TEMPERAMENT RELATEREND S TEMPERAMENT INDIRECT C TEMPERAMENT

DISC Temperamenten D I S C

Welke DISC Temperamenten?

DISC stijl hoog - DISC stijl laag Hoe hoger de aanleg, hoe vaker voorkomend en hoe intenser dat gedrag zal zijn

Basis response overzicht Direct D I S C Indirect Taak Mens Verandering Handhaven Vechten Vluchten

GEDRAGS- DIMENSIES

Onze zelfwaardering (“eigenwaarde”) Op ons best – Hoge zelfwaardering (“hoge eigenwaarde”) Dominant Interactief Stabiel Consciëntieus Besluitvaardig Gepassioneerd Servicegericht Beschouwend Aansturen Betrokken Praktisch Berekenend Op ons slechtst – Lage zelfwaardering (“lage eigenwaarde”) Veeleisend Ongenuanceerd Onvermurwbaar Klagerig Opstandig Impulsief Koppig Ongevoelig

Onze Persoonlijke Stijl en prestaties Prestatie Focus D Stijl I Stijl S Stijl C Stijl Niveau Kansen Relaties Voltooien Problemen Hoogst Consolideren Mogelijk maken Eind doel bereiken Oplossend vermogen Hoog Realiseren Opbouwen Afmaken Oplossen Gemiddeld Onderzoeken In contact brengen Omarmen Bevindingen Laag (Misbruik) Dicteren Praten Instemmen Bekritiseren

De 16 stijlen Secundaire benadering (Persoonlijke Stijl) Primaire Drive (Gewenste einddoel) Secundaire benadering (Persoonlijke Stijl) D - Dominant I - Interactief S - Stabiel C -Consciëntieus D Macht & Controle Aanvoerder Avonturier Doorzetter Pionier I Populariteit & Prestige Enthousiasteling Entertainer Bemiddelaar Indrukmaker S Stabiliteit & Waardering Doener Behulpzame Dienstverlener Specialist C Privacy & Nauwkeurigheid Strateeg Raadgever Perfectionist Analist