Onderzoekend leren bij Nederlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Hypertekst schrijven en observerend leren als aanvullende didactiek
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Martine Braaksma (i.s.m. Gert Rijlaarsdam & Huub van den Bergh)
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Van uitleggen leer je het meest
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Schoolpartnerschappen in Europa
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
HSN 2011 Academisch schrijven.
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Op het Vechtstede college Silke Bossers
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het Nederlandse onderwijs:
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
StatIG in de Vrolijke School
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Taalbeleid.
First ID project Huygens College
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Hypertekst schrijven en ontdekkend leren als aanvullende didactiek
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Hypertekst schrijven als schrijfvaardigheid-didactiek
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Maak van je hart geen moordkuil. Kennis opdoen over een onderwerp
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Motivatie & differentiatie
Jeannette van Nieuwkoop
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
What is the meaning of? Student centered learning
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Activernde didactiek & passende werkvormen
Verbeteren aansluiting vo – wo
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren bij Nederlands Marleen Kieft Gert Rijlaarsdam Universiteit van Amsterdam Instituut voor de lerarenopleiding

Weer wat nieuws erbij? Besteed liever aandacht aan de verbetering van het onderwijs zoals het er nu voorstaat.

Daar gaat het ons niet om. Nee, niets erbij! Daar gaat het ons niet om. Wat we willen is…

wat we willen is… De didactiek van schrijfvaardigheid verbeteren En passant: het schoolvak wat pittiger, uitdagender, motiverender maken belangstelling wekken voor wetenschappelijk denken in taal- en literatuurwetenschap een bruggetje slaan tussen het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het wetenschappelijk onderwijs

Eerst maar eens de didactiek van het schrijfvaardigheidsonderwijs. Wat kan daar beter?

What works in the teaching of writing? Hillocks 1986: Meta-analyse van studies

vier benaderingen in schrijfonderwijs

zes leerinhouden

conclusie Onderzoekend leren bij schrijfdidactiek is werkzaam: stofvinding< stofordening< stofverwerving Inductieve lespatronen

motiverender?

Nederlands interessant?

Nederlands interessant?

Nederlands moeilijk?

Nederlands moeilijk?

brug vwo-wo Belangstelling wekken voor, en voorbereiden op, het wetenschappelijk denken in taal- en literatuurwetenschap. Ook aan taal kun je onderzoek doen! Leerlingen in het C&M-profiel komen niet in aanraking met onderzoek doen.

onderzoekend leren Onderzoekend leren als onderwijsmiddel is bij de exacte vakken vrij effectief gebleken. Onderzoekend leren vergt actief omgaan met de leerstof. Kennis die zelf wordt ontdekt is dieper verwerkt en wordt beter geïntegreerd in de al aanwezige kennis.

dus… Onderzoekend leren is handig voor Schrijfdidactiek (Hillocks) Verwerven van onderwerpskennis

uw voorbeelden… Voor zover wij weten komt onderzoekend leren nog niet voor bij het schoolvak Nederlands. Klopt dat?

dit project onderzoekend leren

dit project onderzoekend leren schrijven

dit project onderzoekend leren schrijven

dit project onderzoekend leren schrijven schrijfvaardigheid inhoudskennis onderzoekend leren schrijven onderzoeksvaardig-heid motivatie

werkwijze ± 10 ontwerpgroepen (docenten en vakwetenschappers) korte lessenreeksen (vijf lesuren): onderzoekend leren en schrijven

opzet lessen Ontwerpregels leerlingen doen een ontdekking beperkte dataset authentieke data gegidst ontdekken onderzoeksvraag moet ingekaderd / gemotiveerd worden mogelijkheden voor differentiatie

voorbeeld Data Twee fragmenten van gesprekken tussen kleuters en leerkracht Vraag Welk gesprek is vanuit het oogpunt van taalverwerving beter? 1 2

Vaak wordt beweerd dat vragen stellen een goede manier is om kleuters aan de praat te krijgen. Klopt dat wel? Ga dat na door de volgende tabel in te vullen:

Fotoboek Sinterklaas Leerkracht Leerlingen Totaal aantal beurten Totaal aantal vragen

Fotoboek Sinterklaas Leerkracht Leerlingen Totaal aantal beurten 19 23 33 60 Totaal aantal vragen 12 (=63%) - 5 (=15%)

Ontdekking: Het gaat niet om het aantal vragen, maar om het soort vragen (open / gesloten). Bovendien: Luisterresponsen lokken beurten van kinderen uit.

voorbeelden Enkele andere voorbeelden: Jip-en-Janneke-taal Smartlappen & liefdesliederen: van Middeleeuwen tot nu Het genre appeltaartrecept

gezocht! Wij zoeken nog docenten die enkele lessen willen ontwerpen rondom het onderwerp Nederlandse gebarentaal i.s.m. prof. Anne Baker (UvA) een boekwetenschappelijk onderwerp i.s.m. de boekwetenschappers van de UvA.

ontdekkingen Nederlandse Gebarentaal is een aparte taal en is niet afgeleid van het Nederlands. Er is meestal geen overeenkomst tussen vorm en betekenis van de gebaren. Wie in Engelse gebarentaal spreekt, kan niet communiceren met wie in Nederlandse Gebarentaal communiceert.

meedoen aan het project? Meer informatie of meedoen aan het project? m.h.kieft@uva.nl www.ilo.uva.nl/homepages/marleen