HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
22 February 2013 Randstad. Welcome Who is Who Triple P Bottom Line.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
18 september 2012 CH 4 H 2 / E-gas in ICE, CNG/LNG Een vandaag haalbare milieuvriendelijke brandstof als opstap naar de toekomst, nieuwe technologieën.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
0 MasterPeace is A worldwide movement of people creating peace Connecting peace building initiatives Building coalitions of people, NGO’s, companies that.
Social Business MARKETINGPIONEERS Sonja Loth | Social Inc. 31 JAN.
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Megatrends, besturen en talent
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
1 Presenting Borealis 2006 © 2005 Borealis A/S Presenting Borealis A leading, innovative provider of plastics solutions February 2007.
Corporate Communications February 2011 Succesvol met Outsourcing Gerben Edelijn, CEO Thales Nederland.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Rob Elsinga Business Group Lead Information Worker Microsoft Nederland Samenwerken op Afstand.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
‘strategic communications: key factor for suc6’
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
Prahalad & Hamal.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
The new standard in Logistics CAROZ Edgard Hendrikse Business Development Director.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Presentatie Juni 2012 ASHOKA. De wereld… -Snelle veranderingen (lokaal, globaal) -Hierarchie en regels kunnen niet meer volgen -War for talent… NOOD AAN.
EML en IMS Learning Design
TRENDS and impact on your Business
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
Duurzame oplossingen het FIETS model. Het FIETS model Een eenvoudig model dat je helpt om na te denken over duurzame oplossingen. Het gaat om deze aspecten:
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Minor Project- en Programmamanagement
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finance Matters CoP Case studies
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens

→ External: Employer Branding → Internal: HR transformation It takes two to tango → External: Employer Branding → Internal: HR transformation NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Employer Branding gedefinieerd: E.B. omvat het communiceren van de identiteit, waarden, systemen, het beleid en initiatieven van een bedrijf om op deze wijze medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden. Ralf Wilden, 2006

Oorsprong 1990: “Employer branding” gelanceerd door Simon Barrow Algemeen idee: Het introduceren van een aantal Marketing/Branding concepten binnen HR Nadruk werd gelegd op de “tewerkstellingservaring in zijn geheel” Segmentatie Targeting Leidde tot “umbrella branding” concept dat vertaald werd in “The employer brand wheel”

The employer brand “wheel” Vision and leadership Fairness and cooperation Corporate personality External reputation Working environment Policies and values Communication Recruitment and induction Development Performance management Reward system Post-employment 1 2 3 4 5

Het employer branding proces Be recognised Be believed Be personalised Be remembered

Hoe een E.B. uitbouwen? 5 stappen Ken je organisatie Waarin zijn we anders? Reverse socialisation 2. Aligneer je “brand promise” met wat je aan je klant belooft en leid hieruit je EVP af Kan ik mijn “merk” aan mijn eigen medewerkers verkopen?

Hoe een E.B. uitbouwen? 3. Ontwikkel meetinstrumenten om te meten of je je “brand promise” waar maakt Attitude/cultuur vragenlijsten Turnover ratio’s Exit interview data 4. Aligneer je “medewerkers gedrag” om je brand promise te ondersteunen en te versterken Welk positief gedrag ondersteunt mijn brand? Welk negatief gedrag ondermijnt mijn brand? 5. Voer uit & meet In welke mate veranderen je recruitment metrices? Hoe lopen de Employee Referral programmes (ERP’s)?

Employee value proposition: Hoe & wat communiceer ik hieromtrent? “give” ↔ “get” De kern = Het evenwicht tussen wat je medewerker terugkrijgt van zijn werkgever in ruil voor zijn/haar performantie in de job Hoe & wat communiceer ik hieromtrent?

Sterke employer brands worden gekenmerkt door Insight zowel rationeel als emotioneel begrijp wat soort mensen je zoekt begrijp waar die mensen hun ‘bezetenheid’ halen begrijp hoe de externe wereld naar u kijkt begrijp wat u bijzonder maakt Clarity Distinctiveness Vermijd generiek taalgebruik Distinctief zijn kan zowel door beeld- als woordgebruik 4. Consistency NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

“If you want to be a comedian, don’t tell people you’re funny, ... make them laugh” NOTES: 

Waarom E.B. als noodzaak? Generational change Consumers of work Market place for talent Social media Brand loyalty (Schuman & Sartan, 2009)

The most important brand in most people’s lives is not a product or service It’s their employer brand NOTES:  (R. Mosley)

Conclusie: the brand engagement model Context Clarity Relevance Rational understanding THINK Leadership Dramatisation Involvement FEEL Emotional engagement DO Commitment behaviour change Substantiation Consistency Continuity

Conclusie Ken het product dat je verkoopt Ken de psyche van de koper Denk creatief na over het kanaal en de fit met je organisatie Laat je “creatieven” de “smell of the place” proeven en vergeet je eigen mensen niet als input NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Model for HR Transformation 1 BUSINESS CONTEXT (why) 4 HR-ACCOUNT-ABILITY (who) 2 OUTCOMES (what) 3 HR REDESIGN (how) NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Common pitfalls (derailers to watch out for) Action before rationale HR in isolation HR in increments HR by individual fiat Placing HR structure before business strategy Efficiency equals tranformation NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Road map for enhancing HR practices PROCESS: Ways to improve or reengineer HR practices ALIGN INTEGRATE INNOVATE Categories of HR practices CONTENT: PEOPLE PERFORMANCE COMMUNICATION WORK NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

COMPETENCE X COMMITMENT X CONTRIBUTION TALENT = COMPETENCE X COMMITMENT X CONTRIBUTION NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Evolution of HR roles LATE 1990s LATE 2000s EVOLUTION OF THINKING Employee Champion Employee Advocate (EA) Human Capital (HC) Developer Employees are increasingly critical to the success of organisations. EA focuses on today’s employee HC developer focuses on how employees prepare for the future. Administrative Expert Functional Expert HR practices are central to HR value. Some HR practices are delivered through administrative efficiency (such as technology), and others through policies, menus, and interventions, expanding the functional expert role. Change Agent Strategic Partner Being a strategic partner has multiple dimensions: business expert, change agent, knowledge manager, and consultant. Being a change agent represents only part of the strategic partner role. The view has expanded to encompass the dimensions once attributed to either the strategic partner or the change agent roles. Leader The sum of the first four roles equals leadership, but being an HR leader also has implications for leading the HR function, integrating work of other functions, ensuring corporate governance, and monitoring the HR community. NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

OPERA-TIONAL EXECUTOR CUTURE & CHANGE STEWARD TALENT MGR/ORG DESIGNER Key attributes of HR BUSINESS CREDIBLE ACTIVIST OPERA-TIONAL EXECUTOR BUSINESS ALLY CUTURE & CHANGE STEWARD STRATEGY ARCHI-TECT TALENT MGR/ORG DESIGNER Organisation capabilities Systems & processes Relationships PEOPLE HR PROFESSIONALISM NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

In the end it is better to get HR at the Board table than on the table NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

Thank you! NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens