Service Oriented Architecture

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Service Oriented Architectures
Advertisements

Document Management Silicon.
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Interactieve sessie over de trends in de ICT
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
H4: Begrijpen van de markt
Server Management Framework
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
? ? ? ][][][ Uitvragende partij 3 Uitvragende partij 2 Uitvragende partij 1 Intermediair Ondernemer Overheid zette zichzelf centraal.
17 april 2008 WAB*info De digitale bron van de Nederlandse waterbodems Gaston Lamaitre Data-ICT-Dienst, Delft Uitvoerders: Atlis (hoofdaannemer), CSO (functioneel.
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Service Oriented Architecture
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Bas Kruiswijk Amersfoort 12 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 1: Basisconcepten.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Bas Kruiswijk Amersfoort 2 november 2011 Softwarearchitectuur.
Bas Kruiswijk Amersfoort 20 september 2009 Service Oriented Architecture Deel 3b: Event Driven Architecture.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
3D Topografie bij Rijkswaterstaat Paul van Asperen (RWS-AGI) Louise de Jong (RWS-AGI) Edward Verbree (TU Delft) Jeroen van Winden (ESRI NL) GIN studiedag.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Technische Architectuur
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Risk Based Testing van pakketsoftware
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
ArchiValue: de APG-Case
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Besturingssysteem Vaak wordt de Engelse term gebruikt: Operating System ( OS ) Plaats van het OS in een computersysteem: Hardware Applicatie Operating.
Kennisnet – Copacabana Van Dienst naar Service.
eDienst architectuur Snijvlak bedrijfsprocessen en ICT
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Paul J. Cornelisse ESB Les 3 IBK3ESB01. ESB Connectiviteit OxI0K_I.
Enterprise Application Integration
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
Agenda  Introductie Oracle Documents Cloud Service  Demo  Integratiemogelijkheden  Demo  Vragen 15 december /11/2015 WebCenter SIG Oracle.
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
Een enkele werkplek voor al je apps Vanaf elk device met een browser.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
DWR-Archief 17 september 2015 Stefan Kerkmeester Ruud Yap.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
BizTalk bij Estro Groep Hugo Brouwer
De familie Atlassen 21 juni 2016 Channah Betgen (contentbeheer)
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
Technische Architectuur & Discimus
Kluwer The end of Publishing
Business case Enterprise Service Bus
Het E-depot van Rotterdam
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Transcript van de presentatie:

Service Oriented Architecture Deel 5 - SOA infrastructuur

Overzicht Deel 5: De SOA infrastructuur Basisconcepten SOA vanuit organisatorisch perspectief Procesbesturing SOA vanuit technisch perspectief De SOA infrastructuur Enterprise Servicebus (ESB) Portaal Orkestratie engine SOA in het ontwerpproces

Enterprise servicebus Afnemers (presentatie) Procesdiensten Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Middleware / Enterprise Servicebus Middleware = Generieke software die de koppelingen tussen applicaties ondersteunt – “software glue” (Enterprise) Servicebus = specifieke vorm van middleware in een service georiënteerde architectuur Overbrugt technische verschillen tussen applicaties Biedt mogelijkheid tot standaardisatie Biedt aanvullende diensten voor beveiliging, monitoring, controles, transformaties etc. A1 A1 A2 A3 A4 beveiliging autorisatie logging / monitoring technische conversie bericht transformatie controles A2 A3 Middleware / Servicebus A4

Functie van middleware / Enterprise Servicebus Reductie van complexiteit van koppelingen door centraal ontkoppelpunt van applicaties centraal beheer van koppelingen mogelijk technische standaardisering middels ‘stekkers’ stimuleert generieke services en berichten, en maakt daardoor hergebruik mogelijk Eénmalig generiek in de middleware ipv in elke applicatie opnieuw technische conversies beveiliging en autorisatie monitoring en logging controles, gegevensmapping, transformaties

Web services en een servicebus Twee manieren van routering Rechtstreeks Service register wordt geraadpleegd voor locatie van de service Service wordt rechtstreeks aangeroepen Via ESB Service wordt niet rechtstreeks aangeroepen ESB routeert vraag en antwoord Bericht- en technische conversie is mogelijk

Events en een servicebus Event manager met adapters ESB (Event manager) is intermediair Ontkoppeling via subscriptions, waardoor A niet bekend is met B of C Adapters zorgen voor technische en logische conversies

Enterprise Servicebus = de SOA infrastructuur Stelt afnemers in staat beschikbare service aan te roepen Realiseert vooral ook interoperabiliteit Samengevat zijn de taken van de ESB Connectiviteit realiseren tussen aanbieder en afnemer Data transformatie Intelligente routering (bijv. content based routing) Beveiliging Garanderen van betrouwbaarheid Service management (de administratie van services) Monitoring en logging (ook Business Activity Monitoring) Ook de ESB kan heterogeen zijn (je kunt er dus meer dan één hebben)

Data mapping in een ESB Applicatie A Applicatie B Applicatiespecifiek informatiemodel (application view) Applicatiespecifiek informatiemodel (application view) Mapping application view -> common view Standaard informatiemodel (common view) Mapping common view -> application view Enterprise Service Bus

Standaard informatiemodel (common view) Applicatie 1 Applicatie 2 Applicatie ... application view application view application view application view application view Specifiek deel Generiek deel Specifiek deel Generiek deel Specifiek deel Generiek deel Mapping Mapping Mapping Standaard informatiemodel (common view) Enterprise Service Bus = gebaseerd op berichtschema standaard informatiemodel = gebaseerd op berichtschema specifiek informatiemodel

Portaal Portaal Afnemers (presentatie) Procesdiensten Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Portals Intranet (portal) Web portal Enterprise portal Interne nieuwsvoorziening Soms ook interne samenwerkingsomgeving (collaboration) Web portal Informatie uit verschillende bronnen op een uniforme manier presenteren / toegankelijk maken (iGoogle, Startpagina etc.) Enterprise portal Digitale werkplek (Single point of entry) Integratie van functies en data uit verschillende systemen Federatie – integratie van informatie uit verschillende andere portalen Personalisatie Autorisatie, vaak rolgebaseerd

Enterprise portaal Functionaliteit op hoofdlijnen De functionaliteit van een enterprise portaal Ontsluiting van informatie (á la intranet) Platform voor samenwerking en kennisdeling Ondersteuning van werkprocessen (toegang tot functionaliteit / gegevens) Toekomstbeeld De digitale werkplek Gebruikers krijgen afhankelijk van hun rol toegang tot alle relevante informatie én functionaliteit die nodig is voor hun werk Kenmerken Web-gebaseerd Beveiliging / authenticatie éénmalige rolgebaseerde autorisatie Gepersonaliseerd Werkproces georiënteerd

Enterprise portaal Ondersteuning van werkprocessen In een service georiënteerde architectuur met orkestratie Het uitvoeren van een taak = aanroepen van een service Dit kan een ‘nieuwe’ service zijn (bijvoorbeeld een basisdienst, maar ook procesdienst) een stap in een lopend proces zijn (bijv. op een takenlijst) User interface bij een service is een scherm of (liever nog) een portlet of web part Andere manieren Integreren van een complete web-applicatie in het portaal Bestaande schermen ‘ophangen’ in nieuwe navigatiestructuur Op basis van stylesheets uniformeren van de vormgeving Combineren van user-interface componenten van applicaties die beschikbaar zijn als portlet of web part Single sign-on voor web-applicaties en user-interface componenten

Orkestratie engine Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

is ook een mogelijkheid Orkestratie engine UML Activity Diagram is ook een mogelijkheid zie voorbeeld p. 93 (fig 7-8) SOA in Practice Orkestratie engine Ondersteunt zowel ontwerpen als executeren van processen Een proces = een service BPEL is veelgebruikte standaard Business Process Execution Language Gebaseerd op XML BPMN voor ‘echt’ modelleren Business Process Modeling Notation Grafische notatie Vertaalbaar naar BPEL

BPEL omgeving Ontwerp, executie, management

De BPEL taal Service collaborators (service die in het proces zijn betrokken Variabelen die de toestand van het proces bevatten - stateful Wacht op een bericht van een partner webservice Roep een partner webservice aan Allerlei logica die de prosesflow beïnvloed

BPEL voorbeeld 1 <process name="ticketOrder"> 2 <partners> 3 <partner name="customer" 4 serviceLinkType="agentLink" 5 myRole="agentService"/> 6 <partner name="airline" 7 serviceLinkType="buyerLink" 8 myRole="ticketRequester" 9 partnerRole="ticketService"/> 10 </partners> 11 <containers> 12 <container name="itinerary" messageType="itineraryMessage"/> 13 <container name="tickets" messageType="ticketsMessage"/> 14 </containers> 15 <flow> 16 <links> 17 <link name="order-to-airline"/> 18 <link name="airline-to-agent"/> 19 </links> 20 <receive partner="customer" 21 portType="itineraryPT" 22 operation="sendItinerary" 23 container="itinerary" 24 <source linkName"order-to-airline"/> 25 </receive> 26 <invoke partner="airline" 27 portType="ticketOrderPT" 28 operation="requestTickets" 29 inputContainer="itinerary" 30 <target linkName"order-to-airline"/> 31 <source linkName"airline-to-agent"/> 32 </invoke> 33 <receive partner="airline" 34 portType="itineraryPT" 35 operation="sendTickets" 36 container="tickets" 37 <target linkName"airline-to-agent"/> 38 </receive> 39 </flow> 40 </process> BPEL voorbeeld

De SOA infrastructuur Portaal Afnemers (presentatie) Procesdiensten Orchestration engine Servicebus Samengestelde diensten Basisdiensten Backends Database Bestaand systeem Domein Domein

Samengestelde diensten Portaal J2EE Portlets .NET Web parts Presentatie J2EE JSP / Java Beans) .NET ASP / ActiveX) HTML, XML, XSL Orkestratie engine BPEL Procesdiensten Samengestelde diensten J2EE (EJB etc.) .NET (C# etc.) Basisdiensten Servicebus XML, SOAP WSDL, UDDI Backends ODBC, JDBC

Bas Kruiswijk bkr@tg.nl www.twynstragudde.nl Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot deze presentatie berusten bij Twynstra Gudde. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van Twynstra Gudde.