Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Workshop ontwerpgericht onderzoek Utrecht 14 febr. Anjette van de Ven
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
STRATEGISCHE PLANNING
Kwalitatieve onderzoeksdesigns
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Hogescholen in Dialoog
Ontwerpgericht onderzoek als onderzoeksstrategie
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Hoe houdt u uw oudere medewerker vitaal en gemotiveerd?
Vernieuwingsimpulsen
OPVOLGENDE GENERATIES CREËREN SOCIALE EVOLUTIE
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Generatiesensitief vergaderen
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Nieuwe Generaties als Vitale Impulsen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ontwerponderzoek als voorbeeld van praktijkgericht onderzoek
Management development lectoren HRO
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
moderniseren van het curriculum.
Het ideale fairtrade team
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Slotconferentie 12 juni 2014 ‘Leren in een werkende omgeving’
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Masterclass mediationskills en Harvard onderhandelen
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Masterclass mediationskills en Onderhandelen 1. Highlights 1.Voor iedereen die beter zijn privé- en zakelijke geschillen wil herkennen, hanteren én oplossen.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
De vele gezichten van praktijkgericht onderzoek
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Alex van der Wal, 18 Juni 2015 Een gezonde kijk op winst & verlies maken op medewerkers Activeren, Inspireren & Vitaliseren.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Resultaat in de Raad basispresentatie
Breed Talent Factory.
De driehoeksverhouding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Dagstart Quick Reference Card
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Generaties in dialoog.
De kunst van het ouder worden
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties Daan Andriessen Lector Intellectual Capital Hogeschool Inholland daan.andriessen@inholland.nl 06-52375658

KENNISSTROOM PRAKTIJKSTROOM 1.THEORIE 2.ONDERZOEKS-AGENDA Theoretisch kader 2.ONDERZOEKS-AGENDA Kennis-probleem 3. (HER) ONTWERPEN Concept oplossing 9.REFLECTIE Successen & verbeteringen 10.KENNIS ONTWIKKELING Ontwerpkennis 5.ACTIE PLANNING Specifieke oplossing PRAKTIJKSTROOM Casus n Casus 2 Casus 1 Agenda van de opdrachtgever 4.DIAGNOSE Praktijk-probleem Gevolgen hiervan zijn groot: Specifieke aanpak van HBO onderzoek: altijd een praktijkstroom en een kennisstroom (ook nog een competentiestroom) Kennisstroom start met een onderzoeksagenda en een kennisvraag (hoe vraag) op basis van reeds beschikbare theorie (b.v.Hoe kunnen CoP’s succesvol levend worden gehouden?) . Vanwege het primaat van het ontwikkelen van nieuwe praktijkkennis geldt dus niet: u vraagt wij draaien. Het lectoraat bepaalt welke praktijkkennis ontwikkeld gaat worden en zoekt daar casussen bij. In kennisstroom wordt generieke oplossing ontwikkeld. (b.v. methode voor succesvol inzetten van Community of Practice als middel tot kennisdelen en professionalisering) Selectie van praktijkproblemen Daarna wordt een casus gezocht waar een probleem speelt waarvoor de oplossing een oplossing kan zijn (b.v. een grote bank). Maar diagnose is belangrijk! Daarvoor is helaas altijd een bepaalde bril nodig en die komt uit de theorie (hoe goed wordt bij deze bank kennis gedeeld) De generieke oplossing wordt specifiek gemaakt (b.v. deelnemers blijken minder tijd te hebben, ICT biedt andere functionaliteit) Specifieke oplossing wordt geïmplementeerd en geëvalueerd en geleerde lessen worden expliciet gemaakt. Mogelijkerwijs was de diagnose verkeerd en moet je opnieuw beginnen Kennis mobiliseren en ontwikkelen Bij het maken van het ontwerp ga je uit van wat we al weten (zowel verklarende als praktijktheorie). Zoveel mogelijk gebruik maken van al bekende ‘genererende mechanismen’) (b.v. techniek van de dialoog in CoP) Na de casus stel je vast wat geleerd is over: Wat werkt wel en wat niet Wanneer werkt het wel en niet> Waarom werkt het wel en niet (genererende mechanismen = verklaringen verbeteren) Bijdrage aan verklarende theorievorming! 8.VASTSTELLEN VAN LEREN Bevindingen 6.IMPLEMEN-TATIE Vastgelegde ervaringen 7.EVALUATIE Effecten van acties

Verschillen tussen generaties Babyboom generatie 1946 – 1954 Idealen Waardering Eenheid en draagvlak Structuur Goed uitleggen Mono-tasking 60% wil nuttig en actief blijven Generatie X 1955 - 1970 Individualistisch, realistisch, flexibel en gericht op zelfredzaamheid Samen doen Realisme Zelfontplooiing Gezonde balans Pragmatische generatie 1971 - 1985 Zakelijk Hardwerkend Zelfsturend Processen versnellen Interactief werken Leren in het werk Generatie Einstein Vanaf 1985 Multi-tasking Authentiek zijn Plezier en directe voldoening ‘Just in time’ leren en kennis vergaren Verzetten zich tegen sturing Springen van onderwerp naar onderwerp Babyboom: Idealen: herverdeling van welvaart, afzweren prestatiemoraal Waardering: Waardering voor wat ze zijn en wat ze deden, status Eenheid en draagvlak creëren: goede sfeer en harmonie Structuur: duidelijke structuur en taakverdeling, duidelijke hiërarchie, één duidelijke leider Goed uitleggen: zendtijd voor eigen ideeën, goede theorieën, goede discussies 60% wil nuttig en actief blijven: ervaringskennis overdragen, specialiseren, parttime werken, kop leeg maken Generatie X: Einde permissieve maatschappij, economische crisis Individualistisch, realistisch, flexibel en gericht op zelfredzaamheid Samen doen: samen bewust zijn wat er moet gebeuren, verschillen constructief benutten, dialoog, delen van waarheid, goed luisteren, gedeelde verantwoordelijkheid, verbinden en bruggen bouwen Mark Rutte, Alexander Pechtold, Obama Pragmatische generatie: Zelfsturend: frstratie vanwege ongewild aangepast aan oudere werkwijze, zelf regelen Processen versnellen: vlotte resultaten in de echte praktijk Interactief werken: kennis netwerken, kennis doelgericht benutten, met juiste mensen samenwerken, spontaan en informeel samenwerken, krachten bundelen, persoonlijk contact Leren in het werk: Generatie Einstein (Screenagers) Multi-tasking: gebruik media, hanteren multi identiteiten Authentiek zijn: waardering voor wie ze zijn, echt Plezier en directe voldoening, voldoening in het werk, leuk werk, veel samenwerken, passend en uitdagend werk, persoonlijke open sfeer, zelfontplooing Verzetten zich tegen sturing: begeleiding direct beschikbaar Bron: Becker, Bontekoning

Mogelijke belemmeringen: verkeerde beelden Ouderen Gebrekkige gezondheid Lagere prestaties Intelligentieverlies Meer rigide Jongeren Weinig commitment Weinig doorzettings-vermogen Minder kennis Minder grondigheid