Filosofie na 2000 populariteit en crisis. Populariteit examenvak havo-vwo Filosofie Magazine filosofen als BN-ers Coen Simon Rob Wijnberg Bas Haring (?)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gilde Zutphen FILOSOFIE.
Advertisements

Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
Liebran 2007, Alle rechten voorbehouden.. Inhoudstafel 1. Missie 2. Doelstellingen 3. Filosofie 4. Inhoudelijke structuur 5. Standpunten 6. Acties 7.
StatIG in de Vrolijke School
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Wiskunde A, B, C en D.
Een socratisch gesprek
Kempenhorst College Ouderavond 17 januari Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Meervoudige intelligentie
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Academiejaar Praktijkoriëntatie
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Informatieavond 5 VWO.
Metafysica.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Metafilosofie Metafilosofie is nadenken over de doelen, de methoden en de fundamentele aanspraken (claims) van de filosofie. Dit nadenken komt tot uiting.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Griekenland De Geleerde Grieken.
De 2e wetenschappelijke revolutie
College 7 Beeldvorming en historisch bewustzijn 13 juni 2006
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Filosoferen in de wetenschapsklas Jelle De Schrijver Eef Cornelissen.
Informatie bijeenkomst ouders Maatschappijwetenschappen MAW. Het examenvak.
1 Welkom,Welkom, ™JNLBos bij de Voorlichting Voorlichting ™JNL.Bos.
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Economische groei een loffelijk streven, de wortel van alle kwaad of een noodwendigheid?
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Interest berekeningen
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Filosofie? Filosoferen met kinderen en jongeren is de activiteit waarbij we, op een systematische manier, op zoek gaan naar antwoorden op vragen waar geen.
Inleiding in de Psychopathologie
Presentatie vakdidactiek 3
Filosofie Les en voorlichting.
Filosofie.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Inleiding in de Psychopathologie
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo
Algemeen Dit is de ondertitel.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Algemeen Dit is de ondertitel.
Vwo 6 – literatuur Week
poreuze grenzen en de taak van de filosofie
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Inleiding in de Psychopathologie
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Begripsanalyse “Filosofie”
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Inleiding Scepticisme
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Algemeen Dit is de ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Filosofie na 2000 populariteit en crisis

Populariteit examenvak havo-vwo Filosofie Magazine filosofen als BN-ers Coen Simon Rob Wijnberg Bas Haring (?) Stine Jensen Joke Hermsen Maand, nacht van de filosofie de Denker des Vaderlands (René Gude) het Filosofisch Kwintet Michael Sandel’s cursus Justice

Ondanks de populariteit lees ik steeds vaker over een crisis in de filosofie De kritiek neemt twee gedaanten aan: 1 ‘analytische’ tegenover ‘continentale’ filosofie 2 ‘academische’ tegenover ‘praktische’ filosofie Crisis

Analytische filosofen streven naar heldere argumenten en precisie; maken gebruik van de gereedschappen van de logica; voelen zich meer verwant met de natuurwetenschappen en de wiskunde dan met de menswetenschappen. Continentale filosofen hanteren een literaire stijl, zijn veel minder analytisch, hun werk berust niet op een strikte logica; hun belangstelling gaat uit naar actuele politieke en culturele onderwerpen, de condition humaine, en de zin of betekenis van het leven; ze zijn zich ervan bewust dat er een relatie bestaat tussen hun filosoferen en de historische situatie waarbinnen dat gebeurt.

Academische filosofen hebben niet veel te zeggen voor de niet-specialisten in hun takken van filosofie. Klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom geen zinvol werk doen. Filosofie moet praktisch zijn, de mensen moeten er wat aan hebben, zoals de Filosofie van de Levenskunst of het Socratisch gesprek. Niets op tegen, maar het is de vraag of al deze activiteiten nog wel tot de filosofie behoren.