Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit Dag van het Onderwijs 2011
Missie van de Ou
Een korte historische schets 1984: Start met 10 cursussen 1991: Eerste diploma’s 1995: Meer accent op opleidingen 2007: Studiesucces wordt politiek issue 2010: Rapport Veerman “Het diploma-rendement van de OU is te laag”
Is er een probleem met studiesucces? Drop out in 1ste cursussen is zeer hoog (ongeveer 65%) Klein percentage van de studenten dat zegt aan de bachelor te beginnen haalt daadwerkelijk een getuigschrift Ook van de serieuze bachelorstudenten (14 modulen afgerond of vrijgesteld) haalt minder dan 30% na zes jaar het bachelorgetuigschrift. Probleem in de master minder groot: meer dan 70% van serieuze masterstudenten haalt het getuigschrift.
Mogelijke verklaringen voor het probleem? Startcursussen hebben ook een selecterende functie Veel studenten komen niet met de bedoeling om een hele opleiding te doen, maar de OU maakt geen duidelijk onderscheid tussen opleidingstudenten en cursisten Studie concurreert met andere activiteiten Studenten stoppen niet bewust maar studie raakt op de achtergrond
Model voor studiesucces Student- kenmerken Studiesucces Diploma’s Studiecijfers Studieduur Uitval Competentie- ontwikkeling Curriculum- kenmerken
Wat is studiesucces? Cijfers Het aantal certificaten of diploma’s Cursusrendementen Slaagrendementen Opleidingsrendementen Individueel succes Bereiken van eigen doelstellingen Maatschappelijke effecten Competentieontwikkeling Werksucces
Studentkenmerken Tijd die studenten aan de studie besteden Conscientieusheid Intrinsieke motivatie Rol intelligentie is beperkt Consciëntieusheid is het proces van doen wat moet. Een proces van actief plannen, organiseren en uitvoeren van taken die men op zich heeft genomen. Personen die hoog scoren op deze schaal zijn dan ook doelmatig, ambitieus, ordelijk en systematisch.
Curriculumkenmerken Studielast en structuur Kwaliteit van instructie Studiebegeleiding Vorm en frequentie van toetsen Sociale en academische integratie
Wat kan de OU doen om het studiesucces te verhogen?
We laten studenten beter weten wat hun te wachten staat
Nieuwe website
Open cursussen
Intake-gesprekken
We volgen de student
Bachelormentoraat
Studieplanner 17
We halen de struikelblokken weg Struikelvakken identificeren en maatregelen nemen Voortgangstoetsen Cursussen splitsen Meer begeleiding inzetten Studielast meten en aanpassen
We leren de student studeren: Studiecoach 19
We houden contact Docent-student contact verbeteren Studentdagen Actieve discussiegroepen
We creëren een sociale en academische omgeving OpenU Sociale media Studentenprofielen
Studentprofiel in OpenU
Hebben we al resultaten? Eerste tekenen zijn gunstig Doorstroomcijfers stijgen licht Studenten zijn tevreden 23
We starten een nieuw project: OUX Open University Extra Nieuw aanbod naast het huidige Minder vrijblijvendheid, meer binding Grotere blokken van vier tot zes modulen Een vast jaartempo – academisch jaar Regelmatig contact met een tutor Regelmatig (online) events Studeren in cohorten
Doel Meer studenten naar de OU trekken In 2015 een aanzienlijke toename van studenten die de propedeuse halen In 2020 een aanzienlijke toename van studenten die een diploma halen