Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Het internet.
Fix je Risk.
Gemene Geschiedenis Het dagelijks leven van de gewone mens onderzocht
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
GAMES in het onderwijs.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Inspiratiepakket #DW13 Een interactieve handleiding door Rob Declerck.
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Lancering Inhoud • Voortraject • Doelstellingen • Wat • Materiaal • Enkele voorwaarden • Hoe • Wie • Demo.
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
1.  ° 17 november 1963 te Poperinge 2  Hoogleraar aan de universiteit van Gent in psychologie en pedagogie 3  Schreef verschillende boeken zoals ‘Digitaal.
Jongeren, internet en seksualiteit
Workshop Nieuwe begroting
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
APPLETS VOOR WISKUNDE hoe vind je de juiste applets,
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Mijn.
Platform Duurzame Digitale Toegankelijkheid Vlaanderen Bart De Nil (FARO) Rony Vissers (PACKED) 16 november 2011 | Archipel eindevent.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Vraagstelling Op welke manieren kunnen fans hun eigen invulling geven aan een spel door af te wijken van de norm die de makers aan de game meegeven?
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Sagen en legenden Leren doe je niet alleen in de klas. Het grootste deel van wat je weet, heb je wellicht zelfs elders opgestoken. Je wordt via televisie,
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
Thema HACCP
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Nieuwe procedure voor de aanduiding van de veiligheidsconsulent* (1)
Breuken-Vereenvoudigen
Naam: monique en theresia
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
1 LOB workshop.2 Ga naar internet en zoek op:
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Vandaag instructie WikiTalks bespreken aanpak jullie WIKI groep 3: voorbereiden speeddate donderdag as. met Sanne Roemen.
2011 International Year of Chemistry Het bestuur van het departement Scheikunde laat een scheikunde game ontwikkelen voor 2011 International Year of Chemistry.
Mediales 1 Overdragers van informatie. Bijvoorbeeld internet, televisie, krant, tijdschrift.
24 april 2008 | 1 › / Henk Druiven Repository-gebruikersdag donderdag 24 april 2008.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Ethiek in de Media.
Gebruikersgerichte digitale zorg Wat willen gebruikers zelf?
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Gewoontes / verslaving
Eenvoudige website Weebly
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Online filmpjes maken. (
MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Transcript van de presentatie:

Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw

Page  2 Over FARO

Page  3 Conferentie Erfgoed & Games: Level 2, Brussel

Page  4 Games & oorlog lH0k9z-0http:// lH0k9z-0

Page  5 Gamification

Page  6 Gamification versus Serious Game “Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan gebruik maken van meerdere media: het kan een paperbased bordspel of kaartspel zijn, een gefaciliteerde managementgame of een computergame. “bordspelkaartspelmanagementgamecomputergame Bron wikipedia

Page  7 WOI games

Page  8 4 voorbeelden van games (spelen) rond oorlog.

Page  9 1) De interactieve documentaire “Onder Vuur “

Page  10 1) Soldier Brother

Page  11 2) Google cultural institute “online tentoonstelling”

Page  12 3) Erfgoedbeeldbanken

Page  13 3) Oorlog in blik

Page  14 3) Moments in Time 1989/1990

Page  15 4) Maak zelf een game

wil/moet leren op een aangename en toffe manier die aansluit bij zijn/haar interesses en leefwereld LEERLING

wil leerstof overdragen wil leerlingen enthousiasmeren heeft veel om handen: dus het spel moet haalbaar zijn/mag niet al teveel werk met zich meebrengen het spel moet aansluiten bij de eindtermen. LEERKRACH T

Wat is erfgoed? Dit zijn alle sporen uit het verleden, zoals monumenten, documenten, objecten, tradities. Erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog zijn bijvoorbeeld: bunkers, forten, herdenkingsmonumenten. Maar ook: dagboeken, schilderijen, uniformen, kranten, tradities zoals de Last Post … De erfgoedwerker wil dit erfgoed: bewaren, m.a.w.: hij/zij wil ervoor zorgen ontsluiten, m.a.w. hij/zij wil dit erfgoed naar een publiek brengen en een groter maatschappelijk draagvlak creëren voor dit erfgoed. ERFGOEDWER KER

wil het verleden bestuderen en analyseren zo objectief en wetenschappelijk mogelijk juiste kennis over/goed inzicht in het verleden overdragen HISTORICUS

Page  20 Bedankt! +32 (0)