Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw
Page 2 Over FARO
Page 3 Conferentie Erfgoed & Games: Level 2, Brussel
Page 4 Games & oorlog lH0k9z-0http:// lH0k9z-0
Page 5 Gamification
Page 6 Gamification versus Serious Game “Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan gebruik maken van meerdere media: het kan een paperbased bordspel of kaartspel zijn, een gefaciliteerde managementgame of een computergame. “bordspelkaartspelmanagementgamecomputergame Bron wikipedia
Page 7 WOI games
Page 8 4 voorbeelden van games (spelen) rond oorlog.
Page 9 1) De interactieve documentaire “Onder Vuur “
Page 10 1) Soldier Brother
Page 11 2) Google cultural institute “online tentoonstelling”
Page 12 3) Erfgoedbeeldbanken
Page 13 3) Oorlog in blik
Page 14 3) Moments in Time 1989/1990
Page 15 4) Maak zelf een game
wil/moet leren op een aangename en toffe manier die aansluit bij zijn/haar interesses en leefwereld LEERLING
wil leerstof overdragen wil leerlingen enthousiasmeren heeft veel om handen: dus het spel moet haalbaar zijn/mag niet al teveel werk met zich meebrengen het spel moet aansluiten bij de eindtermen. LEERKRACH T
Wat is erfgoed? Dit zijn alle sporen uit het verleden, zoals monumenten, documenten, objecten, tradities. Erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog zijn bijvoorbeeld: bunkers, forten, herdenkingsmonumenten. Maar ook: dagboeken, schilderijen, uniformen, kranten, tradities zoals de Last Post … De erfgoedwerker wil dit erfgoed: bewaren, m.a.w.: hij/zij wil ervoor zorgen ontsluiten, m.a.w. hij/zij wil dit erfgoed naar een publiek brengen en een groter maatschappelijk draagvlak creëren voor dit erfgoed. ERFGOEDWER KER
wil het verleden bestuderen en analyseren zo objectief en wetenschappelijk mogelijk juiste kennis over/goed inzicht in het verleden overdragen HISTORICUS
Page 20 Bedankt! +32 (0)