Sessie 6 Probleemgedrag Sarah Botterman (FaPOS, K.U.Leuven) Paul Van Deun (vzw De Spiegel) LAGO studiedag 22 september 2011
Inleiding DATA LAGO ronde leerlingen 10 Vlaamse scholen TWEE PROBLEEMGEDRAGINGEN Gebruik van alcohol, tabak en cannabis –Bezorgdheid door anderen –Faling bij stoppen of verminderen Stellen van delinquent gedrag –Veelplegers (meer dan 5 delicten gepleegd in het afgelopen jaar)
Frequentie van middelengebruik (%)
Problematisch middelengebruik (%) Problematisch middelengebruik 23
Tekenen van verslaving naargelang geslacht / leeftijd / scheiding (%)
Problematisch middelengebruik – verschillende verklaringen Kenmerken van de jongere Geslacht, leeftijd, agressie, mentale problemen Schoolsituatie Schoolbetrokkenheid, schoolmoeilijkheden Kenmerken van vrienden Aansporing tot middelengebruik Thuissituatie Relatie met ouders, gezinssituatie, opvoedingstijl ouders, opleiding ouders, financiële problemen, middelengebruik ouders Tekenen van problematisch middelengebruik
Problematisch middelengebruik – verschillende verklaringen Kenmerken van de jongere Leeftijd, agressie Schoolsituatie Schoolbetrokkenheid Kenmerken van vrienden Aansporing tot middelengebruik Thuissituatie Middelengebruik ouders Tekenen van problematisch middelengebruik
Delinquent gedrag Soort % Fiets of brommer stelen 8.1 Diefstal 8.5 Betrokken bij gevecht 9.3 Brandje aansteken 11.4 Moedwillige beschadiging 13.6 Iemand verwonden 14.3 Wapen op zak 15.7 Inbraak 18.1 Graffiti 19.6 Opgepakt door politie 19.9 Heling34.4 Frequentie % Nooit 48.4 < ≥5 en < ≥ Veelpleger (<5)23.6
Veelplegers naargelang geslacht / leeftijd / scheiding (%)
Veelplegers – verschillende verklaringen Kenmerken van de jongere Geslacht, leeftijd, agressie, mentale problemen Schoolsituatie Schoolbetrokkenheid, schoolmoeilijkheden Thuissituatie Relatie met ouders, gezinssituatie, opvoedingstijl ouders, opleiding ouders, financiële problemen Kans om meer dan 5 delinquente gedragingen gesteld te hebben
Veelplegers – verschillende verklaringen Kenmerken van de jongere Jongens, agressie, mentale problemen Schoolsituatie Schoolbetrokkenheid, schoolmoeilijkheden Thuissituatie Relatie met ouders Kans om meer dan 5 delinquente gedragingen gesteld te hebben
Discussie 1.Multi-problematiek –Oorzaak en gevolg vaak moeilijk te onderscheiden –Individuele problemen, schoolproblemen, thuisproblemen 2.Verschillende disciplines, verschillende visies –Theorie en praktijk –Psychologie, criminologie, sociologie,… 3.Trends versus fenomenen –Algemene uitspraken, maar geen uitspraak over zeer plaatselijke problemen –Wat met een hype zoals het ‘binch-drinken’/‘coma-zuipen’?