Digitale Documentaire Informatievoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SharePoint-strategie voor UWV
Advertisements

Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Records management en informatie-architectuur
MT Zuid André Plat.
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Studiedag Zwolle Het archiveringssysteem van de toekomst: Wat vraagt de digitale samenleving van de div-ers? 30 september 2004.
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Informatiediensten bij DNB Heterdaadsessie Papieren Tijger Netwerk 29 september 2009.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
De kracht van MySolution
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
21 november 2013Divosa najaarscongres1 De decentralisaties: een uitdaging tot innovatie Uitkomsten enquête Werner van der Linden, manager gem. Zaanstad.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
De gebruiker centraal De gebruiker centraal bij document management binnen de Overheid Michiel Hazen Management consultant Ordina.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Power DIV A.W. Plat 7 S-en Mc Kinsey.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Bijeenkomst vermindering regeldruk.
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Informatieplattegrond
Digitaal werken… Digitaal denken
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Welkom,. Programma Korte introductie Innovatiediagnose: wat valt op? In dialoog Verzilveren Afronden.
Enterprise Document Management Fase
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
SSC-ICT Haaglanden Pijler 2
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Zaakgericht werken, wat is het, wat kun je er mee?
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Certificering van assetmanagement
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Archiefwet? Informatiewet!
Business Process Management
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Doorontwikkelen BRON vo
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Processen Knelpunten Oplossingen
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Transcript van de presentatie:

Digitale Documentaire Informatievoorziening Trends en Organisatie André W. Plat 4 oktober 2005 Digitale Documentaire Informatievoorziening

Gartnerfilosofie ECM Document management Webcontentmanagement Recordsmanagement Document Capture en Imaging Document Centric Collaboration Workflow ECM = Enterprise Content Management Document Management: check in/check out, versiebeheer, security en bibliotheekservices voor bedrijfsdocumenten Webcontentmanagement: voor het automatiseren van de taken van de webmaster RecordsManagement: voor duurzame bewaring conform wet- en regel-geving Document capture en imaging voor het managen van papieren stromen Document centric collaboration voor het delen van documenten door projectteams Workflow voor het ondersteunen van bedrijfsprocessen en routing, taaktoewijzing en creëren van audittrails 4 oktober 2005

IT tempo en bekendheid IT tempo is voor 46% goed te volgen Mogelijkheden bekend: E-business ruim 80% CRM 75% Dis/Imaging 75% WFM 75% Business Intelligence ruim 80% IT tempo daalt (grotere organisaties meer moeite), BI van 50% in 2001 naar ruimt 80% in 2003 E-business, DIS imaging mogelijkheden lijken stabiel 4 oktober 2005

DIS/Imaging Niet aan de orde 31% Nagedacht 28% Geëxperimenteerd 21% Operationeel 20% Groeiers: (e-CRM), WFM, dis/imaging Volwassen: ERP en intranet 4 oktober 2005

Branches Ver met IT-ontwikkeling Achterblijvers Banken, verzekeraars en zakelijke dienstverlening Achterblijvers Lokale overheid, gezondheidzorg en onderwijs 4 oktober 2005

Investeringsverdeling DMS Hardware 35% Software 20% Inrichten organisatie 25% Begeleiden gebruikers 25% Anders 5% DIS is belangrijke (dure) uitschieter software E-business en ERP is vooral inrichten organisatie 4 oktober 2005

Gemiddelde terugverdientijd DMS? Ruim 3 jaar Al 3 jaar stabiel ERP duurt (ruim 4 jaar) langer en vrijwel alle toepassingen verdienen zich terug tussen 2 en 3,5 jaar Korte ROI = Intranet 4 oktober 2005

Redenen van Implementatie DMS Efficiency Kwaliteitsverbetering Flexibiliteit verhogen Doorlooptijd verbeteren Verhogen concurrentievoordeel Efficiency 53% Kwaliteitsverbetering 22% Flexibiliteit verhogen 8% Doorlooptijd verbeteren 11% Verhogen concurrentievoordeel 6% 4 oktober 2005

Integrale aanpak 4 oktober 2005

Audit en Control RMA Bestuurders, managers, controllers en interne auditors zijn verantwoordelijk voor digitale duurzaamheid ivm: Interne beheersing Adequate verantwoording Naleving wet-en regelgeving Continuïteit (kennismanagement) 4 oktober 2005

Ministerie van VenW: RKS Positie en functie van de applicatie in de totale informatiehuishouding Doorlooptijd max 1 jaar, Korte termijn successen Gecertificeerd pakket kiezen Leer van elkaar Begin klein 4 oktober 2005

Min BZK: DM en Workflow Digitaliseren levert echt wat op Wennen aan de nieuwe werkwijze Lange leercurve Positionering van het project is belangrijk 4 oktober 2005

Arbeidsvoorziening: overdracht Waardeer B/V bij start Nieuwe informatiesystemen met ‘archiveringsfunctie’ Organiseer analoog aan papier: gooi vooral weg wat moet Do’s en Don’ts Kies zeer veel gebruikt bewaarformaat Do’s: Goede beschrijving back-up Bewaarback-ups die voldoen aan vereisten Belastingdienst en KvK Kies voor methodiek voor het maken van digitale archiefkopieën Toets met regelmaat de kwaliteit van gemaakte back-ups door het steekproefsgewijs uitvoeren en testen van restores Wees alert bij vervanging van hard-en software die gebruikt wordt voor het maken van back-ups: zorg zonodig voor conversie van historische bestanden Zorg voor geordende en adequate opslag en tijdige verwijdering van bewaarde data Bewaar met de data ook de bijbehorende applicatie-en systeemprogrammatuur; zorg ook voor comptabiliteit tav het hardwareplatform Don’ts: Maak geen gebruik van hardwarematige compressie: hiermee wordt restore na systeemwisseling of –upgrade onmogelijk Kies voor de opslag geen weinig voorkomende (proprietary) formaten Gebruik geen kwalitatief mindere (goedkope) tapes, CD’s of DVD’s Ga er niet van uit dat de automatiseerders het allemaal wel goed geregeld hebben 4 oktober 2005

MinJus: digitalisering Pd’s Voorbereiden digitaliseren is taaie klus Schoon papieren dossiers op Inrichten RMA in combinatie met scanners is een specialistisch werk Extra eisen voor de beheerorganisatie (ICT, gebruikers en DIV) 4 oktober 2005

Aandachtspunten Den-Bosch Digiplu Duidelijke ambitie (wat nu en wat straks) Duidelijke afbakening (wat wel en wat niet) Voldoende commitment (verantwoordelijkheid) Voldoende draagvlak (tijdige participatie) Samenwerken (wielen bestaan al) Eenvoudige structuur (project en communicatie) Durf digitaal te gaan (> 50% geen probleem) Procesgericht digitaliseren (DigiProc) Documentgericht digitaliseren (DigiDoc) Digitalisering standaard (opstellen en vasthouden) Continuïteit waarborgen (uitrol en beheer) Analyseren en modelleren van processen is moeilijk en tijdrovend (en tijdens de verbouwing blijft de winkel open) De kost gaat voor de baat uit Implementatie is moeilijk, want: Veranderen is vervelend Kennis en (exclusieve) informatie is macht Verlies van ‘scharrelruimte’ De controleerbaarheid neemt toe Werken met papier heeft ook zijn voordelen We worden nog afhankelijker van automatisering 4 oktober 2005

Veranderproces: Verschillende waarden en normen en oplossingen actoren Dynamiek (ICT ontwikkeling) Draagvlak is essentieel Werk met verandermanager en Business cases Wat te verbeteren? Ambitieniveau en ‘range of power’ betrokkenen? Hoeveel doorlooptijd? Hoeveel capaciteit en geld? Prioriteer en los niet alles tegelijk op Aan welke andere projecten wordt bewust gekoppeld en aan welke ontkoppeld? 4 oktober 2005

Aanpak Verbeteren Verbreden Vernieuwen Versterken bedrijfsvoering DIV en proces dichter op elkaar zetten, Wegwerken papieren achterstanden, opleiden DIV-ers, modern RMA aanschaffen dat past RMA/DIS/WFM eerst: dan vervolgen met: websites, geografisch infosystemen e.d. Herontwerp gedigitaliseerd proces, uitvoerende werkzaamheden DIV wijzigen (registreren/opslaan) naar adviseren ontwerp van de informatiehuishouding, het opleiden en coachen van medewerkers en het eventueel uitvoeren van controletaken RMA en daarin opgenomen documenten staan aan basis van alle systemen/gegevens in de organisatie 4 oktober 2005

VROM: VIDI Straks: Nu: Post openen en selecteren Scannen Registreren Dossiervormen Rappelleren Uitlening Overplaatsen Straks: Scannen Toekennen metadata Koppelen aan werkproces Workflow toepassen Kennisoverdracht + autorisaties Verplaatsen digitale bestanden Controle 4 oktober 2005

Wat gaat er veranderen? Registreren begeleiden behandelaar + beheren tabellen Dossiervormen inrichten en onderhouden werkprocessen Dossiers uitlenen presenteren zoekresultaten Papier bewaren gegevensbeheer 4 oktober 2005

Standaardfuncties Digitaal documentair informatieverzorger (DigiDIVer) Teamleider DIV Senior adviseur DIV 4 oktober 2005

Competenties DigiDIVer Leervermogen Overtuigingskracht Organisatie sensitiviteit Schakelen/aanpassingsvermogen Initiatief nemen en anticiperen Analytisch vermogen Samenwerken 4 oktober 2005

Uitdagingen Samenwerking ICT, proces en DIV Integratie postkamer en DIV? Project versus staande organisatie Kwaliteit huidige ‘waardering’ en registraties? Papieren proces op orde en geen achterstanden? 4 oktober 2005

Uitdagingen Centralisatie DIV gedeconcentreerd? Regie, advies en controle (nieuw werk?) Handwerk wordt klikwerk! Vierkante ogen? Retro-invoer? Openbaar, tenzij 4 oktober 2005

VRAGEN? André W. Plat www.hermes-am.nl 4 oktober 2005