SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net SeaRail - 23 mei 2008
INHOUD 1. Infrastructuurwerken op de Linkeroever 2. Gentboog 3. Liefkenshoekspoorverbinding 4. Ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan 5. Tweede haventoegang 6 Doortrekking van de lijn 11 7. IJzeren Rijn SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
1. INFRASTRUCTUURWERKEN OP DE LINKEROEVER (I) Bundel Zuid: 22 sporen, waarvan 10 volledig geëlektrificeerd + 10 gedeeltelijk geëlektrificeerd (kop) Bestek klaar voor 10 extra sporen en doortrekking L10 (reeds geëlektrificeerd september 2006), aanbesteed op 9/04/2008 Start werken najaar 2008 Uitbreiding voorzien voor nog 10 extra sporen (tot 42 in totaal) Verbindingsbocht L10 – L211 (driehoek Steenland): Enkelspoor in dienst sedert eind januari 2006 Belang voor bereikbaarheid Liefkenshoekspoorverbinding SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
1. INFRASTRUCTUURWERKEN OP DE LINKEROEVER (II) Spoorontsluiting Deurganckdok: Oostelijke ontsluiting afgewerkt (Bundel Zuid - Krommenhoek) Beseining L211 Kallosluis – Deurganckdok: in dienst sinds 03/2007 Westelijke spoorontsluiting (Bundel Zuid - westzijde Deurganckdok) vereenvoudigd in dienst sinds 27/01/2008 2de fase (volledige seininrichting) voorzien najaar 2009 Bundels Kalishoek en Krommenhoek: Bundel Kalishoek (oostzijde Deurganckdok): in dienst sinds 12/2006 Bundel Krommenhoek (westzijde Deurganckdok): in dienst sinds 02/2007 Verbindingsbocht L208/2 (L211 – L208): november 2008 Bundel Liefkenshoek: in dienst sinds 30/09/2007 Kostprijs: 100 miljoen € SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
2. GENTBOOG Planning: 17 juli 2006: bouwvergunning 1 augustus 2006: werken gestart Spoorwerken voltooid, elektrificatie lopende Optuiging seininrichting: januari 2008 25 april 2008: in dienststelling Kostprijs: 5 miljoen € SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
3. LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING PPS in voorbereiding: onderhandeling met 3 kandidaten lopende Planning: 25 augustus 2006: MER goedgekeurd Maart 2007 - voorjaar 2008: procedure GRUP definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 9 mei 29 januari 2008: indiening stedenbouwkundige vergunning Bouwvergunning verwacht eind mei 2008 – begin juni 31 oktober 2008: gunning opdracht (financial closing) November 2008: start van de werken Voorziene termijn: Indienststelling december 2013 Kostprijs: PPS-gedeelte: 635 miljoen € Investering Infrabel: 65 miljoen € SeaRail - 23 mei 2008
4. ONGELIJKGRONDSE KRUISINGEN VERTAKKINGEN SCHIJN EN KRIJGSBAAN (I) Ongelijkgrondse kruising Schijn: Planning: 10/06/2006: kennisgevingsdossier ingediend 11 oktober 2006: aangepast kennisgevingdossier ingediend 31/05/2007: MER richtlijnen ontvangen MER in afwerkingsfase GRUP wacht op MER 02/2009: bekomen bouwtoelating Eind 2009: start werken Eind 2012: indienstneming Kostprijs: 80 miljoen € SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
4. ONGELIJKGRONDSE KRUISINGEN VERTAKKINGEN SCHIJN EN KRIJGSBAAN (II) Ongelijkgrondse kruising Krijgsbaan: Planning: Tot 12/2007: voorstudie Najaar 2008: indiening kennisgevingsdossier 09/2008 tot 09/2009: MER 12/2008 tot 02/2010: GRUP 06/2010: bouwvergunning 07/2010: start werken 07/2013: indienstneming Kostprijs: 80 miljoen € SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
5. TWEEDE HAVENTOEGANG Een tweede spoortoegang tussen Antwerpen-Noord en Lier om de capaciteit van en naar het Oosten te verhogen Verhoging van de capaciteit van Antwerpen en de flexibiliteit van het spoornet Fase 1: vertakkingen Schijn en Krijgsbaan Fase 2: project in ontwikkeling SeaRail - 23 mei 2008
6. DOORTREKKING VAN DE LIJN 11 Onderdeel verdrag HSL Nederland Onderhandelingen tussen Vlaanderen en Nederland zijn sinds enkele jaren stopgezet Dossier dient herbekeken te worden Noodzaak Voordelen Haalbaarheid SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008
7. IJZEREN RIJN Kortste traject tussen Antwerpen en het Ruhrgebied Meest gunstige tracé voor zwaar vervoer met een enkele locomotief Perfecte complementariteit met de Montzenroute Verhoging van de capaciteit en flexibiliteit op het spoornet Planning: MKBA gestart 1/07/2007, einde voorzien eind 2008 Ingebruikname horizon 2015 Kostprijs: ongeveer 700 miljoen euro (grondgebied BE en NL) SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008