Onderwijsstandaarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal toetsen met de itslearning app voor Quayn
Advertisements

Wim Arendse, ZADKINE Frank Kupers, Consult Yourself
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Educational model for assessment
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Leertechnologie-afspraken
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
WapliX Contact Center New generations of applications.
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Programma Open Standaarden en Open Source Software voor de Overheid dinsdag 6 april 2004 Open Source Software en Open Standaarden Standaards in samenwerking,
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
EML en IMS Learning Design Colin Tattersall Onderwijstechnologish expertisecentrum Open Universiteit Nederland.
Educational Modelling Language (EML): verdere ontwikkelingen Colin Tattersall, Onderwijstechnologish expertisecentrum.
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Kennismaken met: Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Gemeentelijke GIS-verplichtingen
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
HTML LEON KLOOS,AMO1B.. INHOUDSOPGAVE Over HTML. Coderingen. Geschiedenis van HTML.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Digitale Content: ontwikkelen, metadateren en uitwisselen PABO-studenten van CHN-Emmen Alle christelijke basisscholen in Emmen e.o. Educatieve Uitgeverij.
1 Waarom COINS en waarom “Redesign the Standard”? Dik Spekkink Clustermanager Proces & IT Wat is.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Metadata Provincie Noord-Brabant
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
Blackboard implementatieplan
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

Onderwijsstandaarden Frank Benneker (SURF SiX / UvA) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003

Programma SURF SiX expertisegroep Wie / wat / waar onderwijsstandaarden Stand van zaken / wat wordt gebruikt? Demo Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

SURF SiX expertisegroep Ontstaan uit SURF IMS/XML werkgroep Doel: kennis over leertechnologie standaarden te vergroten en het gebruik ervan te bevorderen. Bemensing: Frank Benneker (UvA) Pierre Gorissen (Fontys) Jocelyn Manderveld (OUNL) Website: http://e-learning.surf.nl/SiX/ Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Op welke gebieden ? Meta Data Verpakken/uitwisselen van o.a. leermateriaal Uitwisselen gegevens gebruikers Uitwisselen competenties Uitwisselen van resultaten / portfolio’s studenten Uitwisselen van toetsen en vragen Vastleggen van onderwijsontwerp …. Hier hoor je dus weer ander mooie begrippen als: LOM (Learning Object Metadata) standard Contentpackaging QTI (Question and Test Interoperability specification) IMS Reusable Definition of Competency or Educational Objective IMS Enterprise specification IMS Simple Sequencing Specification IMS Learning Design Specification IMS Digital Repositories Specification IMS Learner Information Package Specification (LIP) Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Een paar begrippen Specificaties Applicatie profielen Referentie modellen Standaarden Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Specificaties Set afspraken over hoe iets aan te pakken, bijvoorbeeld hoe metadata structureren Iedereen kan een specificatie ontwikkelen Vaak tamelijk veranderlijk (moeilijk voor software bouwers) Vaak veel vrijheidsgraden/keuzemogelijkheden Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

IMS Levert veel specificaties af Leden-organisatie; iedereen kan lid worden; NL 1 2 + 1 leden Bij IMS specificaties steeds 3 delen: Information model XML binding Best practices and implementation guide IMS is van oorsprong Amerikaans, maar VK, Australië inmiddels goed vertegenwoordigd. Er is ook IMS Europe. De banden met ADL zijn soms een probleem (riding the bear) IMS heeft nu 10 specificaties Contributing Member: voor ons zou dat $10.000 per jaar zijn. => mogen stemmen op specs. Technical Member: voor ons zou dit $1.000 per jaar zijn. => krijgen toegang tot meer info Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Voorbeeld drie-deling Information model: De maker van een document is de auteur XML Binding: Sla dit op als <author></author> Best practice: Een voorbeeld is: <author>Pierre Gorissen</author> Een alternatief is: <author>Gorissen, P.J.B.</author> Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Applicatie profiel Een implementatie van een specificatie Invullen van vraagtekens en vrijheden Vaak met handleidingen, tips, instructies Bekendste voorbeeld: CanCore “NedKernset” ?? Een “implementatie van een specificatie” => invullen t.b.v. specifieke situatie. Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Referentie model Bekendste: ADL Sharable Content Object Reference Model (SCORM) Wensen DoD IMS + ARIADNE Meta Data AICC Runtime IMS Contentpackaging Een andere bekende: ISO OSI (Open Systems Interconnection) Reference Model (zie ook http://www2.rad.com/networks/1994/osi/layers.htm) Deels breder dan specificaties (daarmee vollediger en eenvoudiger implementeerbaar), deels specifieker dan specificaties (vergelijkbaar met applicatie profielen) SCORM Meta Data Runtime Content Package Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Standaarden Duurt lang - consensusmodel Stabiel Één internationale standaard voor LT: IEEE 1484.12.1 LOM data model standaard Alleen informatiemodel ! Aan de XML binding wordt nog gewerkt IMS RDCEO is volgende kandidaat Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Het proces… R&D Bodies OKI ISO OUNL IEEE CEN/ISSS NEN IMS AICC ADL CanCore CETIS SURF SiX R&D Commerciële bedrijven Internationale Standaarden Specificaties Referentie modellen Applicatie profielen Implementaties Lokale Standaarden Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Samenhang METADATA LOM DC Student Docent ELO SIS Toetssysteem LCMS QTI CP LD/SS RDCEO LIP SCORM METADATA Enterprise DRI VDEX Acc. LOM DC Digital Library Mobile learning ePortfolios Interactive content Competenties Student Docent ELO SIS Toetssysteem LCMS Repository Auteurs- omgeving Leereenheden Assessments Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

DEMO

Content gebaseerd op IMS QTI Rechten On-line demo Docenten & Studenten Bb Docenten Respondus Building Block Origineel Materiaal OUNL EML Content gebaseerd op IMS QTI QMP Transformatie ELO X Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Meer informatie… SURF SiX expertisegroep - http://e-learning.surf.nl/SiX/ NEN Normcommissie Onderwijstechnologieën - http://www.nen.nl/nl/act/spec/leertech/ IMS - http://www.imsglobal.org/ CETIS - http://www.cetis.ac.uk/ ADL - http://adlnet.org/ IEEE - http://ltsc.ieee.org/wg12/ - http://www.cs.kuleuven.ac.be/~erikd/LOM/ Dubin Core - http://dublincore.org/ CanCore - http://www.cancore.ca/ ISO/IEC - http://jtc1sc36.org/ Hier vind je meer informatie over al de verschillende instanties… Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep

Contactgegevens Frank Benneker Pierre Gorissen SURF SiX expertisegroep W.F.M.Benneker@UvA.nl Pierre Gorissen P.Gorissen@Fontys.nl http://www.gorissen.info/Pierre/ SURF SiX expertisegroep http://e-learning.surf.nl/SiX/ Integratie technieken: theorie en praktijk - SURF SiX expertisegroep