Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Advertisements

Als ik het voor het zeggen had…. Een visie van een wetenschapper Han van Dijk Afrika-studiecentrum.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
SURF: Internationalisering en ICT
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Toekomst van de e-Infrastructuur
Priva creating a climate for growth. Priva creëert duurzame oplossingen voor de groeiende vraag naar schaarse hulpbronnen als energie en water door met.
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
19/06/ Vergadering Cocobi Beroepscompetentie- profielen voor bibliotheken en informatievoorzieningen.
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Demo: Personal Competence Manager (PCM) Ruud Lemmers (LogicaCMG - Nederland)
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Bloggen in Leiden Patrick Klaassen LEU
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Presentatie Mediatheek R5 Mediatheek R5 - Dé partner in learning communities -
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Wetenschap ontsloten bestuurlijke visie op digital repositories Wim Kardux lid College van Bestuur Universiteit Utrecht Reclaiming Academic Output De.
Datasets, verrijkte publicaties …en de rol van DANS 1Maarten Hoogerwerf, , NVB.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
STRATEGY AND THE NEW ECONOMICS OF INFORMATION
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Bibliotheek Wageningen UR Overal dichtbij. Bibliotheek Wageningen UR: Overal dichtbij Hoe kan ik: “off-campus” toegang krijgen tot tijdschriften en databases?
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Terug naar eerste pagina Resource Discovery met behulp van RDN, het Resource Discovery Network.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
OPEN brainstorm.
Communicatie na rampen en terreur. Internationale good practices.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Kluwer The end of Publishing
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
RDM bij Saxion De onderzoeker Verantwoording Hergebruik Integriteit
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
International Image Interoperability Framework (IIIF)
The Future Teacher 3.0.
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005

“Alle jonge Marokkanen zijn criminelen” “Vrouwen kunnen niet autorijden” “Supporters op de Bunnik-side van FC Utrecht zijn tuig”

Tengevolge van de ontwikkelingen in de informatietechnologie verdwijnen of veranderen veel traditionele grenzen.

De grens tussen bibliotheek en onderwijs vervaagt

Kennisoverdracht

Studeren

Contact met docent of studieadviseur

Overleg met medestudenten

Informatie zoeken en verwerken in de bibliotheek

Anytime, anywhere: thuis

Anytime, anywhere: in de bibliotheek

Kennisoverdracht

Studieadviseur

Contact met docent

Vrienden

Bibliotheek

Veranderingen in onderzoek Meer nadruk op samenwerking, ook op verschillende locaties; toename van inter-, multi- en transdisciplinair onderzoek

CERN Users in the World – A Global VO Europe: 267 institutes, 4603 users Elsewhere: 208 institutes, 1632 users

E-Science Wereldwijde samenwerking van onderzoekers The Grid: ‘a software infrastructure that enables flexible, secure, coordinated resource sharing among dynamic collections of individuals, institutions and resources’ –Particle Physics: global sharing of data and computation –Astronomy: ‘Virtual Observatory’ for multi-wavelength astrophysics –Chemistry: remote control of equipment and electronic logbooks –Environment: Ocean, weather, climate modelling, sensor networks

Veranderingen in onderzoek Meer nadruk op samenwerking, ook op verschillende locaties; toename van inter-, multi- en transdisciplinair onderzoek Behoefte aan toegang tot een diversiteit aan bronnen: beelden, geluid, video, 3d; meer accent op het werken met primaire data in digitale vorm

Data De komende 5 jaar zullen e-Science projecten meer data produceren dan tot nu toe aan data is verzameld. Belangrijke issues: –Integratie van data uit verschillende bronnen –Annotatie: toevoegen van commentaar/waarnemingen –Verspreiding/publicatie in gestandaardiseerde formats –Toegankelijkheid (soms beperking vanwege privicay issues) Initiatief van de KNAW: DANS

Veranderingen in onderzoek Meer nadruk op samenwerking, ook op verschillende locaties; toename van inter-, multi- en transdisciplinair onderzoek Behoefte aan toegang tot een diversiteit aan bronnen: images, sound, video, 3d; meer accent op het werken met primaire data in digitale vorm Nieuwe behoeften t.a.v. de verpreiding van informatie Nieuwe publicatievormen: –Hypertext: non-lineaire publicatie –Multimedia: complexe digitale objecten –Databases: Niet statische publicatie –Simulaties: computation plus visualization

Ingrijpende gevolgen ‘All aspects of the university from natural science to the humanities, from basic research to applied knowledge will be transformed’ (Mark Kornbluh) Behoefte aan nieuwe infrastructuur: opslag, bewaring, toegankelijkheid van digitale objecten

Veranderingen in het onderwijs Nadruk op leren i.p.v. onderwijzen: meer actieve vormen van leren Geen dichotomie tussen afstandsonderwijs en face- to-face onderwijs: blended learning Verandering in het denken over kennis: meer nadruk op essentiële basisconcepten en principes Opleidingsdoelen meer gericht op de ontwikkeling van (academische) competenties

Gevolgen 1. Belangrijk voor studenten: –het vinden en gebruiken van informatie –het integreren van verschillende informatiebronnen –het communiceren over informatie –het ontdekken van bestaande research communities –het vormen van nieuwe communities 2. Behoefte aan repositories voor onderwijsmateriaal

A gateway to science: Anytime, anywhere

Information overload? Selectie!

Goede doorzoekbaarheid

Maar er is meer Ambitie: partner in science voor staf en studenten Noodzakelijke voorwaarden: Integratie in O&O: geen drempels Meerwaarde voor O&O Klant centraal: goede kennis van de wensen

De kern Niet alleen toegang verschaffen maar ook: het ondersteunen van staf en studenten bij het managen van hun eigen informatiehuishouding het faciliteren van de communicatie over die informatie met collega’s

De dienstverlening Selectie Zorgen dat de informatie voor de klant beschikbaar is: attendering Ordening: elke klant zijn/haar eigen virtuele verzameling (My library) Additionele informatie en discussie (portals) Indien nodig: Hulp bij het zoeken van informatie Uitleg over nieuwe ontwikkelingen en zoekmethoden Tools ontwikkelen in interactie met doelgroep

Repository: ontsluiten en bewaren van de weten- schappelijke output van de universiteit

Repository: ook non-text objecten

Hulp bij wetenschappelijke communicatie: ondersteuning van (het opzetten van) e-journals

Advies over informatievoorziening

Onderwijs: Leren omgaan met en verwerken van wetenschappelijke informatie bij relevante curriculum-onderdelen

Leren communities zoeken en vormen

Ondersteuning bij het samenstellen van digitale readers

Bewaren en ontsluiten van onderwijsmateriaal en scripties

Hulp bij en advies over wetenschappelijke informatie- voorziening in het curriculum, bijv. digitalisering van relevante bijzondere collectieonderdelen

Beoogde resultaat Iedere student en iedere wetenschapper creëert m.b.v. de attenderingen en de tools op eenvoudige wijze zijn eigen verzameling digitale informatiebronnen. Hij creëert dus zijn eigen individuele bibliotheek en wordt aldus zijn eigen bibliothecaris.

Vroeger

Toekomst

Hoezo virtueel?

Meer dan een gateway!