Online Conferentie Nederland 8 oktober 2008
Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 3 Wie zijn wij? Fabiënne Rosenbaum (23) & Giselle van Wissen (19) Derdejaars studenten Informatie & Media (IM) Hogeschool van Amsterdam
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 4 Opbouw oIntroductie IM oBespreking project “Urban Culture” oGelegenheid tot vragen oAfsluiting
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 5 Introductie IM Als IM student wordt je opgeleid tot informatiespecialist. Een informatiespecialist is o.a. in staat: oEen geoptimaliseerde informatievoorziening te organiseren. oInformatie te selecteren en verzamelen. oStructuur aan te brengen in de informatieprocessen van een organisatie. oInformatiesystemen te ontwikkelen om informatieprocessen te beheersen.
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 6 Het Urban Culture Project De opdracht “Breng met een digitaal informatieproduct de stadscultuur van Tuindorp Oostzaan in kaart voor de opdrachtgever. Het product dat je oplevert, is een website met een met content management systeem (CMS). Je koppelt aan de website een interactieve kaart van Amsterdam met Google Maps. (…)” (Boers, R. Urban Culture I702)
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 7 Het Urban Culture Project Onderzoeksgebied
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 8 Het Urban Culture Project Doelstelling “Het ontwikkelen van een plan aan de hand van een digitaal informatieproduct, dat ervoor zorgt dat het Zonneplein zich ontwikkelt tot een levendig, commercieel, sociaal en cultureel hart van Tuindorp Oostzaan, dat binnen een tijdsbestek van 2 jaar aan de wensen en behoeften van 25% van de 3500 inwoners kan voldoen.”
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 9 Het Urban Culture Project Onderzoeksmethoden oField research oVeldobservatie oOpen interview oDesk research
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 10 Het Urban Culture Project Onderzoeksresultaten
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 11 Het Urban Culture Project “De omzet is inmiddels teruggelopen met 25%...” (ondernemer) “Ik kom hier alleen nog maar voor de vergeten boodschap” (bewoner) “Hoe kan ik nou op een bankje gaan zitten, als er een enorme Hummer voor staat?!” (jongere)
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 12 Het Urban Culture Project
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 13 Het Urban Culture Project Resultaten verwerken
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 14 Het Urban Culture Project Content Management Systeem (MODx)
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 15 Het Urban Culture Project Informatieproduct (website)
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 16 Het Urban Culture Project Onderscheidende content
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 17 Het Urban Culture Project Conclusies & Aanbevelingen o Een uitnodigende uitstraling voor het plein; o Structureel onderhoud door de gemeente; o Een actieve houding bij de bewoners en ondernemers; o Groenvoorziening; o Een supermarkt; o Buurtgerelateerde activiteiten, bijvoorbeeld in het Zonnehuis; o Genoeg parkeerplaatsen op een andere plek dan het plein.
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 18 Vragen?
8 oktober 2008 © Hogeschool van Amsterdam 19 Afsluiting Hartelijk dank voor uw aandacht!