Bèta en Gamma Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie 24 februari 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simulatie in de filosofie Moes Wagenaar Mieke Boon, Peter-Paul Verbeek Anton Nijholt WWTS colloquium 26 augustus 2008 UT Enschede.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
1. Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Dienstverlenende ondernemingen
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Bowling in stilte: naar een versterking van de positie van doven
DE MENGBAARHEID VAN DE BUURT Leefbaarheid in woonbuurten.
Paradigma’s in Perspectief Levensbeschouwing, kun je dat meten?
Medmec04 les 3 Engagement.
Sociologie als wetenschap
Inleiding TBK college 3 organisatiekunde
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Kenmerken van de concept contextbenadering
Analyseren van spotprenten
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Werkagenda budget jeugdhulp vanaf 2015
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
AIRE project: een korte inleiding Erik Lysen Utrecht Centrum voor Energieonderzoek (UCE) AIRE workshop, Utrecht, 4 november 2005.
Communicatie in organisaties
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Soorten en typen onderzoek
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Communicatie & Educatie Variant
Het einde van lidmaatschaps-relaties oude stijl?
Medmec04 les 1 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
gespreksvaardigheden
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Wjk.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Opdracht 1 Wat is jullie opgevallen Wat ons opviel Hoe nu verder.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Een tijdlijn maken met ICT
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
het opzetten van een onderzoek
360° agenda voor toekomst: 9 belangrijke vragen
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Kenmerken van de concept contextbenadering
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Bèta en Gamma Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie 24 februari 2005

Bèta en gamma onderzoek GammaVaagTheorie-gestuurd Sociale processen Bèta Empirie-gestuurd Fysieke/fysische processen Associatie aan het begin van het college levert (naast losse punten) twee vergelijkingsperspectieven. De discussie spitst zich dan toe op de betekenis van ‘vaag’. Dat is een negatieve associatie over gamma vanuit een bètaperspectief. We komen dan te spreken over ‘dubbele hermeneutiek’, en de mogelijkheid van naast elkaar bestaande interpretaties en benaderingen in de sociale wetenschappen versus de ogenschijnlijke uitsluiting van twee rivaliserende benaderingen in de bèta wetenschappen. De tijd staat niet toe om de genoemde ‘theoriegstuurd versus empiriegestuurd’ uit te werken.

Paradigma’s in perspectief In de cursus heeft paradigma betrekking op: In de cursus heeft paradigma betrekking op: De visie op de werkelijkheid De visie op de werkelijkheid De wijze (methode) om die werkelijkheid te kennen of te manifesteren De wijze (methode) om die werkelijkheid te kennen of te manifesteren De institutionalisering daarvan De institutionalisering daarvan

Vragen Bij de drie thema’s die we gaan verkennen is de vraag te stellen Bij de drie thema’s die we gaan verkennen is de vraag te stellen 1. hoe de werkelijkheid volgens ieder van die drie thema’s wordt gezien (ontologie), 1. hoe de werkelijkheid volgens ieder van die drie thema’s wordt gezien (ontologie), 2. welke methoden ze hanteert om die werkelijkheid te representeren of te ontsluiten (epistemologie) en 2. welke methoden ze hanteert om die werkelijkheid te representeren of te ontsluiten (epistemologie) en 3. hoe ze geinstitutionaliseerd is (regels, gebouwen, tijdschriften, manifestaties, geldstromen,…) 3. hoe ze geinstitutionaliseerd is (regels, gebouwen, tijdschriften, manifestaties, geldstromen,…)

Opdracht 1. Welke werkelijkheid wil men kennen / onderzoeken? Geef kenmerken. 2. Hoe wordt dat gedaan (methode)? Geef mogelijke alternatieven. 3. Wat zegt het artikel over institutionele aspecten (organisatie van het onderzoek, instrumentarium, omvang,…) 4. Journalistiek

Titan

Knuffelskinhead

Steun

Touwtrekken

Gedoe

Werkelijkheid Titan Knuffelskinhead Steun Touwtrekken/Gedoe

Methode Titan Knuffelskinhead Steun Touwtrekken/Gedoe

Institutionele aspecten Titan Knuffelskinhead Steun Touwtrekken/Gedoe

Journalistiek Titan Knuffelskinhead Steun Touwtrekken/Gedoe