Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Denkstijlen Honours Programme 3e bijeenkomst 30 september 2004
Advertisements

Oefenopgaven bij ABC toets
Gemaakt door : Randy²¹ en Lorenzo ²¹
Oude denkbeelden over het heelal
Cursus Inleiding in de Sterrenkunde
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Filosofie & Religiositeit
Wat is ‘goede’ wetenschap
VERWONDER U !.
Waarom: Andere presentatie Onderzoeksvragen
RIETVELD-LYCEUM DOETINCHEM LES 3. dd
College Fysisch Wereldbeeld versie 5
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
De filosofie van Seneca
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Zingeving van het bestaan
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Oefenopgaven bij ABC toets
zonnestelsel zonnestelsel zonnestelsel lucas vermeulen
Geboorte, leven en dood van sterren
3.1 Zwaartekracht, massa en gewicht
Machten van 10.
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Ontwikkeling van het denken over het leven
Hoe zit het zonnestelsel in elkaar ?
ANW - mythen & pseudowetenschap
De geschiedenis van de deling
II. Rekenen tot 1000.
Wetenschappelijke revoluties:
Het Relativistische Heelal prof.dr. Paul Groot Afdeling Sterrenkunde, IMAPP Radboud Universiteit Nijmegen.
HOVO sterrenkunde 2012 Carsten Dominik, Paul Groot, Gijs Nelemans
Relativiteitstheorie Taco Visser
Gideon Koekoek 8 september 2009
Vermenigvuldigen met 10 ..
BEWIJSPATRONEN EN LOGICA
De Griekse cultuur.
Pentagrammen Meetkundig onderzoek.
Schaalnotatie: 1 cm is in werkelijkheid cm Afstandslijn: 1 cm is in werkelijkheid 1,5 km
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Groepje van: Marieke, Lars, Tobias, Anouk N, Maritha & Lisa
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Creativiteit in de kosmos: onze ultieme schatkamer
Ontstaan van het heelal en de aarde
1 Jongerenwerkgroep voor Sterrenkunde OK t/m 29 juli 2005 Niet-Egyptische pyramides.
Wiskunde kan helpen begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
3 havo 2 aarde §2, 3 en 4.
Verwondering over de natuur
Griekse mythen en wetenschap
Saturnus.
“ Mijn handen hebben de hemelen uitgespannen, Ik riep het sterrenleger te voorschijn” Jes.45:12.
Grootte van en afstand tot zon & maan à la Aristarchos van Samos
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Denkstijlen Honours Programme 2e bijeenkomst 16 september 2004
De 2e wetenschappelijke revolutie
Denkstijlen Honours Programme 1e bijeenkomst 9 september 2004
van MICRO tot MACRO cosmos
newton_havo_09.7 afsluiting | samenvatting
PYTHAGORAS De wiskundige stelling van een Grieks Filosoof
Zwaartekrachtsgolven
3 Structuur van het heelal
Zonnestelsel.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Hoofdstuk 3 De Grieken.
II Drempels: complexiteitsprongen
Hoofdstuk De aarde en het heelal.
Geboorte, leven en dood van sterren
Basiscursus Sterrenkunde
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?

“De” School van Athene Schoolstrijd Friedrich Nietzsche Apollo – Dionysos Apollinisch - Dionysisch

Van microkosmos naar macrokosmos Met de nadruk op ‘kosmos’ Idealisering van de werkelijkheid Vertrouwen in wiskunde (geometrie) als toegang tot de fundamentele structuur van de werkelijkheid Het heelal is opgebouwd uit concentrische bollen (‘sferen’) ‘De fenomenen redden’

De Griekse astronomie: Astronomie van het blote oog Planeten versus vaste sterren Zij kent vijf – met het blote oog waarneembare – planeten: Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus Wereld op menselijke schaal (menselijke maat) Opmerkelijke correcte schatting van omvang van de aarde en van omvang en afstand van de maan Ernstige onderschatting van de afstand van de vaste sterren

Zon Maan Mercurius Venus Mars Jupiter Saturnus

Aristoteles Ordening in disciplines (logica, fysica, metafysica, ethica, politica logica, esthetica Causaliteit en teleologie De werkelijkheid streeft naar perfectie (inherente tendens naar orde) Cirkelbeweging – natuurlijke plaats Mechanica - beweging: interne oorzaak (val en worp) Meer belangstelling voor empirie dan Plato Fysica – netwerk van concepten; geen wiskunde; denkexperimenten Omtrek van de aarde: kilometer Oneindigheid is een mathematisch begrip, geen fysische realiteit, Een louter negatief, slechts in ons denken aanwezig begrip

Geocentrisch wereldbeeld: Ptolemaios (Alexandrië, na Chr.)

Heliocentrisme 270 voor Christus Aristarchos van Samos ( v. Chr ) Parallax Eratosthenes, c B.C. Omtrek aarde km Afstand aarde – maan: ± 60 maal de omtrek van de aarde

14e eeuw: Nicolaas Cusanus Het begrip “oneindig” In de werkelijkheid is geometrische perfectie onbereikbaar Gedachtenexperimenten

Copernicus 1543 De revolutionibus orbium caelestium

Johannes Kepler ( ) Mysterium Cosmographicum (1596) 6 planeten (5 + 1) 5 regelmatige veelvlakken Johannes Kepler ( )

Horror infini – angst voor het oneindige Oneindigheidsfobie Horror vacui – angst voor de lege ruimte, voor het niets Pascal: "Le silence éternel de ces espaces infinis m’effraie“ (‘De eeuwige stilte van die oneindige ruimte beangstigt mij’)

“Copernicaanse revolutie” Versie 1. Kant: Subject en object “Copernicaanse revolutie” Versie 2. Freud: narcistische krenking

Kant

Het Griekse denken: Meetkunde: lichamen Rekenkunde: gehele natuurlijke getallen Fysica: Statica (Natuurkunde zonder tijdsdimensie) Het magische denken: Alchemie; Astronomie; Astrologie De koepel: Pantheon Het faustische denken: Het experiment; Het begrip van het oneindige; het begrip kracht De gotische kathedraal

Naar aanleiding van ‘Empedoklets” De basale intuïtie is adequaat: Van deelbare (alledaagse, macroscopische) objecten naar (onzichtbaar) kleine, ondeelbare deeltjes (‘atomen’) Reductie van veelheid, verscheidenheid, complexiteit etc. tot eenvoud Aggregatietoestanden: vaste stof, vloeistof, gas (, vuur) Vuur = energie Epistémè (wetenschapper) versus doxa (praktische ervaringskennis) Kennisvorm en maatschappelijke klasse Afstand tussen wetenschappelijke concepten en alledaagse ervaring was gering