Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Computers en systeemsoftware : hardware
Advertisements

Presentatie Clubmiddag 16 december 2008
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
De Video Kaart.
De onderdelen van de pc.
Het computersysteem.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur EIT OGO-1.2 addendum (1): Het ontwerpen van processoren.
Hoe werkt een rekenmachine?
Het geheugen… …van de computer.
Moederbord en blu-ray.
Het Moederbord & De Webcam
Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
Componenten voor een werkende computer
geschiedenis van internet
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Processor & Toetsenbord
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
Hardware (1) NSG Informatica.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Par. 3.3 Het geheugen.
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Netwerkkaart & harde schijf
Les1: eenvoudig computergebruik
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
Over computers.
Computerarchitectuur
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
De computer: Hardware Het beeldscherm Het toetsenbord De muis
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
De processor.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Hoe werkt een rekenmachine?
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Power PC Assembler. Assembler toolkit bevat Assembler zelf Linkerlibrarian.
Event Handling in Embedded Systems.  Wat is een event?  Welke events zijn het meest “time-critical”?  Welke toestand wordt door de CPU opgeslagen?
Presentatie Voeding & SSD
Processor & Toetsenbord
 Eerst gaan we het hebben over de Harddisk ( door Mike )  Dan gaan we het hebben over de scanner ( door Jeffrey )  Dan gaan we het hebben over de computer.
Moederbord en blu-ray.
Door: Tim de Laet, Joep Beset en Paul Rouleau
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
Inleiding
Context switching Heidi Snoek. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven.
BIOS en Opstarten.
Context switching Naomi Baggelaar. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data.
Plaats van de componenten op het moederbord
Plaats van de componenten op het moederbord
Hardware van een pc Van Hoof Minke. Geschiedenis.
Code compressie in Embedded Systems Onno Kievit ET4074 Kwantitatieve aspecten van computer architectuur.
Nieuwe PC CPU: Intel Core i5 4440
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Wat hebt u nodig? Een geschikte computer Netwerkaansluiting ADSL (ADSL-modem) Kabelaansluiting (kabelmodem) – met ethernetkabel – draadloos (WIFI)
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Operating Systems Informatica.
Huiswerkcontrole tabel 3
Processor Miep: Geheugen
3 Hardware 3.3 Moederbord, slots en bussen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart Keyboard en processor Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart

Practicum De computer zonder zijplaat

Practicum De netwerkkaart

Practicum De videokaart

Practicum Intern geheugen

Practicum De harde schijf

Practicum De CD-drive

Practicum Het moederbord

Processor CPU  Central Processing Unit Verwerken en doorsturen van instructies

Processor 2 belangrijke soorten processors: Microcontrollers (MCU) Microcontroller bevat een CPU en vele andere onderdelen als RAM-, ROM- geheugen en I/O Bevat meer onderdelen dan een microprocessor chip die zelfstandig zonder externe componenten alles onder controle heeft televisies, afstandsbedieningen, wasmachines Microprocessors (MPU) Een chip die code kan uitvoeren maar die dan verder door externe componenten verwerkt moet worden, bevat alleen CPU. Goedkopere computers mogelijk

Processor Microprocessor Microcontroller

Processor Snelheid processor afhankelijk van: De kloksnelheid: meeste processors 2 en 3 gigahertz, Het aantal instructies dat de processor per cyclus uit kan voeren. De cache: tussengeheugen --> hoe groter, hoe sneller de processor. Pipelining: het uitvoeren van een paar instructies tegelijk Het aantal processorkernen

Processor Onderdelen processor: Registers “Accumulator”, voor berekeningen Statusregister houdt informatie over de laatste uitgevoerde bewerking bij Programmateller (Program Counter) Registers die geheugenplaatsen kunnen aanwijzen Arithmatic Logic Unit (ALU), deze voert berekeningen uit Logica: instructies decoderen en onderdelen aansturen Logica om onderbrekingen af te handelen

Processor Verschillende fasen (instructiecyclus): De ophaalfase Instructie uit Program Counter door de Control Unit gekopieerd uit het werkgeheugen naar het instructieregister De decodeerfase Bepaling van wat er gedaan moet worden De uitvoerfase De processor voert de instructie uit. De opslagfase Het resultaat wordt eerst opgeslagen in een klein stukje geheugen en gaat daarna naar het register waar het voor bedoeld is. Program Counter wordt met 1 verhoogd Volgende instructie wordt opgehaald

Keyboard Vele toetsenbordindelingen QWERTY Oorsprong toetsenindeling  typemachine Niet alle symbolen passen op een toetsenbord  oplossing

Keyboard Ergonomie Zo min mogelijk spelfouten Verschillende factoren

Keyboard Draadloos toetsenbord Niet draadloos: aansluitingen PS2 DIN USB

Keyboard Constructie door aantal lagen: Onderste laag Printplaat Middelste laag Folie met gatenpatroon Bovenste laag Geleidende contacten Daarop siliconenmasker, dan toetsen

Keyboard Links: toetsen zijn er afgehaald, siliconenmasker zichtbaar Rechts: siliconenmasker eraf gehaald, bovenste laag met geleidende sporen zichtbaar

Dit was onze presentatie Zijn er nog vragen?