ELEMENTEN DIE DE KEUZE VAN EEN CILINDER BEPALEN
KRACHTBEREKENING
Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht Theoretisch Nominale duwkracht F 1 = p x p D ² 4 Nominale trekkracht F 2 = p x p (D ² - d ²) 4
Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht Praktische factoren Rekening houden met : - interne wrijvingen - externe wrijvingen - smering - uitlijning - snelheidsregeling
Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht F statisch @ 0,95 F theoretisch Statische kracht
Kracht van een cilinder Dynamische kracht F praktisch @ 0,75 F theoretisch duwkracht trekkracht ACTIE = REACTIE ZUIGER UITWENDIGE BELASTING + WRIJVING ACTIE ( = p x A ) ( = p inw x A ) UITWENDIGE TEGENKRACHT ( = p uitw x A ) “Verhoog de krachtreserve bij wisselende belasting”
SNELHEIDSREGELING
Afstellen van de snelheid van een cilinder Door smoren van de uitlaatlucht 4 2 14 12 5 3 1
Snelheidsregelaars In één richting voor montage in lijn: vrije doorlaat in één richting, in de andere richting wordt de doorlaat door de regelnaald ingesteld.
Banjokoppeling met snelheidsregelaar Wordt rechtstreeks in de aansluitpoort van de cilinder geschroefd. Snelheidsregelaar op de uitlaat. Regelnaald met interne zeskant voor inbussleutel.
Actie op de zuiger bij uitgaande slag 0,4 MPa Persluchtcilinder Ø 32 mm
Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm²
Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie =
Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving
Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 100 + 10
Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 100 + 10 p 2 = ( 320 - 110) : 690 = 0,304 MPa
Wat als de belasting vergroot? p 2 p 1 0,4 MPa 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 130 + 10 p 2 = ( 320 - 140 ) : 69 = 0,26 MPa p 2 verkleint : D p vergroot!!
Grafiek druk en snelheid pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Cilinderwerking en drukverloop in dubbelwerkende cilinder met 2 snelheidsregelaars die de uitlaatlucht smoren
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 0 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 0 : - startsignaal op ventiel - cilinder beweegt niet
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 1 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 1 : - ventiel is geschakeld - cilinder beweegt niet
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 2 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 2 : - gelijke drukken - cilinder beweegt niet
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 3 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 3 : - maximum inlaatdruk is bereikt - uitlaatdruk is nog onvoldoende ontlucht - cilinder beweegt niet
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 4 = start beweging pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 4 : - uitlaatdruk is voldoende ontlucht - cilinder begint te bewegen - drukval op pin !
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 5 = tijdens beweging pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 5 : - kruissnelheid is bereikt ! - actie = reactie - ingangs- en uitgangsdruk zijn gestabiliseerd
Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 6 = dode tijd pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Dode tijd hangt af van : - grootte belasting ( p) - uitlaatkromme - gewenste snelheid - volume en slaglengte cilinder
Wat als de belasting wijzigt ? Tijdspunt 7 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 7 : De belasting wordt groter OF De belasting wordt kleiner D p wordt groter D p wordt kleiner de tegendruk daalt de tegendruk stijgt de cilinder vertraagt de cilinder versnelt
Nieuw evenwicht en variatie belasting : Tijdspunt 8 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 8 : Een nieuw evenwicht is gevonden op D p’’ of Een nieuw evenwicht is gevonden op D p’
Grafiek druk en snelheid : Tijdspunt 9 = buffering pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 9 : - begin van de pneumatische buffering - de tegendruk in de cilinder kan zeer hoog stijgen
Vuistformule snelheid van de zuiger * Q A Vmax. 2 . = Waarbij: Vmax. = cm/s cilinder onbelast Q = debiet van het ventiel in l/min gemeten bij 0,6 MPa ingangsdruk (relatieve druk) en een drukval van 0,1 MPa, bij +20°C A = oppervlakte zuiger in cm² * Opmerking: dit geeft een indicatie van de snelheid bij een normale opstelling.
Voorbeeld Vmax. = = 75 cm/s Cilinder Ø 50 mm doorlaat ventiel = 750 l/min Vmax. = = 75 cm/s 20 2 . 750
Invloed van de belasting op de snelheid Vmax 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Belasting Snelheid 0 % 100 % Vmax. 70 % 60 % Vmax. 100 % 0 % (stilstand) Belasting in % V in % 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Belasting in %
Verhoogde snelheid Bij bepaalde toepassingen kan de zuigersnelheid met 50 % verhoogd worden door een snelontluchter te plaatsen. Bij werking gebeurt de ontluchting van de voorste kamer rechtstreeks via de snelontluchter. Ingebouwde buffers geven minder goede resultaten.
Snelontluchters Aansluitpoorten : G1/4" tot G1/2" Cilinder Cilinder 1 2 Ventiel Ventiel Aansluitpoorten : G1/4" tot G1/2" Druk : 0,07 tot 1 MPa Temperatuur : + 5 tot + 80°C Met of zonder geluiddemper S/510 - S/514
LUCHTVERBRUIK
Luchtverbruik p D ² p (D ² - d ²) Het luchtverbruik van een cilinder wordt uitgedrukt in dm³ (“vrije” lucht) Ø D Ø d Slaglengte ls Luchtverbruik uitgaande slag V = x ls x (p 1 +1) x 10 p D ² 4 Luchtverbruik ingaande slag V = x ls x ( p 1 + 1) x 10 p (D ² - d ²) 4 V = dm³ l s = dm D = dm p 1 = werkdruk in MPa op manometer d = dm 1 = atmosferische druk (± 0,1 MPa)
Luchtverbruik Alle cilinderbewegingen voor 1 cyclus optellen Volumes van de leidingen er bij optellen Praktische veiligheidsmarge : ± 50 % indien verbruik < 500 l/min ± 25 % indien verbruik > 500 l/min Lekken opsporen! Rekening houdend met de cyclustijd kan men het benodigd luchtdebiet Q bepalen : luchtverbruik (dm³) cyclustijd (s) Q (dm³/s) =
KNIKBELASTING
Knikbelasting Alleen voor grote slaglengten Bepalend zijn: de duwkracht de diameter van de stang de lengte van de stang de bevestiging
Knikbelasting ² . E . J l ² . s Fk Waarbij = ² . E . J l ² . s Waarbij Fk = knikbelasting in Newton E = elasticiteitscoëfficiënt J = inertiemoment l = effectieve lengte in mm s = veiligheidsfactor, normaal 5
Effectieve lengte x knikfactor (i.f.v. de bevestiging) Knikbelasting Fk = ² . E . J l ² . s Effectieve lengte x knikfactor (i.f.v. de bevestiging) = MAX. SLAGLENGTE
Knikbelasting Knikfactor = 0,6 Knikfactor = 1,3
Knikfactor i.f.v. de belasting
Uitgeoefende kracht in N Knikbelasting Kniklengte* in mm Uitgeoefende kracht in N * De kniklengte moet vermenigvuldigd worden met de knikfactor om de maximum slaglengte te bekomen
Bevestigingen Flensbevestiging Gaffel op de voor of achter zuigerstang Dubbelwangig scharnier aan bodemzijde Hoekstukken
Scharnierende bevestigingen Enkelwangig scharnier aan bodemzijde Kogelscharnier op de zuigerstang Scharnier met 2 tappen Scharnier met contrascharnier aan voor- of achterzijde Kogelscharnier aan bodemzijde