ELEMENTEN DIE DE KEUZE VAN EEN CILINDER BEPALEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Les 5 : MODULE 1 Oplegreacties (vervolg)
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
Regels voor het vermenigvuldigen
Regelmaat in getallen … … …
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Inkomen les 7 27 t/m 37.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Module 6 Basis pneumatiek
Transcript van de presentatie:

ELEMENTEN DIE DE KEUZE VAN EEN CILINDER BEPALEN

KRACHTBEREKENING

Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht Theoretisch Nominale duwkracht F 1 = p x p D ² 4 Nominale trekkracht F 2 = p x p (D ² - d ²) 4

Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht Praktische factoren Rekening houden met : - interne wrijvingen - externe wrijvingen - smering - uitlijning - snelheidsregeling

Kracht van een cilinder duwkracht trekkracht F statisch @ 0,95 F theoretisch Statische kracht

Kracht van een cilinder Dynamische kracht F praktisch @ 0,75 F theoretisch duwkracht trekkracht ACTIE = REACTIE ZUIGER UITWENDIGE BELASTING + WRIJVING ACTIE ( = p x A ) ( = p inw x A ) UITWENDIGE TEGENKRACHT ( = p uitw x A ) “Verhoog de krachtreserve bij wisselende belasting”

SNELHEIDSREGELING

Afstellen van de snelheid van een cilinder Door smoren van de uitlaatlucht 4 2 14 12 5 3 1

Snelheidsregelaars In één richting voor montage in lijn: vrije doorlaat in één richting, in de andere richting wordt de doorlaat door de regelnaald ingesteld.

Banjokoppeling met snelheidsregelaar Wordt rechtstreeks in de aansluitpoort van de cilinder geschroefd. Snelheidsregelaar op de uitlaat. Regelnaald met interne zeskant voor inbussleutel.

Actie op de zuiger bij uitgaande slag 0,4 MPa Persluchtcilinder Ø 32 mm

Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm²

Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie =

Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving

Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 100 + 10

Actie op de zuiger bij uitgaande slag ? A 2 = 6,9 cm² p 2 p 1 0,4 MPa A 1 = 8 cm² Actie Reactie = p 1 . A 1 = p 2 . A 2 + belasting + wrijving 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 100 + 10 p 2 = ( 320 - 110) : 690 = 0,304 MPa

Wat als de belasting vergroot? p 2 p 1 0,4 MPa 0,4 . 8 . 100 = ( p 2 . 6,9 . 100 ) + 130 + 10 p 2 = ( 320 - 140 ) : 69 = 0,26 MPa p 2 verkleint : D p vergroot!!

Grafiek druk en snelheid pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Cilinderwerking en drukverloop in dubbelwerkende cilinder met 2 snelheidsregelaars die de uitlaatlucht smoren

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 0 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 0 : - startsignaal op ventiel - cilinder beweegt niet

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 1 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 1 : - ventiel is geschakeld - cilinder beweegt niet

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 2 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 2 : - gelijke drukken - cilinder beweegt niet

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 3 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 3 : - maximum inlaatdruk is bereikt - uitlaatdruk is nog onvoldoende ontlucht - cilinder beweegt niet

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 4 = start beweging pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 4 : - uitlaatdruk is voldoende ontlucht - cilinder begint te bewegen - drukval op pin !

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 5 = tijdens beweging pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 5 : - kruissnelheid is bereikt ! - actie = reactie - ingangs- en uitgangsdruk zijn gestabiliseerd

Grafiek druk en snelheid : tijdspunt 6 = dode tijd pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Dode tijd hangt af van : - grootte belasting ( p) - uitlaatkromme - gewenste snelheid - volume en slaglengte cilinder

Wat als de belasting wijzigt ? Tijdspunt 7 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 7 : De belasting wordt groter OF De belasting wordt kleiner D p wordt groter D p wordt kleiner de tegendruk daalt de tegendruk stijgt de cilinder vertraagt de cilinder versnelt

Nieuw evenwicht en variatie belasting : Tijdspunt 8 pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 8 : Een nieuw evenwicht is gevonden op D p’’ of Een nieuw evenwicht is gevonden op D p’

Grafiek druk en snelheid : Tijdspunt 9 = buffering pin = druk om de zuiger naar voor te duwen puit = tegendruk aan stangzijde Belasting Tijdspunt 9 : - begin van de pneumatische buffering - de tegendruk in de cilinder kan zeer hoog stijgen

Vuistformule snelheid van de zuiger * Q A Vmax. 2 . = Waarbij: Vmax. = cm/s cilinder onbelast Q = debiet van het ventiel in l/min gemeten bij 0,6 MPa ingangsdruk (relatieve druk) en een drukval van 0,1 MPa, bij +20°C A = oppervlakte zuiger in cm² * Opmerking: dit geeft een indicatie van de snelheid bij een normale opstelling.

Voorbeeld Vmax. = = 75 cm/s Cilinder Ø 50 mm doorlaat ventiel = 750 l/min Vmax. = = 75 cm/s 20 2 . 750

Invloed van de belasting op de snelheid Vmax 90 80 70 60 50 40 30 20 10 Belasting Snelheid 0 % 100 % Vmax. 70 % 60 % Vmax. 100 % 0 % (stilstand) Belasting in % V in % 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Belasting in %

Verhoogde snelheid Bij bepaalde toepassingen kan de zuigersnelheid met 50 % verhoogd worden door een snelontluchter te plaatsen. Bij werking gebeurt de ontluchting van de voorste kamer rechtstreeks via de snelontluchter. Ingebouwde buffers geven minder goede resultaten.

Snelontluchters Aansluitpoorten : G1/4" tot G1/2" Cilinder Cilinder 1 2 Ventiel Ventiel Aansluitpoorten : G1/4" tot G1/2" Druk : 0,07 tot 1 MPa Temperatuur : + 5 tot + 80°C Met of zonder geluiddemper S/510 - S/514

LUCHTVERBRUIK

Luchtverbruik p D ² p (D ² - d ²) Het luchtverbruik van een cilinder wordt uitgedrukt in dm³ (“vrije” lucht) Ø D Ø d Slaglengte ls Luchtverbruik uitgaande slag V = x ls x (p 1 +1) x 10 p D ² 4 Luchtverbruik ingaande slag V = x ls x ( p 1 + 1) x 10 p (D ² - d ²) 4 V = dm³ l s = dm D = dm p 1 = werkdruk in MPa op manometer d = dm 1 = atmosferische druk (± 0,1 MPa)

Luchtverbruik Alle cilinderbewegingen voor 1 cyclus optellen Volumes van de leidingen er bij optellen Praktische veiligheidsmarge : ± 50 % indien verbruik < 500 l/min ± 25 % indien verbruik > 500 l/min Lekken opsporen! Rekening houdend met de cyclustijd kan men het benodigd luchtdebiet Q bepalen : luchtverbruik (dm³) cyclustijd (s) Q (dm³/s) =

KNIKBELASTING

Knikbelasting Alleen voor grote slaglengten Bepalend zijn: de duwkracht de diameter van de stang de lengte van de stang de bevestiging

Knikbelasting ² . E . J l ² . s Fk Waarbij = ² . E . J l ² . s Waarbij Fk = knikbelasting in Newton E = elasticiteitscoëfficiënt J = inertiemoment l = effectieve lengte in mm s = veiligheidsfactor, normaal 5

Effectieve lengte x knikfactor (i.f.v. de bevestiging) Knikbelasting Fk = ² . E . J l ² . s Effectieve lengte x knikfactor (i.f.v. de bevestiging) = MAX. SLAGLENGTE

Knikbelasting Knikfactor = 0,6 Knikfactor = 1,3

Knikfactor i.f.v. de belasting

Uitgeoefende kracht in N Knikbelasting Kniklengte* in mm Uitgeoefende kracht in N * De kniklengte moet vermenigvuldigd worden met de knikfactor om de maximum slaglengte te bekomen

Bevestigingen Flensbevestiging Gaffel op de voor of achter zuigerstang Dubbelwangig scharnier aan bodemzijde Hoekstukken

Scharnierende bevestigingen Enkelwangig scharnier aan bodemzijde Kogelscharnier op de zuigerstang Scharnier met 2 tappen Scharnier met contrascharnier aan voor- of achterzijde Kogelscharnier aan bodemzijde