Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van domeinklasse tot implementatie
Advertisements

automatische garbage collection klein object georiënteerd betrouwbaar
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Het type int Tekenen met Java operatoren
JAVA -- H101 Menu: enkel voor applicaties, niet voor applets soorten: hoofdmenu shortcut popupmenu MENU’S 1. Menu Hoofdmenu’s Shortcuts Popupmenu’s 2.
Klassen en objecten.
Modula vs Java MODULE Show; CONST PI = ; TYPE PointRc = RECORD x,y : INTEGER; speed : REAL; angle : REAL; END; VAR a,b : PointRc; BEGIN.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
ILLUSTRATOR CURSUS DEEL 3.
Hoofdstuk 10 Overerving.
Array nDeclaratie nCreatie nOpvragen nWijzigen nLengte String [ ] a; a = new String[10]; ……a[5]…… a[5] = ……; …a.Length… …is eigenlijk overbodig! List a;
Hoofdstuk 8.5 Subklassen. versie-management problematiek Voortborduren op eerder gedaan werk nEerste poging: “knip&plak” class Twee { int x, y; int oud.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Checked exceptions: FileNotFoundException, IOException, …
JAVA --- H71 thread= draad in het programma (pad) gewone applets = één thread, volgt één pad multithreading = er worden twee of meer paden gestart, die.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Algoritmiek Java GUIs, AWT en Swing API Overzicht te bestuderen stof, voorbeeldtentamen Hoorcollege 15 - Ma. 11 dec L.M. Bosveld-de Smet.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 14: Graphical User Interface Componenten: Deel 2.
JAVA1 Hoofdstuk 12: Grafische mogelijkheden en Java2D.
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
JAVA1 Hoofdstuk 13: Graphical User Interface Componenten: Deel 1.
HOOFDSTUK 7 ARRAYS 7.1.     INLEIDING Array
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Hoofdstuk 9 Objecten en klassen.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Overloading My name is overloading, cause we are many.
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Hoofdstuk 8.5 Subklassen. versie-management problematiek Voortborduren op eerder gedaan werk nEerste poging: “knip&plak” class Twee { int x, y; int oud.
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Hoofdstuk 10.3 Tekst-editor: MDI-interface Dialogen Files lezen Abstracte klassen.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 8 Keuze verplicht…. Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt if (temperatuur
Hoofdstuk 12 Ontwerp van programma’s. Ontwerp van de GUI nStandaard in Applets: alle met add toegevoegde componenten komen naast elkaar (totdat de regel.
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
GUI Graphical User Interface. Wat is een Graphical User Interface Mooi Gebruiksvriendelijk Veel denkwerk.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
GUI Graphical User Inferface. Window Definieer object(en) create voeg toe aan Gui update Gui draw Gui.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Gameprogrammeren: Game Basics
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Digitale beeldverwerking
Exceptions Exception:
Transcript van de presentatie:

Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();

Java GUI-libraries Zwaargewicht nGebruikt de buttons enz. van het platform Lichtgewicht n Tekent alles zo veel mogelijk zelf Snel, eenvoudig  Geen bijzondere componenten  Gebruiker voelt zich thuis in GUI  Traag, complex Alle componenten die je maar wilt  Programmeur kan GUI bepalen AWTSwing

Java Swing componenten nLichtgewicht (alles wordt door Java getekend) nInstelbare look&feel uDoor de gebruiker uDoor de programmeur alleen de rand is zwaargewicht

Swing look&feel keuze nElke look&feel op elk platform mogelijk (Windows, Motif, Mac, …) nPlus: nieuwe look&feels (Metal, …) nBehalve: Windows look&feel op andere systemen

Componenten Component Container Button CheckBox Scrollbar Canvas Text Component Choice TextArea TextFieldMenuItemMenu MenuBar Menu Component JMenuBarJMenuItemJMenuPanel Window Applet Frame JApplet JFrame JScrollBar JPanel JComboBox JTable JButton JCheckBox JTextArea JTextField JTree JToolBar JToolTip Abstract Button JText Component JComponent AWT- Swing- JEditorPane JFormatted TextField

Van AWT naar Swing import java.awt.*; class Hoi extends Applet { public void init () {Button b; b = new Button (“OK”); } this. add (b) ; JApplet Container c = this ; c JButton import javax.swing.*;. getContentPane(); c. setLayout( new FlowLayout() );

Pas op met Swing nGebruik geen AWT-componenten in een Swing-GUI nKies in een JPanel voor uherdefinitie van paint ucomponenten maken met add maar niet allebei! (dus ook niet in het toplevel applet)

Klasse Graphics nIs… uEen abstractie van het teken-medium nWeet… uHuidige tekenkleur uHuidige font uHuidige clipping area nKan… uLijnen tekenen uRechthoeken, ovalen tekenen uTeksten, images tekenen g.setColor(…); g.setFont(…); g.setClip(…); g = bm. getGraphics(); void paint (Graphics g) { … }g.drawLine(…); g.fillRect(…); g.drawString(…);

Klasse Graphics2D extends Graphics nWeet ook… uLijn-stijl uVul-stijl uDraaiïng, verschuiving uKwaliteitsopties nKan ook… uDraw en fill van een willekeurige Shape

Gebruik van Graphics2D public void paint(Graphics g) { g. setColor(Color.RED); g. drawLine(0,0,100,100); } Graphics2D g2 = (Graphics2D) g ; g2. setStroke( new BasicStroke(10) ); g2. setRenderingHint ( RenderingHints.KEY_ANTIALIASING, RenderingHints.VALUE_ANTIALIASING_ON );