Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Advertisements

Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 SOCS Hoofdstuk 1 Programmeertaal C. 2 Kenmerken van C Hogere programmeertaal  Grote verzameling types, strenge type controle  Zelf nieuwe types definiëren.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Frank Stalpers en Ad Baars
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Overloading My name is overloading, cause we are many.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Programmeren.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Studiehouding Ergens verstand van krijgen kost tijd… Uren die je alleen in je boeken doorbrengt maken het verschil. Er is niets mis met onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.
1e Deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) nNeem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken nDiscussies.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
1e Deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) Neem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken Discussies.
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)
Voortborduren op eerder gedaan werk
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Transcript van de presentatie:

Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een expressie

Opgave 1b: final nEen variabele die final is gedeclareerd kan elders in het programma niet meer een nieuwe waarde krijgen. nZo kan de programmeur constantes een naam geven.

Opgave 1c: klasse nEen klasse is uEen groepje methodes met een naam uHet type van een object nMethoden uit een klasse kunnen objecten onder handen nemen die die klasse als type hebben.

Opgave 1d: operatoren nx*=y; heeft als effect dat x de waarde van de oude waarde van x maal y krijgt. np||q is alleen true als p of q true is (of allebei)

Opgave 1e: bytecode nDe Java-compiler zet broncode om in bytecode, die door een (meestal in de browser ingebouwde) interpreter wordt uitgevoerd. nBytecode is machine-onafhankelijk en kan dus makkelijk worden verspreid, en kan toch sneller worden geinterpreteerd dan Java-code (die ook niet hoeft te worden vrijgegeven).

n = 5; n++5 int n() (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

n = 5; n++5 int n() (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

n = 5; n++5 int n () (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

n = 5; n++5 int n () (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

n = 5; n++5 int n () (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

n = 5; n++5 int n () (int)n==5 Color c; Color c (Color c) (Color c) new Color (c,c,c) String String s =“hoi”; “hoi”.length() g.drawString (“hoi”,5,5); while (x<10) ; b = x==10 ; (x<10) boolean Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X

Opgave 3: gemiddeld private double gemiddeld ( ) { n = this.getParameter(“aantal”) ; int n, t; double res = 0; } Integer.parseInt ( ) this.getParameter(“waarde” + t) ); for (t=1; t<=n; t++) res += return res / n;

Opgave 4: Zon

void init( ) { } class Zon extends Applet { void paint(Graphics g ) { implements AdjustmentListener void adjustmentValueChanged (AdjustmentEvent e ) { } sb=new Scrollbar (Scrollbar.HORIZONTAL, 0, 1, 0, 255); this.add(sb); sb.addAdjmtListener(this); this.repaint( ); Scrollbar sb; } int c = sb.getValue(); g.fillOval(x-15, y-15, 30, 30); g.setColor(new Color(c,c,c)); g.drawLine(x,y,400*t/n, 400); for (int t=0; t<=n; t++) int x, y, n=1; void mouseClicked (MouseEvent e ) { n++; this.repaint(); } void mouseMoved (MouseEvent e ) { x=e.getX(); y=e.getY(); this.repaint(); } this.addMouseListener(this); this.addMouseMotionL(this);, MouseListener, MouseMotionListener

Opgave 4: Zon: punten void init( ) { } class Zon extends Applet { void paint(Graphics g ) { implements AdjustmentListener void adjustmentValueChanged (AdjustmentEvent e ) { } sb=new Scrollbar (Scrollbar.HORIZONTAL, 0, 1, 0, 255); this.add(sb); sb.addAdjmtListener(this); this.repaint( ); Scrollbar sb; } int c = sb.getValue(); g.fillOval(x-15, y-15, 30, 30); g.setColor(new Color(c,c,c)); g.drawLine(x,y,400*t/n, 400); for (int t=0; t<=n; t++) int x, y, n=1; void mouseClicked (MouseEvent e ) { n++; this.repaint(); } void mouseMoved (MouseEvent e ) { x=e.getX(); y=e.getY(); this.repaint(); } this.addMouseListener(this); this.addMouseMotionL(this);, MouseListener, MouseMotionListener