Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Edushock leerfestival
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Radboud Universiteit Nijmegen
Samen dementie draagbaar maken
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Kwaliteit van werk en werkgelegenheid in België Analyses op EWCS 2010 Sem Vandekerckhove HIVA-KU Leuven WSE Arbeidsmarktcongres– 7 februari 2013.
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Wat komt er zoal bij kijken?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Leer- en gedragskenmerken
PERSON CENTERED TRANSITIEPLANNING
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Toelichting examenreglement academiejaar
Elke 7 seconden een nieuw getal
Kenmerken kansarmen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Zij alleen…...
Iedereen coach naar Jef Clement.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Welkom op onze thema-avond
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Het werken met portfolio
Ouderen + bejaardentehuizen =
Ian Stewart & Vann Joines
Ervaringen Implementatie in Nederland
Farmaceutische zorg in NCare
Een Mailtje grapjes-CS.
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Info-avond groepen 6.
Timemanagement: Druk, druk, druk!
Conceptuele en operationele analyse van perfectionisme
Motivatie & differentiatie
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Reclame Masters | Ik en reclame!
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Werkplezier; werkdruk de baas?!
Welkom op onze ouderochtend
Gaan/blijven dialyseren? Wachten op een postmortale nier?
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Transcript van de presentatie:

Psychologische controle Waarom maken leerkrachten er wel eens gebruik van?

PC: Omschrijving Subtiel druk leggen op leerlingen : - schuldinductie - ontgoocheling uiten - voorwaardelijke erkenning - angstinductie - vernedering

PC: Gevolgen DESASTREUS! - welzijn - leren - motivatie

PC: Voorkomen “Ik laat duidelijk merken dat ik me persoonlijk gekwetst voel als mijn leerlingen niet voldoen aan mijn verwachtingen.”  43% “Ik maak dat mijn leerlingen zich schuldig voelen als ze mij ontgoocheld hebben.”  31%

PC: Waarom? (1) PC = druk leggen op lln. druk ervaren van bovenaf van binnenuitvan onderaf directeur, zichzelf leerlingen collega’s, ouders

PC: Waarom? (2) van bovenaf van binnenuitvan onderaf directeur, zichzelf leerlingen collega’s, ouders perfectionisme gecontroleerde motivatie adaptiefmaladaptief

PC: Waarom? (3) van bovenaf van binnenuit van onderaf PC maladaptief perfectionisme gecontroleerde motivatie

PC: Waarom? (4) van bovenaf van binnenuit van onderaf PCburnout

PC: Waarom? (5)  participanten 317 leerkrachten A.S.O. Responsrate = 65% jaar 40% bachelors - 60% masters

PC: Waarom? (6)  resultaten

PC: Waarom? (7)  resultaten

PC: Samenvatting (1) Druk van binnenuit (maladaptief perfectionisme) is gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle; gedeeltelijk door het ontwikkelen van burnout.

Samenvatting (2) Druk van bovenaf is gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle door het ontwikkelen van burnout.

Samenvatting (3) Druk van onderaf (gecontroleerde motivatie van de leerlingen) is niet gerelateerd aan het gebruik van psychologische controle.