Twee paradigma’s Positivism Person centered. ENHCC ‘Multi-linguality’ Working in complex and continuously changing healthcare systems, chaplains, like.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Chantal Bergers 7 februari 2013
Advertisements

Een plek voor zingeving en spiritualiteit
AnaXis – uw internet à la carte Entrepeneurship vs Intrapeneurship.
Visie, missie en kernwaarden
Schrijven vanuit meertaligheid
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Wim Smeets Reflectie door Annemie Dillen
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Communiceren op maat Ethische overwegingen bij geestelijke verzorging in het dossier     Martin Walton Universitair docent geestelijke verzorging.
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Congres Appreciative Inquiry
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!” Ubuntu ”Ik ben omdat jij bent…!”
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Expertise gerichte geestelijke verzorging: Kansen voor binnen én buiten de muur Jan Willem Uringa Geestelijk verzorger, afdelingshoofd MMW, CT & GV.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Reducing antibiotics on farmlevel
Noodzakelijkheid als pakket critrium / uitkomst
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
blijf bidden! keep praying!
Webinar Registratie in elektronische patiëntendossiers
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Twee paradigma’s Positivism Person centered

ENHCC ‘Multi-linguality’ Working in complex and continuously changing healthcare systems, chaplains, like all professionals, need professional training, including knowledge of and a critical attitude towards the system. Chaplains should be able to explain the specific nature of their work in a common language that is understandable for all people involved in the care system and in wider society.Chaplains should be ‘multilingual’.

JCAHO  Q: Does the Joint Commission specify what needs to be included in a spiritual assessment? A: No. Your organization would define the content and scope of spiritual and other assessments and the qualifications of the individual(s) performing the assessment. Examples of elements that could be but are not required in a spiritual assessment include the following questions directed to the patient or his/her family:  Who or what provides the patient with strength and hope?  Does the patient use prayer in their life?  How does the patient express their spirituality?  How would the patient describe their philosophy of life?  What type of spiritual/religious support does the patient desire?  What is the name of the patient's clergy, ministers, chaplains, pastor, rabbi?  What does suffering mean to the patient?  What does dying mean to the patient?  What are the patient's spiritual goals?  Is there a role of church/synagogue in the patient's life?  How does your faith help the patient cope with illness?  How does the patient keep going day after day?  What helps the patient get through this health care experience?  How has illness affected the patient and his/her family?

Vooraf  Geen onderscheid tussen registratie en rapportering zoals verzorgenden  Registratie= geheel van vormen die pastores gebruiken om informatie over patiënten, cliënten en bewoners bij te houden en in min of meerdere mate te delen met anderen

Vooraf  Twee vragen Doen en mogen=fundamentele vraag Hoe en voor wie= praktische vraag  Presentatie: Uitgaan van noodzaak tot registratie  Perspectief van de verschillende sectoren niet uit het oog verliezen

1. De noodzaak tot registratie  ‘De pastor is visueel zo onzichtbaar geworden voor de patiënt dat men er zelfs niet aan denkt om met zijn/haar vragen een beroep op deze persoon te doen’  Uit interview stagiair pastor met hoofdverpleegkundige (2009)

1. De noodzaak tot registratie  Onderliggende fundamentele bezorgdheid: Op de kaart willen blijven Aantonen dat pastores ook bijdragen aan de totaalzorg  Wat is dan die bijdrage? Professionaliteit=vermogen om deze te verwoorden

1. De noodzaak tot registratie  Draagt bij aan de kwaliteit van zorg voor de patiënt, cliënt of bewoner Bijvoorbeeld: bewoner niet vergeten of verhaal cliënt niet vergeten  Draagt bij aan ontwikkeling eigen professionaliteit: Invloed op denkproces: wat doe ik hier? Bezinning op en sturing van praktijk Wat is mijn specifieke bijdrage?

1. De noodzaak tot registratie  Naar beleid en samenwerking: middel om eigen discipline te profileren ten opzichte van andere disciplines

1. De noodzaak tot registratie  Kritische stemmen: Registratie situeert zich in de spanningslijnen tussen integratie en vrijplaats. Het is een middel en geen doel op zichzelf Er is een deel van het pastoraat dat niet registreerbaar is Risico voor ambts- of beroepsgeheim Instrument tot externe controle en inspraak?

2. Vormen van registratie  Zoveel vormen van registratie als er pastores zijn (opmerkelijk voor ons beroep) – geen consensus  Waaier gaande van checklists tot narratieve registratie en alles er tussenin.  Elektronisch of schriftelijk

2. Vormen van registratie  Criteria om naar vormen te kijken: verhogen kwaliteit van zorg voor patiënt, cliënt of bewoner Verhogen van disciplinaire samenwerking Verhogen van interdisciplinaire samenwerking (integratie)

2. Vormen van registratie  Andere criteria: Ethisch en juridisch Ethische en juridische vraagstelling stijgt naar de vorm: voor mezelf – voor mijn collega’s - interdisciplinair

2. Vormen van registratie  Voor mezelf Absoluut! Vooral naar chronische patiënten, terugkerende cliënten en bewoners toe Doel: bijhouden van hun verhaal Criteria: Kwaliteit van zorg V Disciplinair Interdisciplinair

Voorbeeld  Mevrouw Z  Man overleden aan longkanker in 2003  Gemis nog pijnlijk  2 dochters, vooral jongste neemt zorg op  Werkte in groentewinkel  Kan niet meer naar kerk, laat buurvrouw regelmatig kaars branden  Zin uit gesprek: alleen is maar alleen  Bezocht op :

2. Vormen van registratie  Voor het beleid Transparant maken van activiteiten Numeriek registreren Aanvoelen: dit moet meer zijn Welk kader hiervoor gebruiken? Criteria: Kwaliteit van zorg Disciplinair Interdisciplinair naar integratie V

2. Vormen van registratie  DISCIPLINAIR: Voor de collega’s Doel: betere opvolging van patiënten, cliënten of bewoners Vooronderstelt: Gedeelde toegang tot registratie Criteria: Kwaliteit van zorg V Disciplinair V Interdisciplinair

VOORBEELD  Wachtboek  Elektronisch of schriftelijk Mijnheer K Opname op depressie eenheid Gaat nu over naar verslavingszorg Staat open voor bezoek pastor (tweemaal bezocht) Gescheiden, 1 kind (al aantal maanden niet gezien) Drukt nood aan zingeving uit (waarom ben ik hier nog?)

2. Vormen van registratie  INTERDISCIPLINAIR: Voor andere zorgverleners Uit zorg voor patiënt, cliënt, bewoner Pastoraat zichtbaar maken Bijdrage verwoorden in verstaanbare taal Integratie en professionaliteit Criteria: Kwaliteit van zorg V Disciplinair V Interdisciplinair V

Vormen van registratie  Pleidooi voor functioneel narratieve interdisciplinaire registratie Functioneel: niet naar inhoud, maar naar handelingen, resultaten en verantwoordelijkheid Narratief: kort en bondig, in volzinnen Interdisciplinair: zichtbaar voor andere disciplines

Kapstokken voor functionele registratie  Reden bezoek Aanvraag Verwijzing Selectie pastor Domino

Kapstokken voor functionele registratie  Korte diagnose Hoe treffen we pt aan en wat willen we hierover doorgeven aan team?  Pt bezorgt over sterven tijdens operatie  Bewoner uit bezorgdheid over zorg voor echtgenote na zijn dood  Familie van pt zegt goed omringd te zijn  Pt zegt angstig te zijn rond verloop behandeling

Kapstokken voor functionele registratie  Interventies pastor  Ritueel  Gebed  Actief luisteren  Bemoediging  Ondersteuning  …

Kapstokken voor functionele registrtaie Kapstokken voor functionele registratie  Resultaten Kort beschrijven van impact interventies  Patiënt voelt zich opgelucht  Patiënt is tevreden  Patiënt is minder angstig  Patiënt heeft opnieuw zin ontdekt  Patiënt voelt zich ondersteund  Patiënt heeft sterke emoties kunnen uiten

Kapstokken voor functionele registratie  Plan – verantwoordelijkheid pastor Vermelden doorverwijzing Opnemen nazorg Opvolgen

VOORBEELD  Pt is geagiteerd (onrustig, opgejaagd gedrag) over stervende kamergenote. Pt voelt zich aangesproken verantwoordelijkheid op te nemen in afwezigheid familie en zorgverleners. Pastor bespreekt zin en onzin van verantwoordelijkheid opnemen in leven van pt. Pt is rustiger. Pastor volgt vandaag op.

VOORBEELD  Gepland gesprek met pt. Pastor peilt naar proces van zin zoeken, geven en beleven van pt tijdens lange revalidatie. Belangrijkste spirituele coping mechanismen zijn optimistische levenshouding, leren van anderen, geloof om van daaruit goed mens te zijn. Krachtbronnen werden door pastor bevestigd. Pastor volgt op.

Citaat ‘Narrative windows, where the chaplain writes a succint summary of the encounter, are not for revealing a patient’s confidential information, but to give a general sense of their state of mind. If, for instance, a patient asks a chaplain to help with life review, it’s a signal that the person knows he is dying – important information for the doctor or nurse.’ (Vision 7, January 2008)

Opmerking  Pastores uiten verlangen om de verschillende vormen van registratie te combineren Elektronisch: voor mezelf, voor collega’s, voor interdisciplinair team (apart toegankelijk) Schriftelijk: voor mezelf en voor interdisciplinair team Moet handig en bruikbaar zijn (beperkt in tijd) Belangrijk: onderscheid tussen verschillende info- stromen en goede samenwerking IT persoon

3. Perspectief van voorziening  Tot nu toe vanuit perspectief van de pastor, maar er is ook perspectief voorziening Gedeeld beroepsgeheim Transparantie Aantonen meerwaarde

4. Perspectief vanuit verzorgende  Verzorgende doet (basis)deel van pastorale diagnostiek  Voordeel: aanwakkeren van spirituele competenties andere zorgverleners – integratie vanuit ander perspectief  Nadeel: investering  Opkomend onderzoek en Angelsaksische literatuur, bijvoorbeeld in kader van elektronisch Patient Needs Assessment

5. Diversiteit in registratie  Een heel aantal modellen op de markt: 95 % bevat narratieve ruimte- ‘je kunt niet tellen zonder te vertellen’

Besluit  Opzetten nieuwe registratie: Bezint eer ge begint (waarom) Rekening houden met wat er al is (aansluiting) Keep it simple and small Werken met weerstanden Rationele aanpak Stap voor stap Training en bekendmaking

Besluit  Een grotere uitdaging dan registreren van medicatie of polsslag  Een weg tot bijdragen aan kwaliteit van zorg op zichtbare wijze  Integratie door elektronisch of papieren spoor dat zorgt voor herkenning en doorverwijzen  Manier om professionaliteit te verhogen door gebruik van taal

Besluit  Een deel van het pastoraat blijft onbenoembaar, een deel is benoembaar. Waarde van het benoembare= spoort aan tot erkenning, verwijzingen, betere kwaliteit van zorg  Controle mechanisme voor pastor zelf

Besluit  Voedingsbodem voor leren over een hele groep: ordening – communicatie – predictie. Vanuit ervaringskennis interventies ontwikkelen.  Belangrijk voor de toekomst van het beroep