Dyslexie en het eindexamen Engels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sinds 1959 heeft deze rally van Oldtimers plaats tussen Barcelona en Sitges. Since 1959, has this rally of Old-timers place between Barcelona and Sitges.
Advertisements

1 Music by Elton John Candle in the wind (England's rose)
Let me tell you about... (De Voltooid Tegenwoordige Tijd)
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Vragend en Ontkennend maken
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
The Passive De lijdende vorm in het Engels, lastiger, en helaas meer gebruikt dan in het Nederlands.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Instructie grammatica
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Definities: Present Simple en Past Simple
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Present Simple & Present Continuous
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
International Primary Curriculum
25 Ways To Be Healthier. 25 Manieren om Gezonder te leven. click.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Dictionary Skills!?.
Transcript van de presentatie:

Dyslexie en het eindexamen Engels Drs. Rinie Hoeks-Mentjens Rinie Hoeks

Indeling lezing De relatie Dyslexie, Engels en het eindexamen Ondersteuning: waar vooral? Lezen en vocabulaire Rinie Hoeks

Dyslexie en onderwijstype Aantallen eindexamenleerlingen met dyslexie in VO VMBO ca. 19% (1op de 5 ll.) HAVO ca. 10% (1 op de 10 ll.) VWO ca. 5% (1 op de 20ll.) Bron: PON, Tilburg 2010 Rinie Hoeks

Resultaten kernvakken Resultaten CSE 2011van de 3 kernvakken in percentages Bron: CITO 2011, 1e tijdvak Conclusie: niet alleen dyslecten hebben problemen met Engels Nederlands < 5,5) Engels <5,5 (gem. Wiskunde Vmbo GT 30% (gem. 6) 26% (gem. 6,5) 33% (gem. 6%) Havo 27% 31% (gem. 6,1) (gem. 6,3) Vwo 23% (gem. 6,2) gem.6,1 25% Rinie Hoeks

Verwachte extra zakpercentages vanaf 2012 Bij ongewijzigde aanpak: VMBO 2,5% HAVO 9,2% VWO 8,4% Ondersteuning c.q. andere aanpak is hard nodig (ook voor niet dyslecten) Rinie Hoeks

Moedertaalverwerving De taalverwerving is voltooid voordat een kind met lezen en schrijven te maken krijgt. Ook kinderen die later dyslectisch blijken te zijn hebben leren luisteren en spreken in hun moedertaal. (Engelse) kinderen van 7 jaar beschikken over een woordenschat van ca 5000 ‘ rootwords’. Iets vertellen over grootte woordenschat moedertaal 6 jarigen(ca.5000), uitspraak en betekenis bekend; grammaticaregels zijn verworven,. Various sources now suggest that by the end of grade two, an average child knows about 6000 root word meanings (Anglin, 1993; Biemiller, 2005; Nagy and Scott, 2001). This count of root words includes word forms with different meanings, e.g. lean (slant to the side) and, lean (without fat); but does not include "derived forms", e.g. leans, leaner, etc.). Rinie Hoeks

Het Alfabetisch Principe Voorwaarden lezen en schrijven 1. Auditieve discriminatie (bad-bat; bad-bed) 2.Categorisatie (bewustzijn van de gehoorde klank: bear- pear) 3.Analyse en synthese (d-eu-r-k-n-o-p; b-ir-th-d-ay) 4.Klanktekenkoppeling 5.Klemtoon horen (EN: con’duct – ‘conduct) 6.Goed werkgeheugen voor klanken 7.Regelkennis Rinie Hoeks

Wat is dyslexie? Problemen met het verwerken van taalklanken: 1. Moeite met auditieve discriminatie en het doorzien van klankstructuur in woord 2. Moeite met manipuleren van taalklanken (fonemen) 3. Koppelen van foneem aan grafeem gaat moeizaam (m.a.w.: problemen met het (alfabetisch ) schrift !) 4. Problemen met directe herkenning geschreven woorden (automatisering) Dyslexie is: problemen hebben met het geschreven woord! Dyslexie staat los van intelligentie Ad 1.Bijvoorbeeld het benoemen de klanken in de juiste volgorde:/straat/ . Het nazeggen van langere woorden; ‘definitief’ , ‘activity’, Ad 2. Opdrachten zoals: vervang de laatste letter in /schaar/ door een /f/ leveren problemen op Ad 3. Vooral als er meer mogelijkheden zijn: NL/ɣ/ = <ch> of <g>? FR/e/ = <ai>, <est>, <è >,… (mais, il est, mère) ? EN<o> = /u:/ in (do), /ǝu/ in (go), /o/ in (hot), /ᴧ/ in (son) Du: /oi/ = eu (heute) of äu (Häuser) Rinie Hoeks

Dyslexie en moedertaal LAND Japan China Duitsland Nederland Frankrijk Engelstalige gebieden PERCENTAGE 0,9% 1 - 2% 2- 4% 8% - 10% 10 % 20% Rinie Hoeks

De orthografie van het Engels Alfabetisch schrift 44 klanken – 26 letters Spelling nooit officieel vastgelegd Van klank naar teken is niet hetzelfde als van teken naar klank Zie gedichten handout 1120 lettercombinaties* Geen spellingonderwijs! * American Association For The Advancement Of Science (2001, March 16). Dyslexia Study In Science  Highlights The Impact Of English, French, And Italian Writing Systems. Rinie Hoeks

Extra ondersteuning: waar? Het geschreven woord Lezen Zowel in SE als in CSE: tekstboeken, werkboeken, woordenlijsten, toetsen, opdrachten spreekvaardigheid, luistertoetsen, leesboeken, gedichten, eindexamenteksten Schrijven* Alleen SE: WB opdrachten, bookreports, brieven * wel in CSE voor vmbo GT Lezen is belangrijkste vaardigheid! Hulp bij decoderen is nodig! Het gesproken woord Compensatiemogelijkheden Maar dan wel voldoende gelegenheid tot oefenen! Rinie Hoeks

(technisch)lezen:decoderen Twee systemen 1. Een rechtstreeks lexicaal systeem: - Hier worden opgeslagen woorden meteen geactiveerd in het Mentale Lexicon. Dus ook het *klankbeeld en betekenis! - Hiermee lees je geautomatiseerde woorden. - Snelheid is mogelijk: 450 woorden per minuut. 2. Een regel/analogiesysteem: - Het *klankbeeld wordt geactiveerd naar analogie van lexicale ‘buren’ of teken-klankkoppeling - Geschikt voor regelmatige woorden en onbekende woorden. - Kennis van K-T regels is essentieel. - Kost veel energie. Akoestische informatie is nodig voor beide routes:de klank van een woord is nodig om toegang tot de betekenis te krijgen * Rinie Hoeks

Decoderen(vervolg) 1. Letterreeks (s-l-a-u-g-h-t-e-r/l-a-u-g-h-t-e-r) Het hardop uitspreken van letters is niet genoeg. De letterreeks moet opgedeeld in spellingpatronen: slaughter/laughter 1. Letterreeks (s-l-a-u-g-h-t-e-r/l-a-u-g-h-t-e-r) 2. Spellingpatronen ( sl–augh–t-er/l-au-gh-t-er 3. Fonemische representatie /’sl-ɔ:-t-ǝ/ ; /‘la:-f-t-ǝ/ 4. Akoestische representatie 5. Betekenis Rinie Hoeks

Lezen en het eindexamen Benodigde passieve woordenschat voor Citoteksten VMBO ca. 3000 woordfamilies HAVO ca. 5000 woordfamilies VWO ca. 7000 woordfamilies Aantal woordfamilies voor integrale Engelse leestekst: 12.500 Omvang woordenschat volwassene: 25.000 >> Rinie Hoeks

Woordenschat en tekstdekking 300 basiswoorden 65% 1000 basiswoorden 70% 2000 basiswoorden 80% = voldoende voor productieve vaardigheden! Drempelwaarde tekst - tekstdekking ca. 80% Raadstrategieën effectief - tekstdekking 98% (!) Rinie Hoeks

Tekstdekking 300 basiswoorden Prof Frith found that when asked to read words and pronounceable non-words, English speakers took longer to begin reading each word, and were even slower when they had to apply a pronunciation to a made-up word. The fact that the native Italian speakers were quicker on the draw was consistent with the idea that Italians could rely on a sure set of rules for translating letters into sounds, whereas the English-speaking volunteers had to work out what the meaning might be before they could settle on a pronunciation. 88 woorden totaal Tekstdekking 62,5% Rinie Hoeks

70% Tekstdekking The danger of …. has been making ….recently, and now a new ….shows heavy ….are more likely to be …. than their ….peers. The study ….other ….that …… ..are more ….to be the ….of ….. About …. of kids in the USA ….too much. ….at the ….of Michigan-Ann Arbor ….the …. …. of 821 …. ages 8 to 11. The …., ….today online in …., found that …. ….were more likely to be ….than ….peers, regardless of …., race, ….status, school demographic …., social ….or academic ….. Rinie Hoeks

80% tekstdekking The danger of …. has been making ….recently, and now a new ….shows heavy kids are more likely to be picked on than their …. peers. The study ….other …. that chubby children are more likely to be the ….of ….. About …. of kids in the USA …. too much. Researchers at the …. of Michigan-Ann Arbor analyzed the …. …. of 821 …. ages 8 to 11. The study, ….today online in …., found that …. children were more likely to be …. than …. peers, regardless of gender, race, ….status, school demographic …., social skills or academic ….. Rinie Hoeks

90% tekstdekking The danger of ….has been making ….recently, and now a new study shows heavy kids are more likely to be picked on than their normal-weight peers. The study confirms other ….that chubby children are more likely to be the victims of .... About ….of kids in the USA weigh too much. Researchers at the university of Michigan-Ann Arbor analyzed the …. …. of 821 children ages 8 to 11. The study, reported today online in …., found that …. children were more likely to be bullied than normal-weight peers, regardless of gender, race, socioeconomic status, school demographic profile, social skills or academic achievement. Rinie Hoeks

100% tekstdekking The danger of bullying has been making headlines recently, and now a new study shows heavy kids are more likely to be picked on than their normal-weight peers. The study confirms other research that chubby children are more likely to be the victims of bullying. About one-third of kids in the USA weigh too much. Researchers at the University of Michigan-Ann Arbor analyzed the bullying incidents of 821 children ages 8 to 11. The study, reported today online in Pediatrics, found that obese children were more likely to be bullied than normal-weight peers, regardless of gender, race, socioeconomic status, school demographic profile, social skills or academic achievement. Rinie Hoeks

Conclusies 1. Luisteren en spreken ontwikkelen ter compensatie 2. Hulp bieden bij technisch lezen Klank-tekenkoppeling: spellingonderwijs liefst in de onderbouw Automatisering: luisterlezen (volgende dia) 3. Aandacht voor woordenschat (dia 23) Welke woorden ? Hoeveel woorden? Hoe ? 4. Eindexamen met auditieve ondersteuning en tijdsverlenging Rinie Hoeks

Hulp bij technisch lezen/decoderen “Luisterlezen”: gebaseerd op 2000 basiswoorden decoderen ondersteund door audio Aandacht voor de eerste 2000 basiswoorden ondersteunt: Spreekvaardigheid Schrijfvaardigheid Luistervaardigheid Drempelwaarde leesteksten Zelf teksten screenen op frequentie: http://www.lextutor.ca/vp/eng/ (voorbeeld: volgende dia) Rinie Hoeks

Frequentieverdeling Hundreds of young people are expected to go to Westminister today to tell MPs that the UK riots were 'Not In Our Name' Hundreds of young people are expected to gather at Westminister Central Hall today for Not In Our Name - an event organised to show that most UK kids are against the riots. The event was organised by several UK youth charities after seeing how much blame and bad press kids were getting after the riots. The event aims to bring together young people who want to be a part of the solution and create a positive response that they can take back to their communities. On their website the organisers say that the event will "reveal to the country and the world the real face of London youth: motivated, articulate, law-abiding and committed to achieving success.” 79,14% (1e 1000); 2,88% (1e 2000); 5,76% (academic words) 12,23% (off list) Zie: http://www.lextutor.ca/vp/eng/ Rinie Hoeks

Uitbreiding woordenschat Intentioneel: lijsten leergang bewuste selectie *beperkt in omvang sneller maar oppervlakkiger vaak te weinig contex Incidenteel: lees- en luisterteksten, boeken, *readers (auditieve ondersteuning !) ‘toevallige’ ontmoetingen in zinvolle context vele herhalingen (redundancy) langzamer maar diepere inbedding *grotere omvang Regelmatig lezen betekent ook: ondersteuning voor tekstbegrip, spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid *Zie handout Rinie Hoeks

Effectief leesprogramma Readers op basis van woordaantallen Blijf binnen dezelfde serie! Alleen met audio erbij! Ca. 5 titels per level Regelmatig lezen: geen grote ‘gaps’ tussen de leeservaringen Beginnen in de brugklas! Verkrijgbaar bij www.practicum-educatief.nl Rinie Hoeks

Hartelijk dank voor uw aandacht Heeft u vrageN? www.dyslexie-en-vt.org Rinie Hoeks