CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Leiding geven aan projecten Commercie en subsidie.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Winter 2008 Storytelling Experience Economy Toine Nagel.
Over consumenten, gedrag en marketing
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
huiswerk Studiedossier bespreken opdracht Vergaderen
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Hoofdstuk 3: Aan het werk
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
VAKBEURS PUBLIEKE EVENEMENTEN. FESTIVAK Vakbeurs voor publieke evenmenten Verschillende seminars over alle aspect Veiligheid, marketing, materialen etc.
Hoeveelheidsaanpassing II
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Het nut van Business Planning
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? Kostprijzen Wat zijn kostprijzen? Wat zit er in de kostprijs? Urenkostprijs Manurentarief.
Hoofdstuk 6 Productie.
Pag 90 t/m 106. Wat gaan we doen vandaag? Huiswerk af? Controle………. Huiswerk voor maandag 11 april: Opgave 1t/m 6 pag. 98 Terugblik op vorige week, werken.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom Havo 5..
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Les 5: Het marketingplan
Begroten & Budgetteren
Welkom Havo/vwo 3..
Vmbo 2 economie Goede producten?
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Les 4: iedereen is anders
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy

Agenda les 5 Agenda Inleveren opdracht 1 en presentaties Stadia bij Belevenisconcepten Business case Belevenisconcept Presentaties opdracht 1 Afsluiting

Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëeren van belevenissen Progression of economic value, Pine & Gilmore

Een voorbeeld

Westin experience We gaan zo een filmpje bekijken over Westin hotel Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept?

Filmpje

Businesscase Bij ieder concept dien je je af te vragen welke waarde wordt toegevoegd en waar het geld mee wordt verdiend Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten

Vergelijk twee bedrijven uit de culinaire branche & Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel Opdracht Businesscase: tweetallen

Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase

Drie generaties belevenisconcepten Generatie 1 : Volledige controle (regie) door bedrijf, Circustheater Tarzan

Drie generaties Generatie 2 : Co creatie, Lego Factory

Drie generaties Generatie 3 : Zelfsturing, Red Bull Music Academy

HHH, Bejing

Oefening Vorm een groepje en lees ook: 00ac71951a48c457.html 00ac71951a48c457.html Wat zijn de ingredienten waardoor HHH een belevenis is? 10 minuten uitwerken, 5 minuten bespreken

Co-creatie en beleving Hoe betrek je klant bij bedrijf (co creatie)? En hoe ben je als bedrijf in “gesprek” met de klant Denk ook aan alle mogelijk contactmomenten met de klant (brand touchpoints van vorig kwartaal)

Co-creatie en beleving

Oefening in groepje Lego en Co creatie -Bezoek o.a. -Waarom is dit een vorm van co-creatie? -Welk belang heeft Lego hierbij? -Welk belang heeft de klant hierbij? -Op welke manieren onderhoudt Lego de dialoog/contact met de klant? Tip gebruik het model van de brand touchpoints -15 minuten en 10 minuten bespreken

Afsluiting Vragen? Tot na de Kerst! 2d en 2e: Presentaties opdracht 1 op 5 januari! / Weet / Werkcollegeswww.Prospective.nl

Fijne kerstvakantie