CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2009 Stadia bij Belevenisconcepten, Business case en Belevenisconcept Experience Economy
Agenda les 5 Agenda Inleveren opdracht 1 en presentaties Stadia bij Belevenisconcepten Business case Belevenisconcept Presentaties opdracht 1 Afsluiting
Concurrentiepositie Prijs Het winnen van grondstoffen Het produceren van goederen Het leveren van diensten Het creëeren van belevenissen Progression of economic value, Pine & Gilmore
Een voorbeeld
Westin experience We gaan zo een filmpje bekijken over Westin hotel Daarna proberen we met zijn allen antwoord te geven op de volgende vragen: 1.Hoe creëert dit bedrijf een belevenisconcept?
Filmpje
Businesscase Bij ieder concept dien je je af te vragen welke waarde wordt toegevoegd en waar het geld mee wordt verdiend Dit geldt uiteraard ook voor belevenisconcepten
Vergelijk twee bedrijven uit de culinaire branche & Neem per bedrijf ruim 10 minuten de tijd Beantwoord voor de twee bedrijven de volgende vragen: Kosten Welke kosten maken beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Denk aan ruimte, machines, ingrediënten, personeel Opdracht Businesscase: tweetallen
Inkomsten (omzet) Welke inkomsten realiseren beide bedrijven? Specificeer per dag, zo nauwkeurig mogelijk in euro’s. Zijn de inkomsten aan een maximum gebonden? Winst (= omzet minus kosten) Wat houdt het bedrijf over, als je kosten van inkomsten aftrekt? Hoeveel klanten moeten zij per dag hebben om quitte te draaien? (Break even point). Zijn sommige productcategorieën winstgevender dan andere? Concurrentie Welke klanten komen bij het bedrijf? Welke andere bedrijven bieden dezelfde diensten aan, en zijn zij daardoor ook concurrenten van Beddingtons en Febo? Bedrijfsrisico Welk bedrijf loopt het grootste risico failliet te gaan? Opdracht Businesscase
Drie generaties belevenisconcepten Generatie 1 : Volledige controle (regie) door bedrijf, Circustheater Tarzan
Drie generaties Generatie 2 : Co creatie, Lego Factory
Drie generaties Generatie 3 : Zelfsturing, Red Bull Music Academy
HHH, Bejing
Oefening Vorm een groepje en lees ook: 00ac71951a48c457.html 00ac71951a48c457.html Wat zijn de ingredienten waardoor HHH een belevenis is? 10 minuten uitwerken, 5 minuten bespreken
Co-creatie en beleving Hoe betrek je klant bij bedrijf (co creatie)? En hoe ben je als bedrijf in “gesprek” met de klant Denk ook aan alle mogelijk contactmomenten met de klant (brand touchpoints van vorig kwartaal)
Co-creatie en beleving
Oefening in groepje Lego en Co creatie -Bezoek o.a. -Waarom is dit een vorm van co-creatie? -Welk belang heeft Lego hierbij? -Welk belang heeft de klant hierbij? -Op welke manieren onderhoudt Lego de dialoog/contact met de klant? Tip gebruik het model van de brand touchpoints -15 minuten en 10 minuten bespreken
Afsluiting Vragen? Tot na de Kerst! 2d en 2e: Presentaties opdracht 1 op 5 januari! / Weet / Werkcollegeswww.Prospective.nl
Fijne kerstvakantie