College 1, jaar 2, Zomer 2010 Customer insights Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
College 2, jaar 2, Zomer 2009 Waardecreatie (Aangepast programma voor deeltijd studenten) Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 1, Winter 2009
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Docent medmec = Wil Adolfs
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Mail:
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Marketing .
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 1, Winter 2009
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
College 3, jaar 2, Zomer 2010 Introductie Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 5, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Winter 2009
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
MedMec01-2 Les schema per week
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Transcript van de presentatie:

College 1, jaar 2, Zomer 2010 Customer insights Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel

Agenda Weekindeling Zomerkwartaal Beoordeling Zomerkwartaal Leerdoelen deze les Stukje achtergrond over Customer insights Aan de slag Huiswerk

Weekindeling Zomerkwartaal Lesweek 1: Customer Insights + Hoorcollege Customer Insights Vakantie Lesweek 2: Waardecreatie Lesweek 3: Introductie Businessmodellen Lesweek 4: Projectles: concepten bespreken Inleveren individuele opdracht Lesweek 5: Nieuwe businessmodellen + Gastcollege Lesweek 6: Het pitchen van een businesscase Lesweek 7:Nieuwe businessmodellen + Hoorcollege Lesweek 8:Groepspresentaties opdracht Lesweek 9:Feedbackles

Beoordeling Zomerkwartaal Twee opdrachten die elk voor 50% meetellen, opdrachten staan in de modulewijzer Opdracht 1 - Individuele opdracht, inleveren in lesweek 4 Opdracht 2 – Groepsopdracht, LET OP presentaties vinden plaats in week 8 Toepassing kennis uit hoorcolleges wordt expliciet meegenomen in de beoordeling!

Opdracht 1 Leerdoel: Achterhalen heldere customerinsights Als je niet kunt observeren, dan kom je ook nooit achter de echte customerinsights. Volgens Roland van Kralingen, marketeer, moeten bedrijven “zich gedragen als Madonna, die al meer dan twintig jaar de signs of the times herkent en haar identiteit daaraan aanpast.” In deze opdracht ga je op zoek naar de succesfactoren en de customer insights van Hema, Coca Cola, Harley Davidson, Marlies Dekkers, Apple of Starbucks (je kiest dus 1 merk). Met deze bagage schrijf je een kort advies voor een merk dat het in jouw ogen “slecht doet”. De gevonden insights voor het merk naar eigen keuze werk je uit in 8 visuals waarop maximaal 5 woorden worden gebruikt. Iedere visual dient krachtig te communiceren zowel in beeld als tekst. Het advies voor het “slecht presterende merk “werk je uit in een paper van maximaal 250 woorden (excl. bronvermelding).

Opdracht 1 Beoordelingscriteria: Visuals Insights merk (4 punten) Hoe relevant zijn je visuals? Wat is de communicatieve waarde? Advies “slecht merk” (4 punten) Hoe is je advies onderbouwd, hoe bouw je de gevonden argumenten om naar een visie en een advies? Rapportagetechniek (2 punten) Bronnenvermelding, leesbaarheid, spelling, verzorgd, stijl, gedrag Randvoorwaarden Je levert je werk in kleur geprint in. Aan je tekst niet je een apart voorblad vast. In de linkerbovenhoek staan je voor- en achternaam, studentnummer en klas. Boven aan je tekst staat in één regel je voornaam, achternaam, studentnummer en klas. Tevens publiceer je je opdracht online in PDF formaat op je studentenspace in een apart mapje Creatieve Marketing met als naam: CRM2Z09_opdracht1

Leerdoelen deze les Na deze les: Begrijp je wat customer insights zijn Ben je in staat customer insights te achterhalen, te benoemen en te gebruiken

De ontdekking van Customer Insights De ware ontdekkingsreis is geen speurtocht naar nieuwe landschappen, maar het waarnemen met nieuwe ogen. Marcel Proust, Franse Filosoof

Poging tot definitie Customer insight is een nieuw uniek klantinzicht dat de bron vormt voor een nieuw aantrekkelijk onderscheidend concept Het achterhalen van deze insights lukt je niet meer op basis van klassiek marktonderzoek

Poging tot definitie Zo was voor de Senseo de customerinsight: - ‘De (single) koffieleut, wil net als in het café, elke keer een verse kop koffie van constante kwaliteit, liefst voorzien van een laag schuim’

Opdracht 15 minuten Vorm tweetallen en formuleer het customer insight van: Cup-a-Soup Valess Geox schoenen + Bedenk zoveel mogelijk inspiratiebronnen voor het achterhalen van customer insights

Customer insights -Het is niet alleen belangrijk te weten waarom consumenten een bepaald product wel kopen, maar juist ook waarom ze het niet zouden kopen -Hoe zit dat bij Coca Cola Zero?

Customer insights -Mannen vinden Coca Cola Light te vrouwelijk -Daarom werd een stoerder uitziende drank geintroduceerd -De insight is hier de reden waarom mannen Coca Cola light niet kopen

Henry Ford ( van de auto’s) “If I had listened to consumers, they would have asked me to build a faster horse” Wat zegt deze uitspraak jullie?

“A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them…”

Steve’s quote Wat zegt de uitspraak van Steve jullie?

Steve’s quote By the way hij is van Apple

Hoe formuleer je insights? De doelgroep formuleert over het algemeen geen insights Dat moet je zelf doen als marketeer Je doet dat op basis van customer understanding, afgeleid uit wat je de doelgroep hebt horen zeggen en zien doen Laat je vooroordelen varen en kruip echt in de huid van je doelgroep!

Inzicht.. Inzicht INZICHT Consumenten zullen nooit zeggen dat ze behoefte hebben aan light bier als het niet bestaat Consumenten vertellen wel dat bier dik maakt

Nokia -Van het customerinsight Connecting People heeft dit bedrijf haar alles onderscheidende positionering van gemaakt waar ieder nieuw product op terug is te voeren Bekijk maar eens: vM&feature=related

Inzicht.. Inzicht INZICHT Insights leiden tot nieuwe behoeften waardoor nieuwe producten kunnen worden ontwikkeld en waarop merken verder doorontwikkeld kunnen worden.

Inzicht achter succes van: Wat is het inzicht achter het succes van: -Ikea -Hema -Starbucks -Dove -Magnum 15 minuten in tweetallen nadenken, daarna 10 minuten plenair bespreken

Doe je voordeel met.. In de modulewijzer is een aantal links naar artikelen en websites opgenomen. Doe er je voordeel mee dit seizoen.

Tot slot Begin vast met opdracht 1 !

Vragen? Download college en modulewijzer via: