Onderzoek naar leren lezen en spellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Radboud Universiteit Nijmegen
Radboud Universiteit Nijmegen
Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
Groep 5.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Informatieavond 3 Groep 3.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
EBL: een woordeloze therapeutische aanpak
ouderavond groep 3 - lezen
Hoe volgen wij de kinderen?
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Structureel Coöperatief Leren
Welkom in groep 3 en 4.
Info avond CBS De Bargeweide
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
ouderavond groep 3 - lezen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Informatieavond Groep 6A. Programma Groepsinformatie Algemeen Rekenen Taal Spelling Estafette Schrijven Aardrijkskunde Geschiedenis Natuurkunde/ schooltuin.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Programma informatieavond groep 7
Informatieavond groep 5
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
informatieavond groep 3
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar leren lezen en spellen Prof. dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen a.bosman@pwo.ru.nl www.annabosman.eu 29 maart 2008

Hoe leer je kinderen lezen en spellen? Lees- en spellingproblemen/achterstanden Regulier basisonderwijs: 10%-15% Speciaal basisonderwijs > 70% Oorzaak is niet intelligentie of afkomst, maar instructiekwaliteit

Effectieve Instructie Het doel Voorkómen van lees- en spelling-achterstanden in Sbao (…en Bao) door Effectieve Instructie

“Zo leer je kinderen lezen en spellen” Waarmee? De methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” (ZLKLS; Schraven, 2004) ontwikkeld door drs. José Schraven

“Zo leer je kinderen lezen en spellen” Onderzoeksvraag Is de aanpak “Zo leer je kinderen lezen en spellen” beter dan andere(n)?

Deelnemende scholen X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2 School m / j anders-taligen medicijnen / diagnose 1 jaar L&S X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2 33%

Leeftijd, intelligentie en woordenschat X 6 jr 10 mnd 21 26 Y 6 jr 11 mnd 20 25 Z 7 jr 5 mnd * Leerlingen op school Z zijn gemiddeld een half jaar ouder dan op X en Y

3 leestoetsen

Letters lezen i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d u au oe j f oo ee ij ie

Woorden lezen (aantal per minuut) DMT-1 as roe sop fee bui guur oom rij heg uur kou weer zee hei lus oor vak deur aan peen kuil op wit mier eik fout hoef

Teksten lezen (AVI) jan met de kar wim gaat naar school. ik koop die roos van jou hij is al zes jaar. die zet ik in een vaas. zijn zus loes is nog geen vier. moe gaat het huis weer in. die is bij moe in huis ze zet de roos in de vaas. daar is jan met de kar. loes zit nu bij de wieg koop een roos, koop een roos! moe zet de pan op het gas. moet gaat met loes naar jan. daar gaat de bel. dat zijn pa en wim. wat is die roos mooi.

3 spellingtoetsen

Letters schrijven i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d au r t oe j f oo ee ij ie

8-woorden dictee boot riem uur gum wiel kan soep zaag

Spellingtoetsen Maart Juni 1 2 3 4 5 kip brug feest spuit markt hak bloem vuist vlieg kwast rook slee brief muts kalf teen hoest kaars kist sport klok taart wesp zus dorp trap pols kaft deuk worst kruk puist voet staart ster gesp vel rups klomp

Toetskalender Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen September November Maart Juni Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen Spellen Letters spellen 8-woordendictee Spelling

Verschillen tussen de scholen

Letters lezen (max. = 34)

DMT 1 in aantal woorden per minuut

Letters spellen (max. = 34)

8-Woorden spellen (max. = 8)

Maart-Dictees 1-3 in % correct

Juni-Dictees 4-5 in % correct

Niveaus van de scholen

Cito normen

DMT-niveaus in juni

Spellingniveaus in juni

Avi-niveaus in juni

Conclusies School X (zlkls) is veel beter dan Y en Z School X (speciaal basisonderwijs) doet niet onder voor scholen voor regulier onderwijs

Zo leer je kinderen lezen en spellen Wat s p e l l e z e n n Hoe

Het ‘Wat’ Structuur van de Nederlandse spelling gebruiken Regels (denk aan de raam/ramen of ram/rammen) Denkwijzen (oei, je hoort en j en je schrijft een i) Structuur van oefeningen doorhebben Leesoefeningen vooraf aan lezen Spellingoefening vooraf aan spellen

Het ‘Hoe’ Directe instructie Meer zintuigen gebruiken Leerkracht is model Frontale opstelling Meer zintuigen gebruiken Oog, oor, en beweging Toetsing en herhaling Elke dag dezelfde volgorde Elke dag een dictee

Succes verzekerd Dank voor uw aandacht www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl