Welkom bij de “Wateronderzoekers ateliers” De verschillende vormen van water Peter : Prof. Guy Gusman (ULB) Wateronderzoekers : Laurent, Manoël, Alex.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De FASEN en fasenovergangen van stoffen.
Advertisements

Hoofdstuk 2 Temperatuur en warmte.
Wateronderzoekers Ateliers Is water levensnoodzakelijk ? Hélain Peters : Prof. Jean-Paul Delhaye en Dr. Mounir Legssyer Laboratoire d’Agrotechnologies.
Bron afbeelding: Mieke Eggermont
We bekijken eerst gezamenlijk een introductiefilmpje
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Het Scheppingsverhaal.
Luchtdruk Luchtdruk ontstaat omdat er een dampkring rond de aarde aanwezig is Deze “Damp” wordt door de aarde aangetrokken. De “Damp” (lucht) bestaat uit.
3.3 Wolken en neerslag 3T Nask1 3 Het weer.
W H I T E M O U N T A I N S. Die naam stamt uit het verleden, door schepelingen zo genoemd, omdat deze bergketen vaak met sneeuw was bedekt, en van de.
Van waar komt onze regen ?
Verdampen.
2. De zes fase-overgangen. 3. Einde.
Wat beïnvloedt de lucht-
101° MicroGourmet EXTRA CARE.
Krachten.
Vandaag! Klimaten op Aarde (Hoofdstuk 2): Water, te veel of te weinig (paragraaf 4 blz. 34 & 35)
Title Fysica Faseovergangen FirstName LastName – Activity / Group.
verdampen in de vloeistof zelf p max p0p0 Voorwaarde voor het koken: p max ≥ p 0.
Digitale signalen.
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Pijlenketting en functie
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Faseovergangen Modeloplossingen.
Warmte.
HOOFDSTUK 5 NATUURLANDSCHAPPEN
Stoffen en hun eigenschappen
Faseovergang van stoffen Gemaakt door: Jeffrey & Guido H2C.
Natuurkunde §4.1 temperatuur en moleculen
Uitzetten en krimpen Faseovergang
Weten jullie nog wat dit is?
3T Nask1 Hoofdstuk 3 Het Weer
Fase-overgangen Fase-overgangen Fase-overgangen Fase-overgangen
Het dak van de wereld Waar gaat deze les over? Het ontstaan van bergen
Vraag en antwoord Voorbeelden en technieken
Klimaat herkennen.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
Nusret 3G1 Inhoud Hoofdstuk 1: Wat is een wolk ?
Waarnemen en bijstellen
Gemaakt door : stefan en roelof uit H2B Paragraaf 3.1 en3.2
reken met druk. Begrijp je wat druk is
Nusret 3G1 Inhoud Hoofdstuk 1: Wat is een wolk ?
DE ALPEN GEMAAKT DOOR JOYCE, MARLENA, ULUKAN EN DAYMON.
Inleiding Atmosfeer College 3
Dieren, gedrag en leefomgeving
Winterquiz De ijskoude.
1 VWO Hoofdstuk 2 Klimaat § 2-5
FASEN 1. De drie fasen. 2. De zes fase-overgangen. 3. Einde.
MIJN SPREEKBEURT GAAT OVER: WATER
De drie toestanden van water Water is enorm belangrijk voor al het leven op Aarde. Al het leven op Aarde bestaat grotendeels uit water en is afhankelijk.
Invloed klimaatverandering op waterhuishouding Texel Marcel Boomgaard 5 maart 2015.
Het Klimaat: Temperatuur, Luchtdruk en Wind, Neerslag
Scheiden van Mengsels N A S K I I klas 3.
BOSBIOTOOP FACTOREN.
Zwijsen College Test jezelf Pulsar Chemie Hfst 1.
Gemaakt door: Daisy Nillesen & Whitney van de Vin.
Klimaat: Temperatuur, luchtdruk en wind, Neerslag
Hoe ontstaat een wolk? Samenstelling van de atmosfeer.
Hoe ontstaat een wolk?. Samenstelling van de atmosfeer.
Thema Biosfeer Paragraaf 2 HET BROEIKASEFFECT.
Op sneeuwklas in Zwitserland
Koudbloedige en warmbloedige dieren
De seizoenen De jaargetijden.
HOOFDSTUK 4 HET WEER Nask leerjaar 1.
Wat gaan we vandaag doen
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de “Wateronderzoekers ateliers”

De verschillende vormen van water Peter : Prof. Guy Gusman (ULB) Wateronderzoekers : Laurent, Manoël, Alex en Nicolas

Omdat we zo zeer van sneeuw en water houden wilden we de veranderingen in de vorm van water onderzoeken

Om deze reden hebben we beslist te onderzoeken hoe de veranderingen in de vorm van water zich voordoen en nadien een poster gemaakt en een tekst opgesteld om alles aan het publiek duidelijk te maken.

We hebben het experimentarium van de ULB bezocht, om er de experimenten te ontdekken in verband met de eigenschappen van water, die kunnen getoond en verklaard worden aan het publiek.

Nadat we in boeken over fysika de verklaringen over de eigenschappen van water hadden gezocht die ons intersseerden hebben we twee experimenten uitgevoerd : Het eerste bewijst dat men water kan laten koken aan minder dan 100°C. Water op kamertemperatuur wordt onder een klok geplaatst. Met een vacuümpomp wordt de druk in de klok verlaagd, de waterdamp wordt geëvacueerd en opgevangen in een val voor vloeibare stikstof. Wanneer de druk ongeveer 5 mm Hg bedraagt, begint het water te koken. De verdamping die volgt, koelt het af en het water bevriest (zie de curve op de poster). In het tweede wordt een waterkolom sterk gekoeld. De thermometer waarmee de temperatuur aan de oppervlakte wordt gemeten en die waarmee onderin wordt gemeten, geven niet dezelfde temperatuur aan, wat het bewijs is van het verschil in waterdichtheid afhankelijk van de temperatuur (zie de curve op de poster).

De twee curves op de poster, die we in de literatuur hebben gevonden, worden gestaafd door de resultaten van de experimenten.

Onze experimenten verklaren bijvoorbeeld dat water op de top van de Mont Blanc op lagere tempertauur kookt, en op hogere temperatuur in een snelkookpan. Verder kan het opde bodem van een vijver vloeibaar blijven zelfs als het aan de oppervlakte bevriest. De waterdichtheid varieert sterk in functie van de temperatuur., de maximale waarde wordt bereikt bij 3,97 °C. Zoals men op de curve kan zien (zie poster) heeft ijs een densiteit die lager is dan 1, wat verklaart waarom ijs op het water drijft. Dit verklaart ook waarom,wanneer in de winter het oppervlak van een vijver bevriest,de watertemperatuur boven 0°C blijft in de diepte waardoor de vissen en de waterplanten beschermd zijn tegen de vorst.