Belevingswerelden dagrecreatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATUUR EN RECREATIE.
Advertisements

Presentatie Maand van de Geschiedenis
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Ruimte voor recreatie en toerisme in Brugge
Niet Klikken, Er is muziek bij Oud mogen worden is een zegen Z e z e g g e n ….
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Bezoek een sportief evenement:
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Oplossingsgericht coachen
De HR-Businesspartner als servant-leader
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Workshop WK Veldrijden 2014
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
FEEL GOOD MARKET OP 17 APRIL 2013 ZIJN KIMBERLY EN IK NAAR DE FEEL GOOD MARKET IN HET KLOKGEBOUW IN EINDHOVEN GEWEEST.
Een concert in Zeeland. Vanavond spelen we het slotconcert van het Zeeland Nazomerfestival, hèt Zeeuwse evenement op de mooie locatie ‘het Abdij’ in Middelburg.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Rekenen groep 4.
Schoolreis Nog een weekje en dan gaan we eindelijk weer op schoolreis. Bestemming van dit jaar is: Drievliet. Op locatie krijgen ze van school een patatje.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Een gezonder Nederland VTV-2014
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
Sketchup 2014 Les 10.
Basiservaringen.
Hartjes Kies een leuk spel
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Communicatie & gastheerschap
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Zuurstof/Groen Leefomgeving en gezondheid. Leefomgeving en groen.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Mijn gemeente Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Zie jij de groene cirkel?
Tuin tangram-cramignon. 1.Waarom deze presentatie? 2.Boomplantdag 3.Wat mag wel en wat mag niet? 4.Verzorging inhoud.
Waarom InDrenthe? Wie kijkt er naar een livestream? Wat betekent InDrenthe voor uw evenement? Wat kost InDrenthe? Welke andere mogelijkheden biedt InDrenthe?
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Plannen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Verzamel rode spulletjes … of groene … of gele … of blauwe … of …
‘Ontwikkelen doen we samen’
een raadseltje voor Sinterklaas en Zwarte Piet
Proefpresentatie CV206b Britt Koning Marielle Amahorseja Katja Pravnik
Lespakket Opleidingen
RECRON Keuzedeel Leisure Leefstijlen
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Traject De Beleverij WELKOM!.
De gemeente Vierweg.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Toegankelijk Vechtdal
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
Transcript van de presentatie:

Belevingswerelden dagrecreatie

Inhoud Achtergrond en belevingswerelden RIC Korte quiz

RECRON InnovatieCampagne (RIC) Volop keuzemogelijkheden Gezellig vermaak of rust in natuur? Avontuur of ontspanning? Krap budget of veel te besteden? Alleen erop uit of met de hele familie? Segmentatie o.b.v. socio-demografische groepen volstaat niet meer Denk aan Ewout aan mij. Zijn ongeveer zelfde leeftijd, zelfde gezinssituatie, opleidingsniveau, inkomen. Zelfs in het werk hetzelfde, onderzoeker, kritisch, rationeel. Maar toch hebben wij heel andere eindwaarden als het op onze vrijetijdsbesteding aankomt. Ik: gericht op mensen, gezelschap. Vindt activiteit al lang best maar er maar de juiste personen bij zijn. Ewout = activiteit staat centraal, wil verrast of geïnspireerd worden door inhoud. Wil zich ergens in verdiepen.

Een fijne wandeling is … Vitaliteit Harmonie Controle Zekerheid De activiteiten staan centraal; “Wat gaan we doen” Het gezelschap, de mensen staan centraal; “Met wie gaan we iets doen” Ontspannen en tot rust komen Lekker iets gaan doen, actief zijn, inspanning. Wat betekent recreatie? Links boven: alleen, gericht op de activiteit. Nordic walking. Rechtsboven: gezelschap, mensen en dan samen iets leuks doen: GPS tocht. Rechtsonder zijn ook de gezelligheidszoekers maar die vinden het belangrijk om niet te inspannend bezig te zijn in de vrijetijd. Zij vinden een wandeling fijn als er ook voldoende gelegenheid is om een drankje te drinken. Linksonder iemand waar de activiteit centraal staat en dit een niet te fysiek inspannende is. Bijv. dieren spotten tijdens de wandeling.

Belevingswerelden dagrecreatie Nederland

Inwoners van West-Brabant 28% Gezellig lime (+) 17% Ingetogen aqua (+) 17% Uitbundig geel (-) 16% Rustig groen 10% Stijlvol en luxe blauw 7% Ondernemend paars 5% Creatief en inspirerend rood Een beeld van de regio

Aanspreken met ‘jij’ Alledaags vriendelijk Familiair en informeel taalgebruik Gewone gezellige mensen die recreeren even weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen. Karakter: ze beschrijven zichzelf als behulpzaam, gezellig, gewoon, eerlijk. Waarden waar ze aan gehecht zijn: vriendschap (82%), genieten van het leven, respect, geborgenheid.

Aanspreken met ‘jij’ Inspirerend en creatief taalgebruik Nadruk op prikkelend en apart Creatieve, avontuurlijke mensen op zoek naar uitdaging en bijzondere ervaringen. Karakter: ze beschrijven zichzelf als een beetje eigenwijs, ongeduldig, avontuurlijk, wat brutaal en hartstochtelijk. Waarden waar ze aan gehecht zijn: zelfontplooiing, groeien, uitdaging, prikkeling, expressie, uniek zijn.

Toepassingen Horecaondernemer: wat zet ik op het menu? Verblijf: welke waarden benadruk ik in gids? Evenementorganisatie: hoe stel ik arrangementen samen? Welke side-events? Beleidsmaker: hoe goed zijn vraag en aanbod in mijn regio/gemeente/wijk op elkaar afgestemd?

Kennisquiz: de regels 7 vragen 2 keuzes (rood & groen) Antwoord goed: blijven staan Antwoord fout: gaan zitten Prijs: groot applaus van het publiek Beetje a la petje op petje af.

Kennisquiz: vraag 1 Welk gevoel hebben Gezellig lime dagrecreanten vooral bij een dagje uit? Even weg van de dagelijkse beslommeringen (rood) Lekker actief bezig zijn (groen)

Kennisquiz: antwoord op vraag 1 Even weg van de dagelijkse beslommeringen: 65% Lekker actief bezig zijn: 27% Het goede antwoord is dus: ROOD Op de as van actief bezig zijn naar in alle rust ontspannen zit lime iets bovengemiddeld (wel liever actief dan rustig maar is niet prio)

Kennisquiz: vraag 2 Wat staat bij de Gezellig lime doelgroep centraal? De mensen met wie de activiteit ondernomen wordt (rood) Het type activiteit dat ondernomen wordt (groen)

Kennisquiz: antwoord op vraag 2 Het goede antwoord is dus: ROOD

Kennisquiz: vraag 3 Gezellig lime is de grootste doelgroep in West-Brabant. Welke van deze 2 gemeenten heeft het grootste aandeel Gezellig lime inwoners? Gemeente Breda (rood) Gemeente Woensdrecht (groen)

Kennisquiz: vraag 3 - Breda

Kennisquiz: vraag 3 - Woensdrecht

Kennisquiz: antwoord op vraag 3 Gemeente Breda: 23% Gemeente Woensdrecht: 34% Het goede antwoord is: GROEN

Kennisquiz: vraag 4 Met welke cateraar kunt u het best samenwerken als uw evenement zich op de creatief en inspirerend rode dagrecreant richt? Rood Groen

Kennisquiz: antwoord op vraag 4 Bij creatief en inspirerend rode recreanten staat een bijzondere ervaring, genieten van cultuur centraal. Het goede antwoord is dus: GROEN Liefst met bereiding ter plekke. “lekkere, kunstzinnige sushi-hapjes”. Helemaal fijn als er ook nog uitleg van gerechten gegeven wordt en extra aandacht aan de presentatie (vorm) gegeven wordt. Terwijl je gezellig lime een plezier zou doen met de BBQ: voor iedereen iets bij wat ‘ie lekker vindt. Hele gezin kan lekker eten.

Kennisquiz: vraag 5 De goeie ontsnapping: “Daarnaast biedt fietsen voor veel professionele maar ook recreatieve fietsers de stap naar een stukje vrijheid. Het gevoel om op zondagochtend of op een mooie zomeravond in de (vaak fraaie) vrije natuur te toeren, appelleert aan de behoefte aan vrijheid die veel wielrenners hebben.”

Kennisquiz: vraag 5 Welk kenmerk is voor het grootste percentage van de wielrenners belangrijk? Vrijheid (rood)? Lekker buiten in de natuur zijn (groen)? RIC verschaft ook informatie vanuit de activiteit. In dit geval wielrennen (zonder onderscheid weg/veld etc). Van wielrenners is uit de RIC data bekend dat ze inderdaad op zoek zijn naar ‘vrijheid’ en ‘lekker buiten in de natuur zijn’?

Kennisquiz: antwoord op vraag 5 Vrijheid: 44% Lekker buiten in de natuur: 69% Het goede antwoord is dus: GROEN

Kennisquiz: vraag 6 Gekeken naar inkomen, in welke categorie vinden we de meeste gezellig lime dagrecreanten? Beneden modaal (rood) Meer dan 2x modaal (groen)

Kennisquiz: antwoord op vraag 6 Beneden modaal: 28% Meer dan 2x modaal: 5% Het goede antwoord is dus: GROEN Dit zijn de extreme categorieen, uiteraard zitten er ook mensen in modaal (29%) en 1 tot 2x modaal (38%). Met het oog op het genereren van meer bestedingen is het wel goed om de uitdaging in het oog te houden. Een deel van de lime doelgroep heeft niet heel veel te besteden. Tegelijkertijd geldt: als ze het maar belangrijk genoeg vinden, gaat er wel geld heen. Denk aan de enorme bedragen die aan vuurwerk verschoten worden, juist ook door de mensen in de lagere inkomenscategorieen.

Kennisquiz: vraag 7 Om het toeristisch-recreatief aanbod in West-Brabant te presenteren, ontwikkelt u een menu-kaart met suggesties die naar eigen inzicht gecombineerd kunnen worden. Bij welke doelgroep sluit dit het beste aan? Gezellig lime (rood) Creatief en inspirerend rood (groen)

Kennisquiz: antwoord op vraag 7 Gezellig lime dagrecreanten zijn eerder op zoek naar voordeelcoupons dan keuzevrijheid Creatief en inspirerend rood combineert graag zelf! Het goede antwoord is dus: GROEN Lime doet aan combi’s die in gezamenlijk voordeel worden aangeboden. Rood wil regie in eigen hand en is minder gevoelig voor kortingsacties.

Vervolg Applaus voor de winnaar! Nieuwsgierig? Doe de zelftest WK Veldrijden 2014