LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

JAVA1 H 1. KENNISMAKING MET JAVA EN DE ONTWIKKELOMGEVINGEN 1. ONTSTAANSGESCHIEDENIS VAN JAVA Java: ontworpen in 1990 door Sun Microsystems voor de programmering.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Numerieke Natuurkunde
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2)
JAVA -- H51 CONSTRUCTOR –- COPY-CONSTRUCTOR 1Constructor: Dezelfde naam als de klasse Wordt uitgevoerd d.m.v. new Initialisatie van de (private) attributen.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
1 HOOFDSTUK 5 CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 2) 5.1. INTRODUCTIE  Vervolg discussie omtrent gestructureerd programmeren  Introductie van de overblijvende controlestructuren.
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 2 Java. Soorten Java-programma’s nJava Applet programma “leeft” op een WWW-pagina nJava Application programma heeft een eigen window nJavascript.
Opgave 2a nMet een InputStream lees je bytes uit een binare file nMet een Reader lees je characters uit een tekstfile.
Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen (vervolg)
Deel XIV Eerste echte e-commerce applicatie Implementatie (vervolg) 1 Internetapplicaties Deel 15: Herhaling Java-programmatie en geautomatiseerd testen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
PHP & MYSQL LES 01 PHP BASICS. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Overloading My name is overloading, cause we are many.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Hoofdstuk 14.1 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Java & het Web Programma: JSP. JSP....herhaling Welke van de volgende expressions is geldig/ongeldig? %>
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Basis Gameprogrammeren
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Tinpro015b-les6 Templates.
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal ingebed in html-code, ondersteunt opbouw van webpagina’s Javascript is geen Java! Soorten Java-programma’s Hoofdstuk 18: Java

LauwersCollege Buitenpost Voorbeeld van een Java-programma één klasse met één methode met één opdracht accolades begrenzen klasse en methode import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString("Hallo!", 20, 20); } methode- header methode- aanroep

LauwersCollege Buitenpost Klasse- en methode-header public: mag door andere applets worden gebruikt naam Hallo: zelfbedacht import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString("Hallo!", 20, 20); } de klasse is een uitbreiding van de library- klasse Applet void = leeg De methode geeft geen getal of string als resultaat

LauwersCollege Buitenpost Opdracht: methode-aanroep opdracht: aanroep van een methode naam van de methode punt tussen object en methode drie para- meters import java.awt.Graphics; import java.applet.Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString("Hallo!", 20, 20); } object waarop de methode werkt

LauwersCollege Buitenpost Klasse-bibliotheken je mag library- klassen gebruiken libraryklassen moet je importeren met vermelding van het package waar ze in zitten import java.awt. Graphics; import java.applet. Applet; public class Hallo extends Applet { public void paint (Graphics g) { g.drawString("Hallo!", 20, 20); }

LauwersCollege Buitenpost Website met een applet HTML-tag bytecode die het resultaat is van het compileren van Hallo.java Dit is een applet: het bestand Hallo.class moet in dezelfde map staan als het html-document

LauwersCollege Buitenpost public class Groet extends Applet { public void paint(Graphics g) { String persoon, groet; persoon=this. getParameter("voornaam"); groet = "Hallo " + persoon + "!"; g.drawString(groet, 50, 20); } } Parameters doorgeven aan applets vanuit HTML altijd een String als resultaat dit krijg je als resultaat bij aanroep van getParameter("voornaam"

LauwersCollege Buitenpost Methoden uit Graphics ndrawLine(x1,y1,x2,y2) ndrawRect(x,y,l,b) drawOval (x,y,l,b) fillRect (x,y,l,b) fillOval (x,y,l,b) nsetColor(k) hallo x y bepaalt de kleur van later getekende figuren ndrawString(String,x,y)

LauwersCollege Buitenpost Variabelen g.fillRect(10, 0, breedte, hoogte); g.drawstring(s,10,200); breedte = 200; hoogte = 100; s = "hallo"; int breedte, hoogte; String s; gebruik van variabelen toekennings- opdrachten: variabelen krijgen een waarde declaratie: aankondigen van variabelen en hun type

LauwersCollege Buitenpost Commentaar Commentaar zet je tussen de programmaregels Het dient om de code te verduidelijken Twee vormen: –van /* tot */ –van // tot einde regel public class Groet extends Applet { public void paint(Graphics g) { String persoon, groet; /* haalt de inhoud van de variabele persoon uit het html-document */ persoon=this. getParameter("voornaam"); groet = "Hallo " + persoon + "!"; g.drawString(groet, 50, 20); } } dit is commentaar

LauwersCollege Buitenpost Typen van variabelen Gehele getallen: byte  127 short  int  2 miljard long  9 * Kommagetallen: nfloat8 cijfers,  ndouble15 cijfers,  Letters of woorden:  char1 teken  String1 of meer tekens Boolese variabelen:  booleantrue of false

LauwersCollege Buitenpost Operatoren Beide argumenten int  resultaatwaarde int = 7 3 * 4 = 12 5 / 2 = 3 24 % 5 = 4 (rest!) (double)5/2 = * 7 = 3.5 (int)0.5*7 = 4 nMinstens één double  resultaatwaarde double int b = 7; "nr" + b = "nr7" nbij + operator geldt: Minstens één String  resultaatwaarde String type-conversie

LauwersCollege Buitenpost Boolean expressies Vergelijken van waarden Combineren van boolean expressies met logische operatoren  &&and  ||or  !not x <= y is x kleiner of gelijk aan y? x ==y is x gelijk aan y ? x != y is x ongelijk aan y ? (x 0) ! (x==0) (x==0) || (y==0) George Boole ( ) x=5 betekent x wordt 5

LauwersCollege Buitenpost Constanten  Kleuren black, blue, cyan, darkGray, gray, green, lightGray, magenta, orange, pink, red, white, yellow Color.blue Math.PI en Math.E Font.bold Denk er om dat Java hoodletter- gevoelig is. Math.pi geeft een foutmelding!  Wiskundige constanten  Stijlen bij lettertypen bold, italic, plain

LauwersCollege Buitenpost Objecten maken met de constructor-methode Aanroep van constructor-methode: maakt nieuw object in het geheugen bewerkt dat object alvast plaatst het niet automatisch op het applet constructor Button b; b = new Button("OK"); Als je iets anders dan een getal of string declareert dan gebruik je het woord new bij de toekenning; dat wordt de constructor- methode genoemd. declaratie

LauwersCollege Buitenpost klasse Font Declaratie Font f; Aanmaak object f = new Font( "Arial", Font.bold, 12 ); Gebruik van het object g.setFont ( f ); naam van het font stijl grootte

LauwersCollege Buitenpost klasse Color Declaratie Color c; Aanmaak object c = new Color( 178, 255, 152 ); Gebruik van het object g.setColor ( c ); rood groen blauw

LauwersCollege Buitenpost for-opdracht initialisatie (beginwaarde) for ( int t=0 ; t<20 ; t++ ) voorwaarde om door te gaan volgende waarde { String s = String.valueOf(t*7); g.drawString(s, 10, t*2 0 ); } maakt van de waarde van t*7 een string

LauwersCollege Buitenpost While-opdracht while ( k<2000 ) { k = k * 1.05; String ks = String.valueOf(k); g.drawString(ks, 10, 20*t ); t = t+1; } } wordt herhaald zolang k kleiner dan 2000 is k wijzigt in de body public void paint (Graphics g) { int t=1; double k=1000;

LauwersCollege Buitenpost Exceptions Exception: Uitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen, namelijk als er een fout optreedt dat staat in het catch-gedeelte in het try-gedeelte De situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen. Er moet worden aangegeven wat er moet gebeuren als er een fout optreedt.

LauwersCollege Buitenpost Try-catch s = invoer. getText ( ); n = Integer.parseInt (s); uitvoer. setText ( "kwadraat is " + n*n ); try { } catch ( Exception e ) { uitvoer. setText ( s + " is geen getal" ); } kan een Exception opwerpen (foutmelding) Doe dit als er een fout optreedt Maakt van de string s een getal (integer) Probeer deze opdrachten eerst uit te voeren

LauwersCollege Buitenpost API Als je iets over een methode wilt weten kun je de API raadplegen, via internet of de java-documentatie