Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificaties op EQF niveau 5
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
OO analyse en de kunst van het motoronderhoud
De benutting van Peer Review resultaten
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Process Mining: Discovery and Analysis of process-aware environments using event logs Eindhoven University of Technology Department of Computer Science.
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Instructie grammatica
Macbeth Quotes.
Rob Elsinga Business Group Lead Information Worker Microsoft Nederland Samenwerken op Afstand.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Reliëfvoorstelling Universiteit Gent – Vakgroep Geografie 20/11/20021 Cartografische weergave van –Hoogten/diepten –Vormen van aardoppervlak Kwantitatieve.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
WISKUNDIG MODELLEREN KUNST OF KUNDE? 11 november 2009 Jaap Praagman CQM.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Who knows something about scenarioplanning?
Finance Matters CoP Case studies
IBM Software A vehicle manufacturer deploys business rules in one hour instead of a week IBM Operational Decision Manager software helps speed new business.
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Transcript van de presentatie:

Kennismanagement: van theorie naar leren door simulatie Robert de Hoog Programmagroep SWI College Kennis en Leren 26 april 2002

College Kennis en Leren 26 april Mode? Business process re-engineering (BPR) Total quality management (TQM) Enterprise resource planning (ERP) Customer relationship management CRM) Executive information systems (EIS) Electronic performance support systems (EPSS)

College Kennis en Leren 26 april Onderwerpen Mode? Eigenschappen van kennis Theorie De KITS (=KMQuest) simulatie leeromgeving

College Kennis en Leren 26 april Mode? Aantal% voor 1997 Algemeen21216 KM tools en AI technologie17317 Ontologieën en Organizational memories10824 Rapporten van bedrijven en case studies7221 KM architecturen en raamwerken626 Human resources en lerende organisaties5448 Bedrijfsprocessen en werkstromen4912 Virtuele teams en bedrijven4821 Leren in organisaties4330 Training en opleiding4248 N=1357

College Kennis en Leren 26 april Mode? Uit Kieser (1997 )

College Kennis en Leren 26 april Mode? Een doorslaggevende factor Onvermijdelijk Waardevol Illustratief Eenvoudig en helder, vaag en verwarrend Lastig uit te voeren “Enorme” verbeteringen Geen details

College Kennis en Leren 26 april Mode? “We contend however, that the recent setback of many Japanese companies was due to their limited attention to enabling conditions for organizational knowledge creation. As a result they failed in creating organizational knowledge consistently.” Von Krogh, Ichijo & Nonaka (2000), p. viii

College Kennis en Leren 26 april Mode? Multi-factor benaderingen Uitgewerkte, coherente en consistente theorie Goed gespecificeerde methoden Systematisch empirisch onderzoek Voortbouwen op werk van anderen

College Kennis en Leren 26 april Eigenschappen van kennis Ontastbaar Agenten met een wil Verdwijnen Bereid Basis processen Groei door gebruik Productie kost tijd Gelijktijdigheid Meter aan de pomp Onpersoonlijk Niet zomaar leeg “Ik wil niet” Kan basis zijn Op is op Soms ook Alleen in mijn auto

College Kennis en Leren 26 april Theorie Kennis als organisatorische hulpbron Het besturingsparadigma “Team manager”

College Kennis en Leren 26 april Theorie Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management model (cyclus) Procesmodel

College Kennis en Leren 26 april Methode! Kennis management nivo Kennis gebruikende processen Kennis management acties Resultaten van acties Kennis management Model (cyclus) Procesmodel

College Kennis en Leren 26 april Theorie

College Kennis en Leren 26 april Theorie Bedrijfs processen Kennis elementen Organisatorische rollen gebruiken gekoppeld aan participeren in TijdVorm Locatie Inhoud beschreven door

College Kennis en Leren 26 april Theorie Op de juiste plaats Op de juiste tijd In de juiste vorm Vereiste kwaliteit van de inhoud Tegen de laagst mogelijke kosten

College Kennis en Leren 26 april KM specific Generic Business model Knowledge management model KM interventions State of business (model) State of business (model) Learner Instructional envelope The KITS learning environment: idea and realization Business model

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april The global knowledge management model FOCUS MONITOR ORGANISE

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april The business model structure Knowledge processes related variables Knowledge related variables Business process related variables Organisational effectiveness variables External events Internal events KM interventions

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april Business model relations

College Kennis en Leren 26 april

College Kennis en Leren 26 april Outline of the game as it is played There is no time limit to playing the game. Teams set their own pace. When they think they have acted sufficiently they can go on to the end of the quarter. At the end of each quarter they can get an indication of how well they are doing by looking at the status (and history) of chosen business variables.

College Kennis en Leren 26 april Outline of the game as it is played The team receives a budget at the beginning of the game to implement certain interventions. Collaboration scenarios. All team members are available at the same time (not at the same place). Team members access the KITS environment at different points in time. Team members access the KITS environment at different points in time, but at a certain point all are present.

College Kennis en Leren 26 april What can players do? KM interventions Inspect variables/indicators Ask for additional information Set goals Choose KM interventions Collaborate Exchange info Work on documents Discuss ideas Decide upon actions Support Ask for explanation Ask for hints/questions Inspect and reflect Walk through normative KM model Use worksheets

College Kennis en Leren 26 april What they can not do... Reverse actions that have been taken. Reorganise the company. Inspect variables at the level of specific departments, products, or persons. Implement actions at the level of specific departments, products, or persons.

College Kennis en Leren 26 april Het spelen van het spel Lees eerst de documentatie in het spel of kopieer deze bij het secretariaat SWI Toegang: Ga naar kits.tno.it Wanneer gevraagd wordt naar username en password: Username=xxxxxxxxx Password=xxxxxxx Dit geeft geen toegang tot de “playing phase”

College Kennis en Leren 26 april Het spelen van het spel Echt spelen is op vrijdag 24 mei tussen 9.00 en 17.00, deelname is verplicht! Een team bestaat uit 3 leden Er is twee uur beschikbaar Per slot van twee uur kunnen 4 teams spelen (totaal dus 16 teams = 48 deelnemers) Voor de “playing phase” krijg je dan een aparte username en password. Inschrijven: op het secretariaat SWI ligt een inschrijflijst met de open slots (first come, first served) Inschrijven uiterlijk tot 22 mei